amandakollb skrev 2022-06-02 12:42:20 följande:
ja jag förstår det! jag har en nära vän som förlorade ett barn i magen i v 39 och hon brukar alltid säga det, att folk undviker att fråga och prata om det, medan hon faktiskt vill prata om det så det är alltid hon som får ta upp det. antar att de inte vet hur de ska bemöta sorgen. men det är svårt! vissa vill prata om det, andra inte. jag personligen tycker man kan fråga lite försiktigt hur de i sorg vill att man ska bemöta det :)
min sambo åker bort ihelgen, på ÄL+12-14 så hoppas inte jag får ÄL tidigare än söndag på ÄL+14.. men nästa vecka så kommer vi nog köra varannan dag=) detta blir första försöket!
har ni någon strategi? :)
jag kan bara tala för mig själv, men jag har ofta uttryckt mig som att jag inte vill prata om det om personen jag pratar med verkar obekväm. För jag orkar inte vara den som tar hand om den andra i samtalet. Det som är skönast är när folk ställer ärliga genuina frågor, och framför allt tar sig tid att lyssna på svaret och ställa följdfrågor.
menar du cykeldag 12-14? vet du på vilken dag i cykeln du brukar ha äl? Jag skulle passar på att köra på så sent som möjligt innan han åker. Har du hunnit börja få fertilt sekret då så överlever spermierna i 4-5 dagar (jag hr själv blivit gravid 2 gånger med så långt innan äl).
våran strategi är att ligga varannan var tredje dag veckan innan äl, men att försöka pricka in både dagen innan och själva äl-dagen. Men min högst ovetenskapliga idé om strategier är att det inte spelar så stor roll. Alltså att själva sperm-meets-egg är det minsta bekymret, det svåraste att få till är en bra implantation så att det först och främst fäster, men också lyckas stanna kvar. Och där kan man ju inte glra så himla mycket alltid?