• Kvinna1989

När bytte ni till nästa klädstorlek?

Min lilla tjej blir 3 månder om 5 dagar och vi använder fortfarande storlek 50/56 och blöjstorlek 2, det är egentligen först nu som dom kläderna börjar vara "rätt storlek" lite lagon lösa till och med.

Nu är jag nyfiken:

- Vilken klädstorlek började ni med?

- I vilken ålder gick ni upp i klädstorlek (blöjj storlek) ?

- Pojke eller Flicka?

En orsak att jag undrar är att man fick ju höra "köp inte för mycket i storlek 50/56 dom blir försmå direkt", jag tänkte då ett par veckor ju :D

• Svar på tråden När bytte ni till nästa klädstorlek?
  • Anonym (A)

Vår tjej kunde ha 50-56 i 3 månader. Sen hade jag så mycket kläder i 62 att det bara blev att jag bytte uppåt för att använda allt. Alla storlekar kunde hon ha länge. Hon växte inte så fort. På ettårsdagen mätte hon 73 cm och 7,4 kg.

• Anonym (Em)

Hade bara med 50/56 till BB när ettan föddes, men det satt som korvskinn så han fick börja använda 62 direkt när vi kom hem. Han var 58 cm/4900 g när han föddes. 10 kg vid 6 månader och 12 kg vid 1 år om jag minns rätt.

Tvåan kunde ha 56 i 2-4 veckor. Han var bara 54 cm/4570 g vid födseln.

• Emmeng

Med mina barn har jag bytt storlek i takt med längden.

Min son föddes 46 cm och kunde ha stl. 50-56 ganska länge.

Dottern föddes 50 cm och vid en månad gick inte stl. 50 att ha längre, vid två månader var 56 för litet.

Så jag har mest följt då att när bebisen är 56 cm lång byter jag till storlek 62 osv.

• Anonym (3-barnsmamma)

Mina barn har varit väldigt olika trots att de legat relativt nära varandra i födelsevikt och längd.

Dottern hade varje strl länge, kunde fortfarande ha vissa kläder i strl 50/56 vid 3,5 månad. Hon hade även strl 1 och 2 i blöjor länge.

Mellansonen växte betydligt fortare, hade strl 62 vid några veckors ålder och hoppande sedan över 68 för han växte fort.

Yngsta sonen var som dottern, liten och tunn. Han hade oxå 50/56 i flera månader. Nu är han snart två år och har fortfarande 80 i de flesta kläder, vissa i 74 passar fortfarande.

Barn är olika och växer olika fort, man bör aldrig jämföra sitt barn med någon annans. Normalspannet är väldigt stort.

• Anonym (S)

Vad hade ni för längd och vikt på bebisen vid födseln och hittills vid månadskontrollerna? Vår dotter var 51 cm och 3,5 kg vid födseln. Hade 50 ett litet tag sedan 56 de första två månaderna, sedan bytte jag så smått över till 62 vid 2,5 månader ungefär. Hon var 61 cm och 5,5 kg vid tremånaderskontrollen. Nu blir hon fyra månader om några dagar och vi har börjat med 68 för jag antar att hon kanske är runt 64 cm nu och 62 är i alla fall för litet.

• Anonym (S)

Blöjor har vår snart fyramånaders fortfarande i storlek 2 men vi har köpt hem storlek 3 och ska byta när 2-paketet är slut.

• Kvinna1989
    Anonym (S) skrev 2021-12-13 10:33:51 följande:

Vad hade ni för längd och vikt på bebisen vid födseln och hittills vid månadskontrollerna? Vår dotter var 51 cm och 3,5 kg vid födseln. Hade 50 ett litet tag sedan 56 de första två månaderna, sedan bytte jag så smått över till 62 vid 2,5 månader ungefär. Hon var 61 cm och 5,5 kg vid tremånaderskontrollen. Nu blir hon fyra månader om några dagar och vi har börjat med 68 för jag antar att hon kanske är runt 64 cm nu och 62 är i alla fall för litet.

Födelsevikt 3414 g och längd 50 cm. Hittils har längd och vikt varit inom kurvan, även on hon vägde ganska lite vid 2 månaders kontrollen dvs 3995 g. Men läkaren sa att det såg bra ut.

Vi har 3 månaders kontrollen om 1 vecka, ska bli spännande.

Storlek 62 i pyjamas tex går inte, blir mer som en "sovpåse" när hon sparkar och då blir hon missnöjd. Så vi kör storlek 56 i allt.
  • Kvinna1989
    Anonym (3-barnsmamma) skrev 2021-12-13 10:30:58 följande:

Mina barn har varit väldigt olika trots att de legat relativt nära varandra i födelsevikt och längd.

Dottern hade varje strl länge, kunde fortfarande ha vissa kläder i strl 50/56 vid 3,5 månad. Hon hade även strl 1 och 2 i blöjor länge.

Mellansonen växte betydligt fortare, hade strl 62 vid några veckors ålder och hoppande sedan över 68 för han växte fort.

Yngsta sonen var som dottern, liten och tunn. Han hade oxå 50/56 i flera månader. Nu är han snart två år och har fortfarande 80 i de flesta kläder, vissa i 74 passar fortfarande.

Barn är olika och växer olika fort, man bör aldrig jämföra sitt barn med någon annans. Normalspannet är väldigt stort.

Oj vad med kan variera då.
  • Kvinna1989
    Anonym (A) skrev 2021-12-13 10:16:56 följande:

Vår tjej kunde ha 50-56 i 3 månader. Sen hade jag så mycket kläder i 62 att det bara blev att jag bytte uppåt för att använda allt. Alla storlekar kunde hon ha länge. Hon växte inte så fort. På ettårsdagen mätte hon 73 cm och 7,4 kg.

Okej :)

Vad var födelse vikten samt längd?
  • BuoBä

Vårt barn var en sån som hade storlek 50 i två veckor. En flicka, som var 50 cm när hon föddes.

Vi bytte generellt till nästa storlek när hon var så lång som nuvarande storlek, alltså när hon var 56 cm bytte vi till stl 62. Men det finns ju små och stora storlekar också, beroende på märke mm, så jag tycker att det ofta var 3 storlekar i omlopp i garderoben.

Stl 68 hoppade vi nästan över, för tydligen hade vi många "stora 62" så när vi plockade fram 68 var det mesta för litet.

Likaså hade vi länge en storlek mindre på byxor än på bodys, men när dottern blev mer rörlig och började kravla runt behövdes det plötsligt en storlek _större_. Så där var det en storlek med byxor som knappt användes.

Blöjor var ett kapitel för sig eftersom viktintervallen överlappar ganska mycket. Men att det började läcka upp på ryggen var ett tecken på att det var dags att byta storlek.

Svar på tråden När bytte ni till nästa klädstorlek?