• malinmyra

Hur ofta vabbar ni?

Sonen började fsk i augusti och med handen på hjärtat har vi vabbat minst 10 dagar/månad sedan dess. Det är låååångdragna förkylningar (oftast utan feber dock) samt en magsjuka. Han hinner vara 3-4 dagar på förskolan, innan det är dags igen. Vissa säger att det är normalt, medan pedagogerna på förskolan kommenterar det som "nämen, är han sjuk IGEN?". Är det verkligen normalt att vabba såhär mkt?

Vi försöker hålla honom hemma tills han är helt frisk, så han hinner bygga upp immunförsvaret samt iom alla restriktioner som är nu. Det resulterar i att han är hemma minst en vecka vid varje förkylningstillfälle :/

• Svar på tråden Hur ofta vabbar ni?
  • malinmyra

Skönt att höra att vi inte är helt ensamma om det iaf, även om jag lider med er också såklart. Många har sagt att "corona-barnen" kommer få det kämpigt sen, iom att de varit så skyddade hela deras första år. Men jag var inte beredd på såhär mkt!

Jag pluggar också hemifrån, vilket är en lyx i mångt och mkt. Men just nu är jag mitt i en intensiv period och får inget gjort på kvällarna heller, då jag är sååå trött efter en dags vabbande samt tuffa nätter. Det börjar kännas som att förskolan sliter mer på mig än vad föräldraledigheten gjorde. Och samtidigt tycker jag synd om stackarn, som aldrig får chansen att komma in riktigt i förskolemiljön..

Men fortsätt gärna berätta om ert vabbande. Jag suger i mig allt!

• malinmyra
    fjanten skrev 2021-11-16 20:30:42 följande:

När mina äldsta två började förskola var det konstant vab. De var 2 år och månader, och 1 år och 8 månader. Den äldre hade förkylningsastma, så han blev ju hemma 1,5-2 veckor för minsta lilla kändes det som. Något som hans lillasyster blev lite småsnuvig av, hostade han lungorna ur sig i i evigheter... Så hela första året var det nästan lika mycket vab som barnen faktiskt var i skolan. Upplevde ändå att kollegorna hade ganska lik sits, av dem som hade småbarn.

Jag är också lite lur på förkylningsastma och bvc tyckte detsamma när jag pratade med dom. Blev däremot skickad till covid-mottagningen, och där var de inte lika tillmötesgående. Läkaren där lyssnade snabbt på honom, sa förkyld, och skickade ut honom lika snabbt..

Hur märkte ni förkylningsastman?
  • malinmyra
    Kalaspuffen300 skrev 2021-11-16 21:51:46 följande:

Sedan terminen började har vi vabbat ungefär varannan vecka. Dottern hinner vara på förskolan 3-5 dagar innan hon blir sjuk igen. Hon får långdragna förkylningar med falsk krupp som brukar vara i cirka 1,5 vecka åt gången. Som grädden på moset är dottern i trotsåldern och är konstant motsträvig och arg. Efter en vabb-vecka är man helt dränerad på energi och hemmet ser ut som ett slagfält.

Det är väldigt mycket förkylningsvirus som cirkulerar nu, så det är nog inget konstigt. I min närhet är det många föräldrar som är i samma sits som oss. Alla är såklart sönderstressade för att livet inte går ihop med jobb, vabb, minskade inkomster osv. Det är inte lätt.

Låter precis som oss, han har som max varit 5 dagar på förskolan innan nästa förkylning (eller så är det 4?). Här är det inte krupphosta, men han blir så rosslig och tungandad i ca 1,5 veckor. Det har aldrig varit ngn 3-4 dagars snuva, utan minst 5 dagar från förskolan samt 2 för helg.

Sitter i en taskig sits just nu, med 2 obligatoriska inneveckor med flertalet examinationer på universitetet stundande och sambon har precis fått börja en provanställning. Ingen möjlighet till barnvakt heller. Uscha, vad jag gruvar mig! Att vi skulle få gå igenom de där 2 veckorna utan massa vab, låter ju helt otroligt, då det inte funkat under hela hösten. Och jag vet inte än vem som ska "dra det korta strået" den här gången.. Suck!
  • malinmyra
    Trudy86 skrev 2021-11-16 19:59:25 följande:

Allt som allt från Augusti till idag så har min yngst varit lite mer än 3 v på fsk. Det har varit allt från att han har varit förkyld till att han stod still ute på gården så då tyckte fsk personalen att han var sjuk. Corona har satt sina spår på vabbandet pga restriktionerna.

Vi har idag totalt 17 dagar på förskolan sen september. Då har han iofs varit ledig en vecka samt ngn fredag också. Men oftast har han varit sjuk under den lediga tiden ändå. Börjar kännas hopplöst!
Svar på tråden Hur ofta vabbar ni?