Flyttad vid VUL samt fråga om NIPT/KUB
Vid min första graviditet gjordes inga tidiga ultraljud, däremot blev vi flyttade 5 dagar på RUL. Så då bytte man ju sätt att räkna utifrån det. Enklast är väl att du följer det som de sagt till dig nu. Blir det en ny beräkning vid RUL så följer du den.
Vid min andra graviditet följdes datumet åt hela vägen. Från bf utifrån sista mensens första dag till KUB, RUL och x antal tillväxt-UL så kvarstod samma datum.
Skulle jag betala för något så skulle jag välja NIPT. KUB består av ett blodprov där ett antal parametrar läggs ihop med ett mått i nacken på bebisen (mäts med UL). Utifrån det får man fram en sannolikhet för att barnet har en avvikelse. Blodprovet tas på dig och det som mäts är värden i ditt blod. Det har inget med barnet att göra.
NIPT är också så enkelt som ett blodprov men där söker man upp celler från barnet som återfinns i ditt prov. Det är dem man analyserar och utifrån det kan man dra slutsatser om risk för avvikelser på ett antal kromosomer som man fastställt på förhand. Man kollar inte allt utan det är just dessa man söker upp och analyserar. Man kan också sätta ett kryss för könsceller. Då får man veta om barnet har en korrekt uppsättning eller ej, samt att man kan få veta vilket kön barnet har.
Ingen metod är 100% säker. KUB kan säga att ditt barn har hög sannolikhet för avvikelse fast det visar sig sen med moderkaksprov eller fostervattenprov att det inte var så. Eller så kan du få 1:20 000 vilket är låg sannolikhet - men ändå föda ett barn med tex. Down syndrom. NIPT har inte heller 100% exakt resultat.
Och oavsett vad dessa undersökningar visar så finns det massor av andra sjukdomar och tillstånd som ett barn kan födas med som inte syns.
Innan man fortsätter med fosterdiagnostik behöver man också prata sinsemellan hur man tänker om risk och hur man vill göra om man får ett visst besked. Trots att jag och min man pratat massor så visade det sig vid vår KUB att vi resonerade helt olika om den siffra vi fick. Nu var vår bebis frisk (vi gjorde NIPT privat och hade förtroende för det resultatet) men vi hade nog behövt prata ännu mer innan.
Fosterdiagnostik - 1177 Vårdguiden