Bruno97 skrev 2022-02-23 11:06:38 följande:
nej usch bara kladdigt och obehagligt.
menar du att när man väl bestämmer sig för att sluta som i mitt fall med p-piller så kan de ta runt 6-8 månader till att det kan plussas?
fattar inte riktigt hur man ska veta sin äl. Jag som har hoppat över och inte haft mens så är de så svårt att veta. Det bästa vore att jag får min denna vecka för att ha någon aning. om vi säger att jag får min mens idag när har man då äl? Är de veckan innan?
ni som har hållit på med p-piller har era hormoner förändrats efter att slutar med p-piller? På ett bra eller dåligt sätt?
Välkommen till tråden!
När man tar p-piller eller har annat hormonellt preventivmedel har man inte alls likadana nivåer av hormoner som man har under en vanlig menscykel. Man tillsätter ju artificiella hormoner som ska likna ens egna, men dom verkar inte 100% på samma sätt ändå. Det låter klokt att låta kroppen hitta tillbaka till sin egen cykel innan ni börjar försöka, men det gör man ju precis som man själv tycker och vill.
Även om du inte skulle hoppat över din mens så skulle du inte ägglossat när du gått på p-piller, då har man ingen ägglossning oavsett. Blödningen som kommer när man går på p-piller är inte mens, det är en så kallad bortfallsblödning. Det finns som regel några knep för att ta reda på när man ägglossar. Nr 1 som jag personligen tycker är viktigast och enklast för mig är att följa tempkurva. Tempen stiger efter ägglossning och på så sätt vet jag att jag har ägglossat. Nr 2 är att kolla sitt sekret/sina flygningar som också förändra under cykelns gång. När man närmar sig ägglossning blir sekretet som äggvita, stretchigt, men alls har inte så lätt att hitta öggvitesekretet. Andra hittar bara lotionliknande sekret, men det sekretet är också fertilt. Tips att följa vulverinekoos på Instagram, eller annan person som jobbar med fertilitetsförståelse. Har själv lärt mig så mycket därifrån. Sen finns det fler knep för att veta när man har ägglossning men allas cykler ser olika ut och där får man känna in själv vad som passar en och hur noga man vill vara. Som sagt, tempen är jätteviktig för mig och även sekretet, för jag känner inte av på så mycket andra sätt när jag har ägglossning som vissa kan göra.
Alla har olika lång lutealfas (tiden mellan ägglossning till mens) men för de flesta är den lika lång varje cykel. Min är 13 dagar. Det är en av de bra sidorna (om det ens finns några dåliga) men fertilitetsförståelse, jag vet när jag har ägglossning och därmed vet jag på dagen om mensen är sen = om jag är gravid. Alltså, går det mer än 13 dagar för mig borde jag ta ett grav-test.