Inlägg från: Villblimamma96 |Visa alla inlägg
  • Villblimamma96

Vi som planerar barn 2023

Jag hakar på i den här tråden! Jag är 26 och min fästman 39, så samma ålderskillnad som er TS. Vi har försökt i över ett år utan att det blivit något. I januari fick jag reda på att jag har PCO/PCOS och det är troligen därför det inte blivit något innan. Den här månaden är min första månad med Letrozol och i fredags var jag på ultraljud som visade ett ägg som var på gång. har ägglossning idag eller imorgon troligen. 

Det har varit otroligt jobbigt att försöka i över ett år utan att det hänt någonting alls, men jag försöker tänka att våra försök liksom ?började om? nu eftersom vi knappt haft någon chans alls innan. Verkar som att jag bara haft typ en ägglossning om året innan? Jag märkte ju själv att jag aldrig fick något positivt ägglossningstest men när jag kontaktade vården sa de att jag måste vänta till vi försökt ett år? Dumt tycker jag eftersom man får hjälp direkt om man har PCOS och hur ska man veta att man har det om man inte får kolla upp det? Jaja, nu är vi på rätt spår i alla fall och den dosen jag fått fungerar bra. Ska ta progesteronprov 7/3 och sen har jag BIM 12-14/3. Håll tummarna för oss! 

• Villblimamma96
    Skufsan skrev 2022-02-27 12:26:35 följande:
    Välkommen till tråden! 

Jobbigt att försöka utan att det tar sig, men nu kommer det säkert gå snabbt när ni får hjälp! Håller tummarna för er! Har du följt din temp under året ni försökt bli gravida? Har du haft/har oregelbunden mens? 
    Jag har följt min temp och har med NC bara fått bekräftad ägglossning en gång under hela förra året. De andra gångerna var det mer ?troligtvis äl den här dagen? men inte tydligt bekräftat. Tempen ändrar sig under månaden men inte en tydlig dipp och snabb uppgång igen. Har haft nästan regelbunden mens, i början var varannan månad 28 dagar och varannan 40-45. Sen i somras har cyklerna blivit kortare och kortare och senaste månaderna var de på bara 2-3 veckor med mens en vecka eller lite mer ? Skitjobbigt. 
  • Villblimamma96
    19977 skrev 2022-02-27 12:41:09 följande:

#164 Villblimamma96
    Åh vad roligt att ni har exakt samma åldersskillnad som oss!
    mindre roligt att höra att du har PCO/PCOS och att ni försökt i ett år redan. Som du säger så låter det sjukt dumt att man måste vänta ett år, det funkar ju inte på samma sätt för alla par i alla situationer liksom. Inte så lätt att veta om man har problem som PCOS om man inte får en utredning för det. Skönt att ni kommit igång med Letrozol och fått en förklaring till att det tagit sån tid iallafall. Jag håller båda tummarna för er och att det tar sig nu, ni förtjänar verkligen ett plus i mars!

hur har det varit att hålla på i över ett år? Jag tänker relationsmässigt mellan er som par? Känns det som ett måste att ha sex eller kan ni fortfarande njuta av det?

Jag tycker generellt att vårt sexliv har blivit bättre sen vi började försöka skaffa barn. Däremot nu sista tiden så känns det väl lite mekaniskt kanske. Inte när vi väl har samlag, men att gå runt och veta att idag MÅSTE vi ha sex gör mig ganska stressad. Det blir inte något spontant runt ÄL utan vi vet att det måste göras och försöker göra det bästa av det. Som tur är så är det ju inget tvång resten av månaden så då är det ju bara spontant, hade det vara ett måste varje gång och hela tiden så hade man nog tappat sugen ganska snabbt. Känns som att passionen hinner repareras under resten av månaden om man säger så. 
  • Villblimamma96
    Villblimamma96 skrev 2022-02-27 12:56:59 följande:
    Jag tycker generellt att vårt sexliv har blivit bättre sen vi började försöka skaffa barn. Däremot nu sista tiden så känns det väl lite mekaniskt kanske. Inte när vi väl har samlag, men att gå runt och veta att idag MÅSTE vi ha sex gör mig ganska stressad. Det blir inte något spontant runt ÄL utan vi vet att det måste göras och försöker göra det bästa av det. Som tur är så är det ju inget tvång resten av månaden så då är det ju bara spontant, hade det vara ett måste varje gång och hela tiden så hade man nog tappat sugen ganska snabbt. Känns som att passionen hinner repareras under resten av månaden om man säger så. 
    19977 skrev 2022-02-27 12:41:09 följande:

#164 Villblimamma96
    Åh vad roligt att ni har exakt samma åldersskillnad som oss!
    mindre roligt att höra att du har PCO/PCOS och att ni försökt i ett år redan. Som du säger så låter det sjukt dumt att man måste vänta ett år, det funkar ju inte på samma sätt för alla par i alla situationer liksom. Inte så lätt att veta om man har problem som PCOS om man inte får en utredning för det. Skönt att ni kommit igång med Letrozol och fått en förklaring till att det tagit sån tid iallafall. Jag håller båda tummarna för er och att det tar sig nu, ni förtjänar verkligen ett plus i mars!

hur har det varit att hålla på i över ett år? Jag tänker relationsmässigt mellan er som par? Känns det som ett måste att ha sex eller kan ni fortfarande njuta av det?

Däremot så har det ju varit otroligt jobbigt på andra sätt. Vi har båda två gråtit flera gånger efter att vi träffat andras barn eller när vi pratat om barn. Vi längtar båda två så mycket att det gör ont. Man känner ju sig ganska misslyckad när det inte fungerar, även om man vet att det inte är så egentligen!
  • Villblimamma96

Hej! 

Jag har varit med här tidigare, men hade En liten paus från FL ett tag. Vi har försökt väldigt länge nu. jag har tappat hoppet, men inte gett upp. Vi får hjälp via fertilietsenheten sen i januari. Jag har PCOS. Nu tänkte jag hoppa in här igen så uppdaterar listan: 

28/5 Blåbärsskogen (1:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT
    2/6 Esther13 
    (3:e försöket, 1:a barnet)
    3/6 D (Inget riktigt försök denna månad men hoppas ändå, 1:a barnet) 
    3/6 19977 (2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT
    10/6 202294 (2a försöket, 1a barnet) PLUSSAT
    11/6 H0nd3ndär (4e försöket, 4e barnet)
    12/6 Skufsan (1:a försöket, 1:a barnet
    12/6 Inor (ish 4e försöket, 1a barnet)
    14/6 Villblimamna96 (ca 20e försöket, 5e omgången med letrozolbehandling, 1a barnet)
    19/6 Roxwell (1a barnet, 1a försöket)
    26/6 amandakollb (1:a försöket, 2a barnet). 
    27/6 F (2:a "försöket", 1:a barnet)
    30/6 Symetrical (hoppas på en Hoppsan, 4:e barnet)
    5/7 Jojjans (1a försöket, 2a barnet, har inte försökt i juni. två sena missfall i bagaget)

Svar på tråden Vi som planerar barn 2023