Inlägg från: LaFontaine |Visa alla inlägg
  • LaFontaine

Hur ofta vabbar ni?

När äldsta började på förskolan, var vi hemma ett fåtal tillfällen första terminen, några till andra och sen i princip inte alls.

När yngste började nu i augusti, har båda barnen varit hemma mer eller mindre varannan vecka. Två gånger har de klarat sig två veckor. Också den stora, som aldrig är sjuk, har varit mer förkyld nu är tidigare år. För henne började det redan i våras egentligen.

Det är för oss mycket tydligt, att det florerar väldigt mycket mer virus nu på grund av de restriktioner och avsaknad av närkontakt vi haft. När min dotter började 2018, fanns ju inget sådant. Barnen var hemma några dagar när de var sjuka och återgick sen med lite rinnande näsor, eller gick fastän de hostade. Ändå var hon absolut inte snorig lika ofta som nu. 
    För några veckor sen, var det inte ett enda barn på småbarnsavdelningen, och sju av 25 barn på en annan. 

• LaFontaine
    malinmyra skrev 2021-11-16 20:54:18 följande:

Jag är också lite lur på förkylningsastma och bvc tyckte detsamma när jag pratade med dom. Blev däremot skickad till covid-mottagningen, och där var de inte lika tillmötesgående. Läkaren där lyssnade snabbt på honom, sa förkyld, och skickade ut honom lika snabbt..

Hur märkte ni förkylningsastman?

Vår första hade i princip inte varit förkyld innan hon började förskola. När hon blev förkyld första gången där, slutade hon aldrig hosta. Efter sex-åtta veckor gick vi till barnmottagningen som genast gav mediciner. Det tog ett tag att hitta rätt medicin för henne.

När vår andre sen ständigt rosslade så fort näsan rann det minsta, förstod vi var det var. Han började medicinera i samband med förskolestart i höstas. Han astma är mer en klassisk förkylningsvariant. Han hostar när han blir förkyld och ett bra tag därefter. Storasysters är annorlunda. Hon kan börja hosta av att det blir kallt ute, när det växlar mellan torrt och fuktigt, av pollen eller av oförklarlig anledning som inte innefattar förkylning. Båda barnen har bara hosta och inga andningssvårigheter.
  • LaFontaine

Idag var första dagen tillbaka för barnen, sen den yngste varit magsjuk. När jag hämtade, berättade en stressad fröken att ett barn just kräkts i hallen. Mina barn var inte i direkt närhet i alla fall.

Ni vet hackspetten i Kalle Ankas jul? Så känner jag mig just nu!

Svar på tråden Hur ofta vabbar ni?