• askyfullofstars

Utbränd av min 5 månaders bebis! Orkar inte mer.

Hej.

Födde min dotter för 5 månader sedan och VARJE dag sedan dess har varit ett helvete känner jag. Redan på BB sov hon nästan ingenting efter födseln och så fortsatte det även när vi kom hem. Till råga på allt besökte koliken oss och gjorde vår vardag till ren misär som jag ännu inte återhämtat mig från. Anknytningen till dottern är otrolig dålig pga allt. Utöver detta har jag en 2 åring hemma som inte går på fsk pga RS viruset. Jag går UNDER.

Min tidigare räddning var att bebisen sov under natten med max 3 uppvak. Nu inatt var det 12 uppvak.

Jag orkar inte mer. Jag har ingen livslust. Vill inte ha kommentarer om att det är såhär det är att ha spädbarn, isf har ni aldrig haft kolikbebis som dessutom inte sover mer än 30 min på förmiddagen och eftermiddagen.

Nu har koliken försvunnit men hon är fortfarande så otroligt krävande, spyr hela tiden och sover ingenting.

Vad kan man göra? Mer än att dö långsamt varje dag?

• Svar på tråden Utbränd av min 5 månaders bebis! Orkar inte mer.
  • Tow2Mater
    askyfullofstars skrev 2021-11-09 13:42:03 följande:
    Tack för omtanken!

Jag har bara min partner som avlastning. Vi sjukskrev mig en månad men då blev vi hårt drabbade i vår ekonomi istället då min makes fp är så oerhört dålig. Vi pratar nu iställrt om att jag ska återgå till mitt arbete i februari och han får ta över. Det känns bra men då kommer alla skuldkänslor över att jag hade en hemsk föräldraledighet och att jag ?ger upp?. Men vad ska jag göra? Varför sover inte barnet? Frågorna är så många, jag har testat allt. Ringde även BUM Idag men de säger att hon går upp i vikt och att det därför är osannolikt att de skulle vara ngt fel.
    Klart ni ska byta, oavsett hur barnet är. Efter 8+ månader är väl fullt normalt att byta.
  • askyfullofstars
    cosinus skrev 2021-11-09 16:11:05 följande:

Ammar du? Isf uteslut mjölk ur din kost. Helt. Det kan låta hemskt men jag lovar att ett barn som sover är värt det.

Har haft två barn som reagerat på mjölk med enbart magont och dålig sömn och det är tortyr. För mina barn har det blivit bättre typ ett dygn efter att jag tagit bort mjölk men det kan ta längre tid.

Ammar du inte så är det tjorvigare för då måste man tjata till sig mjölkfri ersättning (den är snordyr utan recept) och dessutom smakar den apa så det är inte säkert ett så stort barn tar det utan problem utan det kan kräva en del tillvänjning.

Nu kan för all del barn sova dåligt bara av sig själv också. Men är de konstant missnöjda och gråter innan de är helt vakna då brukar det vara någon form av fysiskt obehag. Vaknar de och gråter för att de är vakna ensamma är det en annan sak men det brukar de sällan göra 12 ggr på en natt.

Jag hade faktiskt även satt tillbaka 2-åringen på dagis några timmar i veckan. Störst risk för allvarlig sjukdom hos bebisar är om de är yngre än 2-3 månader (om de inte har andra riskfaktorer) och du behöver den avlastningen just nu. Det går inte att jämföra att ha en bebis med den problematiken ni har och en normal bebis. Har provat båda och det hade varit lättare ha 3 vanliga bebisar än en som aldrig är nöjd och sover.

Hon dricker mjölkfri ersättning som vi fått på recept. Så vi har bockat av den punkten med. Har inga mer ?alternativ? att gå efter.

Möjligtvis att hon kanske har reflux så vi har fått remiss med men sannolikheten är inte så stor då hon växer som hon ska?

Tvååringen ska tillbaka till fsk nästa månad. Ska opereras så behöver vara frisk inför op så hon får gå dit efteråt, orkar inte mer. Hoppas bara inte hon drar med sig ngt hem som är situationen värre.

Min första var med en lättsam bebis därav vi skaffade en till tätt. Förstår bara inte varför hon inte sover. Vad är det som stör henne? Eller är hon bara sån?
  • cosinus

Det finns för all del tyst reflux, då de inte kräks men har obehag. Kan lindra isf att höja sängen lite i huvudändan.

Man kan också försöka att ha tid mellan maten och att de somnar så att luft och kräk hinner upp och ut. Jag försökte oftast få minst 1 timme mellan mat och barnet skulle sova och det gjorde stor skillnad. Går ju inte på natten men dagsömnen blev klart bättre när jag fick rutiner som gjorde att bebisen aldrig somnade ätandes. Och nattetid försökte jag mata så lite jag bara kunde. Både för kräket i sängen och för bebisens sömn.

• Mandelskorpan
    askyfullofstars skrev 2021-11-09 17:31:49 följande:

Hon dricker mjölkfri ersättning som vi fått på recept. Så vi har bockat av den punkten med. Har inga mer ?alternativ? att gå efter.

Möjligtvis att hon kanske har reflux så vi har fått remiss med men sannolikheten är inte så stor då hon växer som hon ska?

Tvååringen ska tillbaka till fsk nästa månad. Ska opereras så behöver vara frisk inför op så hon får gå dit efteråt, orkar inte mer. Hoppas bara inte hon drar med sig ngt hem som är situationen värre.

Min första var med en lättsam bebis därav vi skaffade en till tätt. Förstår bara inte varför hon inte sover. Vad är det som stör henne? Eller är hon bara sån?

Kolla om den mjölkfria ersättningen är gjord på fria aminosyror eller på nedbruten komjölk. Endast de baserade på fria aminosyror är HELT fria och en del barn tål enbart det.

Be också er dr om att få testa Nexium. Om hon har reflux så kommer det att hjälpa.
  • Ebo88
    askyfullofstars skrev 2021-11-09 13:42:03 följande:

Tack för omtanken!

Jag har bara min partner som avlastning. Vi sjukskrev mig en månad men då blev vi hårt drabbade i vår ekonomi istället då min makes fp är så oerhört dålig. Vi pratar nu iställrt om att jag ska återgå till mitt arbete i februari och han får ta över. Det känns bra men då kommer alla skuldkänslor över att jag hade en hemsk föräldraledighet och att jag ?ger upp?. Men vad ska jag göra? Varför sover inte barnet? Frågorna är så många, jag har testat allt. Ringde även BUM Idag men de säger att hon går upp i vikt och att det därför är osannolikt att de skulle vara ngt fel.

Försök att inte tänka på att du hade en hemsk föräldraledighet, försök att se det som att du gör det bästa för dig själv som förälder för ett du ska klara av att må bra, klara av att orka och klara av att få tillbaka den livsgnista och ditt glada jag. Allt kommer bli så mycket bättre för dig och du kommer orka med barnen på ett annat sätt än att just bara överleva vardagen med dina barn nu.

Nu har vi bara ett barn, Stella blir 2 år i december och hon har just nu börjat sova hyfsat. Men innan det så var det brutalt i nästan 2 års tid. Speciellt när hon var runt 8 månader. Hon har typ sovit 30min sen vaknat och vart vaken allt från 5min-2timmar, för att sedan somna igen i 30-60min och sen vakant. Hon hade (har men bättre) nattskräck så hon kunde vakna och bara skrika och man fick liksom ingen kontakt.

Det är brutalt när man inte får sova ordentligt. Nu kräver väl ingen småbarnsförälder att man jämt ska få sova ostört i 8h men att få sova flera timmar i sträck är ju en gudagåva.

Jag hoppas det blir bättre och jag tycker bara att det är sunt att du ev går tillbaka till jobbet. Visst, lite tråkigt på föräldraledigheten men du är mamma för alltid.
  • Fotella

Ge mindre mat på nätterna, höj upp huvudändan, gör skillnad på dag och natt. Mörkt när de natt, ljust när det är dag. Ha gärna ljud i bakgrunden på dagarna, och tyst på nätterna.

Vår dotter är 3 månader och vi har kört så och det funkar jätte bra. Hon är lättväckt på natten då hon är van vid att det är tyst och då sover långa pass på 5-7 h och på dagarna sover hon kortare pauser. Det kan vara väldigt varierande på dagarna.

• askyfullofstars
    Fotella skrev 2021-11-09 20:39:56 följande:

Ge mindre mat på nätterna, höj upp huvudändan, gör skillnad på dag och natt. Mörkt när de natt, ljust när det är dag. Ha gärna ljud i bakgrunden på dagarna, och tyst på nätterna.

Vår dotter är 3 månader och vi har kört så och det funkar jätte bra. Hon är lättväckt på natten då hon är van vid att det är tyst och då sover långa pass på 5-7 h och på dagarna sover hon kortare pauser. Det kan vara väldigt varierande på dagarna.

Hur höjer man upp huvudändan på en spjälsäng?

Vi kör white noice på nätterna men kanske ska sluta med det då.
  • askyfullofstars
    Mandelskorpan skrev 2021-11-09 19:05:27 följande:

Kolla om den mjölkfria ersättningen är gjord på fria aminosyror eller på nedbruten komjölk. Endast de baserade på fria aminosyror är HELT fria och en del barn tål enbart det.

Be också er dr om att få testa Nexium. Om hon har reflux så kommer det att hjälpa.

Det är Althera och jag tror den är gjord på nedbruten komjölk. Jag vet ju inte ens om hon är känslig mot mp heller. Vi bytte när hon fick koliken. Vet inget mer. Så otroligt tufft är det bara.

Ska be om nexium! Hur ger man det? Oralt?
  • cosinus
    askyfullofstars skrev 2021-11-09 20:49:08 följande:

Böcker eller annat att stoppa under fötterna på spjälsängen. Vi hade ett par the-koppar som upp och nervända blev perfekt höjd och passade benens form utmärkt.
  • Fotella

Böcker, kuddar under benen på sängen. Du kan använda vad som helst. Det du ska tänka på är hur ditt barn kan röra sig och rör sig för sin ålder. Alltså anpassa efter åldern. Vi kör endast ca 15 % lutning just nu för att hon inte ska rulla över till mage, då det varit farligt för henne eftersom hon bara är 3 månader. Hur mkt en 5 månader kan har jag glömt men det tänker jag du vet och kan anpassa lite efter hennes/hans motorik.

Men vad är det bebisen gör på nätterna då den vaknar x antal ggr, vad vill hon/han mer än äta och få blöjan bytt?

Ja jag tycker ni kan vänta med den till han/hon blir äldre. Låt gärna barnet vila bland er så som vi gjort och se ifall det funkar.

Vid 3 månaders börjar barnen producera melatonin och då är det viktigt med att vara tydlig med natt och dag. låt barnet vila hos er på dagen med ljud i bakgrund och ljust. Vet många föräldrar som lägger in barnet i rummet och släcker ner mitt på dagen men tror det blir fel när de precis börjar producera melatonin. Så kör dagen som vanligt och låt barnet vila i stöket. Sen på natten så släcker ni ner och har tyst. Tror du kan se resultat efter 2 veckor. Återkom gärna när du testat
  • Fotella

Juste, finns en grej till du kan testa sen som fungerar på många barn... Tro det eller ej, men Bob Marley

Men testa främst det jag skrev ovan. För melatonin är viktigare och att de kommer igång på rätt sätt.

Bob marley används flitigt hemma hos oss. När hon är kinkig på kvällar och har en fis på tvären. Sen sten deckar hon. Märkt att det fungerar på andra barn också. Lycka till

• Maymom

Förstår dig helt och hållet att du är slut, kan inte föreställa mig hur tungt det varit med kolik. Vår son kaskadspydde 1-3 ggr per dag, det flög iväg en meter som värst, det gick över när han blev 6 månader, det kanske kan ge lite hopp. Vi hade hans säng höjd från början, ca 7-10 cm i huvudändan, han sov bra mellan 1,5-4 månader men runt 4-5 månader blev sömnen mycket sämre, minns att flera vänners barn också sov sämre vid 4-5 månader. Så det kanske är en fas där som ditt barn också är i.

Ni har säkert redan tänkt på alla möjligheter men kan sambon vara hemma en dag i veckan? Ni har kanske kvar dubbeldagar att ta av?

Kämpa på, det är en fas i livet och det kommer bli bättre, du tar dig igenom det.
  • Themis

Vår son hade också magont konstant månad 2-6.

Jag fick sluta med alla baljväxter, lök, vitlök, kål, mjölkprodukter (utom hårdost), starka kryddor, citrus, kaffe och skaldjur. Då blev det så vi kunde klara våra dygn.

I början turades vi om att vanka runt i lägenheten med sonen i sele, satte äggklocka på 60 minuter och bytte när den ringde. Det var omöjligt att lägga ner honom.

Men så småningom kunde vi sitta stilla med honom sovande i selen, och sedan även lägga ner.

Fundera över hur ni kan göra för att du ska känna att du har mental vila/frihet från ansvaret några timmar per dag. Frihet att sova eller om du inte kan sova, röra på dig och få frisk luft. Jag tror det blir bättre om ni bara håller ut lite till.

När livet suger har den fattige ingen kuk.
  • GGN
    askyfullofstars skrev 2021-11-09 13:37:19 följande:

Detta gjorde vi en månad men vår ekonomi blev så drabbad att vi fick en ekonomisk kris istället. Min make tjänar uselt vilket innebär att hans FP är ännu sämre. Tyvärr måste vi ha råd att betala våra utgifter, vilket försvårar situationen ännu mer.

Han kan väl gå hem på heltid nu och du börja jobba igen?
  • Mandelskorpan
    askyfullofstars skrev 2021-11-09 20:50:16 följande:

Det är Althera och jag tror den är gjord på nedbruten komjölk. Jag vet ju inte ens om hon är känslig mot mp heller. Vi bytte när hon fick koliken. Vet inget mer. Så otroligt tufft är det bara.

Ska be om nexium! Hur ger man det? Oralt?

Fråga om ni kan få prova Neocate (googla). Ja, det är lätt att ge, pulver som blandas med vatten och man ger med sked. Hoppas det snart blir lite bättre!
  • Mlmt

This too shall pass!

Usch jag känner igen mig i så mycket du beskriver. Drev mig till vansinne. Min älskade dotter hade kolik de första 4 månaderna och därefter var hon ständigt missnöjd och sov knappt. Avundades alla mammor som kunde gå runt med bebis i vagn, äta lunch med andra på stan etc. Det gick inte alls med min tös, hon skrek och var missnöjd för det mesta.

Jag känner även igen att jag testade alla möjliga tips utan att det riktigt fungerade. Visst kanske det kan hjälpa och tips skadar aldrig, men det är också viktigt att komma ihåg att alla barn är olika också. Det som fungerar på den ena kanske inte går med den andra. Så var snäll mot dig själv, du gör ingenting fel utan hon kanske bara är så.

Min dotter var riktigt krävande - men - det blev bättre/mer hanterbart. Vid 6 månader började hon sova bra på natten utan att jag gjorde något annorlunda och idag är hon världens gulligaste snart treåring (ok, visst har hon tantrums ibland som gör en knäpp men det hör till åldern).

Kan bara säga kämpa på, ta på riktigt en vecka i taget, ta hjälp där du kan och var snäll mot dig själv.

Svar på tråden Utbränd av min 5 månaders bebis! Orkar inte mer.