Inlägg från: Bruno97 |Visa alla inlägg
  • Bruno97

Vi som planerar barn 2023

Hej tänker att jag hoppar in här också efter att läst lite.

efter en lång väntan så vill äntligen min sambo skaffa en första. Wiiie

min önskan är att få i jan/feb då jag själv fyller där och vet hur skönt de är att få fylla tidigt när man kommer upp i tonåren. Men som sagt har svårt att vänta och veta om man kan få barn. så chansen ökar ju redan nu med att vilja börja.

slutade med p-piller för två dagar sedan. Men det kan ju ta sin lilla tid så det kanske blir bra ändå. Blir de inte som man tänker sig så gör inte de något men man får ju hoppas.

men att behöva gå runt med mens igen efter att man har haft uppehåll i 2-3 år. Ojojoj vad jobbigt för en som inte alltid har tillgång till en toalett när man skulle behöva.

har ni några tips och råd till vad man kan göra för att de ska gå lättare och snabbare? har dålig koll då de är en första. ska även börja lyssna podd osv så har ni en bra podd eller blogg vad som får ni gärna rekommendera de till mig.

• Bruno97
    Anonym (Trollet) skrev 2022-02-23 10:40:48 följande:
    Ser inte heller fram emot mensen ???? 

Mitt bästa tips är att inte vara otålig. De tar väl i snitt 6-8 månader att bli gravid. 

Lär känna din kropp. När du har ÄL osv. 
    Hört att de är bra med orgasmer ????
    nej usch bara kladdigt och obehagligt.

menar du att när man väl bestämmer sig för att sluta som i mitt fall med p-piller så kan de ta runt 6-8 månader till att det kan plussas?

fattar inte riktigt hur man ska veta sin äl. Jag som har hoppat över och inte haft mens så är de så svårt att veta. Det bästa vore att jag får min denna vecka för att ha någon aning. om vi säger att jag får min mens idag när har man då äl? Är de veckan innan?

ni som har hållit på med p-piller har era hormoner förändrats efter att slutar med p-piller? På ett bra eller dåligt sätt?
  • Bruno97
    Skufsan skrev 2022-02-23 11:25:07 följande:

Välkommen till tråden! 

När man tar p-piller eller har annat hormonellt preventivmedel har man inte alls likadana nivåer av hormoner som man har under en vanlig menscykel. Man tillsätter ju artificiella hormoner som ska likna ens egna, men dom verkar inte 100% på samma sätt ändå. Det låter klokt att låta kroppen hitta tillbaka till sin egen cykel innan ni börjar försöka, men det gör man ju precis som man själv tycker och vill. 

Även om du inte skulle hoppat över din mens så skulle du inte ägglossat när du gått på p-piller, då har man ingen ägglossning oavsett. Blödningen som kommer när man går på p-piller är inte mens, det är en så kallad bortfallsblödning. Det finns som regel några knep för att ta reda på när man ägglossar. Nr 1 som jag personligen tycker är viktigast och enklast för mig är att följa tempkurva. Tempen stiger efter ägglossning och på så sätt vet jag att jag har ägglossat. Nr 2 är att kolla sitt sekret/sina flygningar som också förändra under cykelns gång. När man närmar sig ägglossning blir sekretet som äggvita, stretchigt, men alls har inte så lätt att hitta öggvitesekretet. Andra hittar bara lotionliknande sekret, men det sekretet är också fertilt. Tips att följa vulverinekoos på Instagram, eller annan person som jobbar med fertilitetsförståelse. Har själv lärt mig så mycket därifrån. Sen finns det fler knep för att veta när man har ägglossning men allas cykler ser olika ut och där får man känna in själv vad som passar en och hur noga man vill vara. Som sagt, tempen är jätteviktig för mig och även sekretet, för jag känner inte av på så mycket andra sätt när jag har ägglossning som vissa kan göra. 

Alla har olika lång lutealfas (tiden mellan ägglossning till mens) men för de flesta är den lika lång varje cykel. Min är 13 dagar. Det är en av de bra sidorna (om det ens finns några dåliga) men fertilitetsförståelse, jag vet när jag har ägglossning och därmed vet jag på dagen om mensen är sen = om jag är gravid. Alltså, går det mer än 13 dagar för mig borde jag ta ett grav-test. 

Okej tack! 

har ännu en till fråga. Jag slutade ju med p-piller i måndags för på kartan så ska jag ha mens nu men vanligtvis hoppar jag ju över de men denna gång lät jag de vara eftersom jag ska sluta äta de. Men min mens har inte kommit ännu. Är det lätt att de blir så när man inte har haft mens sen i december och innan de mer än 2ÅR? Har sån värk nertill magen som mensvärk men ingenting kommer.

• Bruno97
    Anonym (F) skrev 2022-02-26 18:32:12 följande:
    Hej! Får känslan att det här med fertilitet och menscykler är väldigt nytt för dig. Skulle rekommendera att du läser på 1177 och liknande sidor. Se tex informationen under den här frågan: www.1177.se/liv--halsa/sexuell-halsa/skydd-mot-graviditet/p-piller/ 

Säger det i all välmening för jag förstår att det är mycket information att ta in från alla här på forumet. Att läsa på Vulverines sida är sjukt intressant men jag tror att det krävs en hel del förförståelse innan man ens kan ta in information om tex hur kalcium påverkar järnupptaget om du fattar hur jag menar?  // Glad

Att bli gravid kan ta lång tid, så använd den här tiden till att lära känna din kropp och cykel. Det är värdefull kunskap oavsett om du vill bli gravid eller inte. Börja med att registrera symptom i en mens-app, typ huvudvärk, mensvärk, dåligt humör och mens när den kommer tillbaka. Oftast brukar man kunna se ett mönster efter ett tag och då kan man lättare räkna ut när ägglossningen är. 

Allting är nytt. Ibland önskar man att detta togs i skolan för att ha någon kunskap i detta :)

har börjat sen en vecka tillbaka och anteckna från en app. men ibland känns det som man antecknar för mycket än vad man behöver. som tex. man får en fråga är du glad eller lugnt osv. Då börjar man tänka och bara hmm har jag varit glad, ja men kanske de. Känns som svåra frågor ibland. hahah. 

men tack för länk ska kolla på det :)

• Bruno97
    Anonym (F) skrev 2022-02-28 15:05:39 följande:
    Ja de borde verkligen ta upp sånt här i skolan! Man får ju bara lära sig att använda kondom och att undvika att bli gravid, sen får man veta långt senare att det bara handlade om ett par dagar...

Brukar faktiskt inte anteckna humör varje dag utan bara de dagar det skiljer sig från en vanlig dag. Tex de dagar man känner sig deppig och inte vet varför eller bråkar med sin sambo utan anledning, eller tvärtom, känner att det här dagen var man på topphumör! Då är det oftast hormonerna som spökar ;)
    Ja men precis, jätte dåligt.

haha jag har liksom suttit varje dag och antecknat de så tillslut börjar man känna av ;) får anteckna när jag verkligen känner något ordentligt då, super. TackTack 
  • Bruno97
    Anonym (F) skrev 2022-02-28 15:05:39 följande:
    Ja de borde verkligen ta upp sånt här i skolan! Man får ju bara lära sig att använda kondom och att undvika att bli gravid, sen får man veta långt senare att det bara handlade om ett par dagar...

Brukar faktiskt inte anteckna humör varje dag utan bara de dagar det skiljer sig från en vanlig dag. Tex de dagar man känner sig deppig och inte vet varför eller bråkar med sin sambo utan anledning, eller tvärtom, känner att det här dagen var man på topphumör! Då är det oftast hormonerna som spökar ;)
    En fråga till.

om man har mens under fm lite grann så att den sen slutar helt på em/kvällen. När kan man då fylla i när mensen är slut? Jag menar om jag fyller i nu att den gick bort idag så försvinner ju att jag faktiskt hade på fm. Ska jag då fylla i att den är borta imorgon istället?
  • Bruno97

Jag blev sjuk i söndags väldig hög feber och hosta samt förkylning.

Jag fick min mens i tisdags fast jag ska ha den på söndag. Men något och också reagera på var att mensen bara varande 3 1/2 dag (Tis ons Tors och morgonen av fre). Började då fundera på hur mkt en influensa kan påverka mensen? Har aldrig haft så här kort tidigare eller fått tidigare då jag ofta har regelbundet. 

någon som har ta kunskaper om detta? är De influensan som bråkar med mig eller är det ett tecken eller kan de bara helt plötsligt bli oregelbundet?

• Bruno97
    19977 skrev 2022-04-23 15:01:04 följande:

#271 Bruno97
    Hm, vad märkligt. Min mens har aldrig kommit så tidigt pga att jag varit sjuk, men menscykeln och immunförsvaret hänger väl absolut ihop så det är säkert inte omöjligt.
    Det finns inte en chans att du kan vara gravid då? Och att blödningen var en inplantationsblödning? Eller var det väldigt mycket blod? Vet inte hur mycket man blöder vid en eventuell implantation men det borde väl inte vara så mycket antar jag.

#272 Anonym (F)
    Jo det kan ju ha varit ägglossning CD16-17 också. Hmm? Jag har tolkat det som att ägglossning sker dagen innan temphöjning, men det kanske inte alltid stämmer. Jaja, tiden får väl utvisa om det tog sig eller inte hehe. Undrar om tiden kommer gå långsamt nu mellan ÄL och BIM haha.

Ja om du har ÄL CD11 så är ju fullbordat samlag CD7 lite risky ;) men får du inte ÄL förrän CD14 så känns det som att det inte kan ta sig. Jag har aldrig tagit ÄL-sticka men brukar det inte visa positivt 1-2 dagar innan ÄL inträffar?

Tycker de är så svårt att veta med det. Tycker de står så olika på olika sidor om man kan ha mycket eller lite om de är en inplantationsblödning? någon som har bra erfarenhet om det?

jag hade ganska mycket men inte jämfört med tidigare gånger. Hm ingen aning. men avvaktar lite och ser om andra symtom kommer eller till nästa mens om de kommer eller inte. 
Svar på tråden Vi som planerar barn 2023