19977 skrev 2022-07-20 08:22:25 följande:
Förstår att du blir orolig! Jag har arbetat 5-skift i några år men har nyligen bytt jobb för att inte både jag och sambon ska jobba skift samtidigt när vi får barn sedan. Jag har tidigare haft några gravida kollegor som fortsatt jobbat nätter i princip hela graviditeten utan att få missfall vad jag känner till, deras barn är friska. Men om du är orolig kanske det är bra att berätta om graviditeten för din chef och om det finns möjligheter att undvika just nätterna? Enligt google får man nog bara hemska svar, det är ju allmänt känt att skiftarbete inte är hälsosamt och förkortar livet och bla bla bla, men många trivs ju väldigt bra med det och klarar det fint. Har du lugna nätter när du jobbar?
Detta är ju dock ett sommarjobb som jag började på i maj och fick idag förlängt till mitten på september. Kanske är lite annars med tanke på att detta är tillfälligt? Men tackade ju trots allt ja till dethär erbjudanet i hopp om att få in en fot och eventuellt få fortsätta till hösten. Nu vet jag dock inte hur jag ska göra efter september... Om graviditeten går framåt och fortsätter så tänker jag att jag får prata med chefen och förklara läget, om jag har tur så kanske jag får mindre nätter och mer dag/kvällsturer.
Känner mig inte riktigt redo att prata med honom riktigt än dock, eventuellt om cirka 2 veckor då jag fått komma in på koll och se så det ser bra ut.
Ja som tur är, är nätterna oftast väldigt lugna. Är inom industrin och beroende vilket arbetsområde jag har hand om just den natten så kan jag faktiskt ändå få ihop någon/några timmars sömn under natten.
Är tjänstledig från min Undersköterske-tjänst för närvarande, och jag tänker att i värsta fall får jag väl gå tillbaka dit om det skulle vara så. Där är det endast dag och kvällsjobb. Men allting beror ju helt klart på hur graviditeten utvecklar sig. Har dock ut minst 10 tusen extra här inom industrin, så drömmen hade ju varit att få fortsätta här haha ;D Även om det såklart skulle gå ner sig lite om jag tar mindre/inga nätter.