Inlägg från: amandakollb |Visa alla inlägg
  • amandakollb

Vi som planerar barn 2023

19977 skrev 2022-05-19 16:07:25 följande:
    Har tempat i 8 menscykler och har då haft lutealfaser på 13-15 dagar.
    okej jag tror också att jag har lite längre lutealfas så ska nog avvakta med ett test ändå! blir nog att testa om två dagar om inte mensen kommit innan dess =)
  • amandakollb
    Anonym (F) skrev 2022-05-19 10:04:03 följande:
    Jag har 10 dagar, så på gränsen till för kort. Alltså borde du kunna börja testa nu om det gått 12 dagar sen bekräftad ÄL :)
    okej aah tempar och har fått bekräftad äl, men om jag kommer ihåg rätt från att ha tempat förut så har jag nog lite längre lutealfas så kommer nog vänta till lördag med att testa om inte mensen kommit! :) 
  • amandakollb
    fick mens idag så påbörjar ny cykel och första försöket, äntligen!! 

28/5 Blåbärsskogen (1:a försöket, 1:a barnet)
    30/5 F (1:a försöket, 1:a barnet)
    2/6 Esther13 
    (3:e försöket, 1:a barnet)
    2/6 Inor (4e försöket, 1a barnet)
    3/6 D (Inget riktigt försök denna månad men hoppas ändå, 1:a barnet) 
    5/6 19977 (2:a försöket, 1:a barnet)
    6/6 Symetrical (hoppas på en Hoppsan, 4:e barnet)
    10/6 202294 (2a försöket, 1a barnet)
    14/6 Skufsan (1:a försöket, 1:a barnet)
    14/6 H0nd3ndär (4e försöket, 4e barnet)
    26/6 amandakollb (1a försöket, 2a barnet). 
  • amandakollb
    Jojjans skrev 2022-05-30 11:06:36 följande:

Hej, jag skrev en lång presentation här för ett tag sen men fick inte ett enda svar. 

vill man inte läsa långa presentationer om andra, eller var det för att det var sorgliga saker som ingen vågade svara? Känns inte lika peppigt att vara med när man känner sig osynlig?

Hej, och välkommen till tråden! Förstår att det inte känns lika kul när ingen svarade och kan bara svara för mig själv men jag läser ofta från mobilen och då orkar jag inte svara utan det är när jag sitter vid datorn jag brukar skriva och då missade jag att svara på dig. hoppas verkligen att du känner att du vill fortsätta uppdatera, vill gärna höra om din resa och dina tankar :) 

har inga personliga erfarenheter av det ni gått igenom, men jag håller alla tummar och tår för att det ska gå bra nu framöver! och som sagt, jag hoppas du vill fortsätta vara med här och uppdatera :) kram 
  • amandakollb
    Jojjans skrev 2022-05-30 22:13:26 följande:

Tack till er som tog er tid att svara nu <3 jag tror att det är ganska färskt, att jag fortfarande är väldigt mycket i sorgen och att gå igenom sorg är bland det ensammaste jag gjort. Ingen vill kännas vid det man varit med om så många undviker en eller slutar fråga. hela grejen att känna sig osedd blir så känsligt. Så tack, för påminnelsen och perspektiv på att alla har fullt upp med sitt och inte undviker en med flit.

jag går och väntar på mens om drygt en vecka, sen ska vi äntligen börja försöka. Har ätit gravidtillskott i några månader nu och planerat grundligt. Går och väntar på att få fast tjänst på mitt jobb och kommer ha 6 veckors semester som kommer börja lagom vid första bim. Hoppas det tar sig snabbt (vilket det gjort tidigt) så jag kan berätta för chefen direkt efter semester. 

verkligen, håller med Symetrical att det var superbra att du berättade hur du kände <3 kan verkligen tänka mig att det måste vara ensamt i sorgen, tänker att många har svårt att hantera andra människors sorg, tror det är lättare att undvika för man inte riktigt vet hur man ska bete sig eller vad man ska fråga.

härligt med semester snart och att börja försöka :) själv väntar jag ÄL om en vecka ca. 
  • amandakollb
    Jojjans skrev 2022-05-31 19:20:44 följande:

ja, dels undviker folk en, men även när man ses så är det alltid man själv som för det på tal och känner sig alltid till besvär.
    men det jobbigaste är nog i gravidsammanhang, att man inte får nämna förluster man upplevt för dp kan andra bli rädda?så bättre att jag för bita ihop och spela med i andras glädje. man lär sig mycket om sorg genom att gå igenom det, hoppas det gör att man vågar bemöta andra bättre i framtiden. 

soännande med äl snart! Den bästa delen på månaden enligt mig. Vad har ni för strategi? Hur många föraök har ni gjort?

ja jag förstår det! jag har en nära vän som förlorade ett barn i magen i v 39 och hon brukar alltid säga det, att folk undviker att fråga och prata om det, medan hon faktiskt vill prata om det så det är alltid hon som får ta upp det. antar att de inte vet hur de ska bemöta sorgen. men det är svårt! vissa vill prata om det, andra inte. jag personligen tycker man kan fråga lite försiktigt hur de i sorg vill att man ska bemöta det :) 

min sambo åker bort ihelgen, på ÄL+12-14 så hoppas inte jag får ÄL tidigare än söndag på ÄL+14.. men nästa vecka så kommer vi nog köra varannan dag=) detta blir första försöket! 

har ni någon strategi? :)
  • amandakollb

17/5 H0nd3ndär (3e försöket, 4e barnet)
    28/5 Blåbärsskogen (1:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT
    30/5 F (1:a försöket, 1:a barnet)
    2/6 Esther13 
    (3:e försöket, 1:a barnet)
    2/6 Inor (4e försöket, 1a barnet)
    3/6 D (Inget riktigt försök denna månad men hoppas ändå, 1:a barnet) 
    5/6 19977 (2:a försöket, 1:a barnet)
    6/6 Symetrical (hoppas på en Hoppsan, 4:e barnet)
    10/6 202294 (2a försöket, 1a barnet)
    14/6 Skufsan (1:a försöket, 1:a barnet
    26/6 amandakollb (1:a försöket, 2a barnet). 
    5/7 Jojjans (1a försöket, 2a barnet, har inte försökt i juni. två sena missfall i bagaget). 

• amandakollb
    Jojjans skrev 2022-06-02 13:23:43 följande:

jag kan bara tala för mig själv, men jag har ofta uttryckt mig som att jag inte vill prata om det om personen jag pratar med verkar obekväm. För jag orkar inte vara den som tar hand om den andra i samtalet. Det som är skönast är när folk ställer ärliga genuina frågor, och framför allt tar sig tid att lyssna på svaret och ställa följdfrågor. 

menar du cykeldag 12-14? vet du på vilken dag i cykeln du brukar ha äl? Jag skulle passar på att köra på så sent som möjligt innan han åker. Har du hunnit börja få fertilt sekret då så överlever spermierna i 4-5 dagar (jag hr själv blivit gravid 2 gånger med så långt innan äl).

våran strategi är att ligga varannan var tredje dag veckan innan äl, men att försöka pricka in både dagen innan och själva äl-dagen. Men min högst ovetenskapliga idé om strategier är att det inte spelar så stor roll. Alltså att själva sperm-meets-egg är det minsta bekymret, det svåraste att få till är en bra implantation så att det först och främst fäster, men också lyckas stanna kvar. Och där kan man ju inte glra så himla mycket alltid?

Oj ja såklart haha, mena CD! har bara haft en cykel efter jag fått barn och då var den på 35 dagar och äl på cd 19. Så om det blir samma som förra cykeln så borde jag ha äl om en vecka ca, typ nästa fredag. Jaa hade gärna säkrat upp med sex innan han åker, dock har vi hans familj på besök i veckan så svårt att få till det och vår dotter sover i vårt rum nu också då svärisarna får låna dotterns rum. Så håller tummarna att äl blir nån gång nästa vecka! 

okej då har vi lite samma strategi :D 

• amandakollb
    19977 skrev 2022-06-03 20:04:01 följande:

Hjärta !!!!!!!!
    Det var en nidblödning jag fick hörni! JAG ÄR GRAVID! Har inte förstått detta, känns som att jag inbillar mig allt trots 3 positiva test. CD29 idag, ÄL+13, nidblödningen kom ÄL+11 och har fortfarande pyttelite ljusbrunt blod som kommer. Åååhh hoppas detta går vägen nu! Det blir förmodligen en februari-bebis då om allt går som planerat!

Jag var verkligen helt övertygad om att denna cykel var körd, jag var ju så himla besviken på min sambo eftersom att han inte tog initiativ vid ägglossningen och hej o hå. Det har verkligen känts som att jag ska få mens hela veckan, i 4 dagar har jag haft ?känningar? i livmodern som jag kan ha innan jag får mens. Inga andra symptom alls förutom nidblödningen i förrgår, men nu känner jag att brösten är liiite ömma om jag medvetet trycker på dom. 

Tack underbara ni för era tumhållningar och lyckönskningar! {#emotions_dlg.flower}

Åh stort grattis!!!! :D 
  • amandakollb
    Jojjans skrev 2022-06-02 15:57:10 följande:

hehe å då förstår jag. fick du dottern nyligen eller har mensen dröjt med att återkomma? 

kanske lite kontroversiellt men vi har haft sex i samma rum som vårt barn om han sover djupt, man märker ju om han vaknar. Men om man inte sover alla tillsammans i vanliga fall så kanske det är för stort stressmoment/distraktion. Och ha svärföräldrarna vägg i vägg känns ju inte helt avslappnat? hoppas den dröjer! Mina första cykler efter sonen, och även efter mina sena missfall har varit helt knasiga, men efter några månader har det rättat till sig. 

hon är 15 mån och tog 13 mån att återfå mensen, fick tillbaka den en vecka efter jag slutade amma. 

vi hade faktiskt sex igår trots allt haha, med dottern i rummet och svärföräldrarna vägg i vägg? vad gör man inte hehe. Tror dock ägglossningen kommer dröja till nästa vecka men skönt o säkra upp 

Svar på tråden Vi som planerar barn 2023