• 19977

Vi som planerar barn 2023

Hej!

Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

• Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Pörny
    Pandyy skrev 2022-06-23 07:41:09 följande:

Hej igen gänget. tänkte uppdatera lite från mitt håll. Är på CD46 idag och tog ett test nu (RFSU testa ofta) som visar en fullt synlig skugga till streck, osäker på om det är färg dock.

Kan försöka bifoga bild här. Är det någon som har tidigare erfarenhet om dessa test brukar kunna visa tydliga skuggor men visat sig vara negativt?

Jag har fått streck på dessa utan att vara gravid tyvärr, men dom har varit utan färg. håller tummarna för att det är något och att det blir starkare :)
  • Symetrical
    Pandyy skrev 2022-06-23 07:41:09 följande:

Hej igen gänget. tänkte uppdatera lite från mitt håll. Är på CD46 idag och tog ett test nu (RFSU testa ofta) som visar en fullt synlig skugga till streck, osäker på om det är färg dock.

Kan försöka bifoga bild här. Är det någon som har tidigare erfarenhet om dessa test brukar kunna visa tydliga skuggor men visat sig vara negativt?

Vet du när äl inföll? Hoppas verkligen att det ökar i styrka kommande dagar! Skrattande
  • Pandyy
    Symetrical skrev 2022-06-23 09:38:28 följande:
    Vet du när äl inföll? Hoppas verkligen att det ökar i styrka kommande dagar! Skrattande
    Nej det vet jag tyvärr inte! Det är första cykeln efter graviditet och har inte varken testat eller tempat för att fastställa ÄL :) Ja vi får se, vågar inte hoppas för mycket! 
  • amandakollb
    Jojjans skrev 2022-06-22 20:27:49 följande:

å vilken otur! Så jobbigt när kroppen håller på och inte håller sig till rutinerna!

Verkligen! Men fick mens idag så iaf lite kortare cykel än förra.

Hur går det för dig, vart i cykeln är du?:) 

• amandakollb
    Symetrical skrev 2022-06-22 11:39:11 följande:
    Trist! Hoppas att mensen drar igång senast imorgon, så du kan få börja på ny kula! Du får unna dig en drink eller liknande på midsommar som tröst SkålCoolHjärta
    Ja mensen kom idag som tur var. inte ens det går haha, måstd köra bil hem imorgon så får inte dricka. får spara mig till nästa helg. Ha en fin midsommar! 
  • Jojjans
    amandakollb skrev 2022-06-23 21:55:23 följande:

Verkligen! Men fick mens idag så iaf lite kortare cykel än förra.

Hur går det för dig, vart i cykeln är du?:) 

Jag är precis vid äl! Borde ha fått den igår men hade den karaktäristiska smärtan först idag så gissar att ägget släppte idag eller imorgon. Jag har inte tagit några test och tempar inte heller just nu så får lita på sekret + magsmärtor. Fick iallafall till det i söndags, tisdags och idag. Satsar på lördag också :) sen kommer den långa väntan? 
  • Symetrical
    amandakollb skrev 2022-06-23 21:56:45 följande:
    Ja mensen kom idag som tur var. inte ens det går haha, måstd köra bil hem imorgon så får inte dricka. får spara mig till nästa helg. Ha en fin midsommar! 
    Skönt ändå! Men typiskt med bilkörningen xP Men du får som sagt satsa på nästa helg!
    Här sattes äl ut idag Cool
  • aprildag

Glad midsommar på er! 

Här misstänker jag starkt att vårat försök inte lyckades. Tempen har varit extremt hackig (och de flesta dagar lika låg som under follikulärfasem) de senaste dagarna och jag börjar tro att inget ägg släpptes denna cykel? Har inga som helst symtom varken på graviditet eller att mensen ska komma snart. Om den kommer som tidigare månader borde jag få mens onsdag/torsdag så det är väl bara att vänta och se. Det var vårat andra aktiva försök, men har haft sex kring ägglossning 2 andra cykler under våren (förstått först i efterhand). Första graviditeten så lyckades vi på första försöker, men att få ett syskon verkar inte vara lika lätt!

• Symetrical
    aprildag skrev 2022-06-26 06:31:13 följande:

Glad midsommar på er! 

Här misstänker jag starkt att vårat försök inte lyckades. Tempen har varit extremt hackig (och de flesta dagar lika låg som under follikulärfasem) de senaste dagarna och jag börjar tro att inget ägg släpptes denna cykel? Har inga som helst symtom varken på graviditet eller att mensen ska komma snart. Om den kommer som tidigare månader borde jag få mens onsdag/torsdag så det är väl bara att vänta och se. Det var vårat andra aktiva försök, men har haft sex kring ägglossning 2 andra cykler under våren (förstått först i efterhand). Första graviditeten så lyckades vi på första försöker, men att få ett syskon verkar inte vara lika lätt!

Glad midsommar! :)

Var samma här, smidigt med första och betydligt knepigare med andra! Kan du inte posta grafen så kan vi analysera den? :P
  • aprildag

Så här ser min nuvarande cykel ut. Tror också att det finns med en del avvikande mätningar när jag behövt mäta efter för få timmars sömn (upphackad sömn under natten), när jag druckit något glas vin ovh sen även en period av mycket jobb som säkert påverkat.
Svar på tråden Vi som planerar barn 2023