• Kvinna1989

När bytte ni till nästa klädstorlek?

Min lilla tjej blir 3 månder om 5 dagar och vi använder fortfarande storlek 50/56 och blöjstorlek 2, det är egentligen först nu som dom kläderna börjar vara "rätt storlek" lite lagon lösa till och med.

Nu är jag nyfiken:

- Vilken klädstorlek började ni med?

- I vilken ålder gick ni upp i klädstorlek (blöjj storlek) ?

- Pojke eller Flicka?

En orsak att jag undrar är att man fick ju höra "köp inte för mycket i storlek 50/56 dom blir försmå direkt", jag tänkte då ett par veckor ju :D

• Svar på tråden När bytte ni till nästa klädstorlek?
  • Anonym (A)
    Vad var födelse vikten samt längd?

49 cm och 3240 gr.

• Kvinna1989
    Kvinna1989 skrev 2021-12-13 10:52:31 följande:

Födelsevikt 3414 g och längd 50 cm. Hittils har längd och vikt varit inom kurvan, även on hon vägde ganska lite vid 2 månaders kontrollen dvs 3995 g. Men läkaren sa att det såg bra ut.

Vi har 3 månaders kontrollen om 1 vecka, ska bli spännande.

Storlek 62 i pyjamas tex går inte, blir mer som en "sovpåse" när hon sparkar och då blir hon missnöjd. Så vi kör storlek 56 i allt.

Oj skrev fel! Menade 4995 g på tvåmånaders kontrollen, inte 3995 g :)
  • Zebran89

Fick höra samma, men det stämde inte för oss. Vår son har haft alla storlekar länge. Han har alltid legat en storlek efter. Strl 50 hade vi i flera veckor.. ???? Men det är väl olika, en del barn föds i strl 62.

Nu är vår son 15 månader och han har storlek 80. Hans vänner i samma ålder har 92.

• Jag är bara jag

Mina pojkar kunde ha storlek 50 typ 2 veckor. Den äldsta var uppe i 86 vid ett år. Den yngre kunde ha det lite längre för han var smalare. 

• Anonym (Bea)

Om du tittar på ditt barns tillväxtkurva kan du se dels hur normalfördelningen ser ut (hur stora barn i den åldern brukar vara) dels hur fort du kan förvänta dig att ditt eget barn växer. Om kurvan är svår att avläsa så be er bvc-sköterska visa nästa gång ni är där.

• Kvinna1989
    Anonym (Bea) skrev 2021-12-13 17:29:47 följande:

Om du tittar på ditt barns tillväxtkurva kan du se dels hur normalfördelningen ser ut (hur stora barn i den åldern brukar vara) dels hur fort du kan förvänta dig att ditt eget barn växer. Om kurvan är svår att avläsa så be er bvc-sköterska visa nästa gång ni är där.

Dom visar alltid kurvan och förklarar jätte bra (jag bor i Finland så kanske funkar annorlunda i sverige) , så de är okej:)

Hittils har hon som sagt vart inom kurvan ,men "längst ner" . På den "breda läkarkontrollen" när hon var 2 månader sa läkaren att procentuellt har vikt och längd ökat som de ska, och över "minimi" . Men nu vet jag ju inte än hur 3 månaders ser ut. Blev bara lite fundersam när alla pratar om att "dom direkt" växer ut storlek 50/56, men alla är ju olika .
  • fjanten

Med nr 1 passade 50/56 i max en månad. Han föddes på 4,7 kg och 52 cm. Blöjstorlek 2 i kanske 2-3 månader.

Med nr 2 passade 50/56 i typ 3 månader, sedan började hon gå upp ORDENTLIGT och det blev snabbt storlekshopp till typ strl 74.

Med nr 3 passade 50/56 i typ 1,5 sekunder. Föddes på 4,8 kg. Blöjstorlek 1-2 i någon månad.

Nr 4 föddes prematurt i vecka 33+. Hade strl 44/48 tills hon var ca 2 månader. Hon är snart 1 år och väger ca 7500 gram, är ca 68 cm, och har strl 62-74 beroende på märke och modell (är det t.ex. polarn så går strl 62, är det HM så blir det mer 68-74). Hon har tygblöjor numera, men när hon ibland har engångsblöja är det strl 3, men det går med strl 2 vid behov.

Det där är m.a.o. väldigt, väldigt olika.

• Anonym (Frida)

Jag minns inte hur länge mina barn hade de olika storlekarna, men jag kommer ihåg att jag hade sorterat de ärvda kläderna efter vad det stod för storlek. Det var dumt, för en del av de minsta kläderna töjdes en del, och en del var stora i storleken, så när jag tog fram nästa, så var en del av de plaggen små i storleken och redan för små... Så ta fram och prova nästa storlek i god tid! 
    Något annat jag inte hade tänkt på är att hela barnet liksom blir ganska mycket större när man går upp en blöjstorlek, så då blir många plagg för små över natten! 

• BuoBä
    Anonym (Frida) skrev 2021-12-13 19:34:38 följande:

Något annat jag inte hade tänkt på är att hela barnet liksom blir ganska mycket större när man går upp en blöjstorlek, så då blir många plagg för små över natten! 

Och när de så småningom slutar med blöja kan man ta fram byxor igen som de vuxit ur en gång redan.
  • Anonym (Bea)
    Kvinna1989 skrev 2021-12-13 18:33:16 följande:

Dom visar alltid kurvan och förklarar jätte bra (jag bor i Finland så kanske funkar annorlunda i sverige) , så de är okej:)

Hittils har hon som sagt vart inom kurvan ,men "längst ner" . På den "breda läkarkontrollen" när hon var 2 månader sa läkaren att procentuellt har vikt och längd ökat som de ska, och över "minimi" . Men nu vet jag ju inte än hur 3 månaders ser ut. Blev bara lite fundersam när alla pratar om att "dom direkt" växer ut storlek 50/56, men alla är ju olika .

Ja, det kan ju skilja 2 kg på nyfödda utan att något är fel. Sen är det ju så olika om bebisen är en smalis eller en tjockis också. Och faktiskt på hur föräldrar tycker att kläderna ska sitta också.

Jag minns inte hur länge min äldsta (liten bebis) hade strl 50, men jag minns att de var alldeles för stora när hon föddes, pluttisen. :) Hon låg också längst ner i normalspannet, och är fortfarande (10 år) kortare och smalare än kompisarna. (Men stark som en oxe!)
  • Anonym (Q)

Jag tycker allt beror på vilket märke man kör med. Har en liten här hemma på 74 cm och 9.5kg och han kan ha allt från 68-80 beroende på märke.

Jag har märkt att HM är rätt små i storlekarna medan Lindex och PoP är rätt stora. Jag har byxor från PoP i storlek 68 som fortfarande sitter bra medan jag måste gå upp till storlek 80 på HMs kläder för att det det ska sitta bra.

Samma gäller blöjor, olika märken kommer i olika former. Tycker t.ex. att Liberos blöjor är väldigt korta baktill och har helt och hållet slutat använda dessa (Speciellt Touch) pga att de läcker väldigt lätt.

Blöjor är verkligen en djungel...

• Kvinna1989
    Anonym (Q) skrev 2021-12-13 19:55:07 följande:

Jag tycker allt beror på vilket märke man kör med. Har en liten här hemma på 74 cm och 9.5kg och han kan ha allt från 68-80 beroende på märke.

Jag har märkt att HM är rätt små i storlekarna medan Lindex och PoP är rätt stora. Jag har byxor från PoP i storlek 68 som fortfarande sitter bra medan jag måste gå upp till storlek 80 på HMs kläder för att det det ska sitta bra.

Samma gäller blöjor, olika märken kommer i olika former. Tycker t.ex. att Liberos blöjor är väldigt korta baktill och har helt och hållet slutat använda dessa (Speciellt Touch) pga att de läcker väldigt lätt.

Blöjor är verkligen en djungel...

Ja antar att det varierar en del beroende på kläds märket. Vi har alla hennes kläder förtillfället från Kappahl, Lindex och Cubus.

Igår provade vi att ha ett par byxor i storlek 62, men när hon låg i baby gymmet sparkade hon av dom helt 3 gånger (när ingen såg dock haha) så byxor och pyjamas i storlek 62 är för tidigt än för oss.

Blöjor är Libero newborn 1 och 2 som passat henne bäst. Pampers blev hon röd i rumpan av och Lidls läckte. Jag funderar på att prova å köpa storlek 3 när våra 2or tar slut inomm ett par dagar och prova. Storlek 2 är dock väldigt stora runt låren så antar att 3 är ännu större då.
  • cosinus

Det där är ju extremt olika. Mina har varit rätt små och samtliga har nog kunnat ha 56 i 3 månader iaf.

Den ena som är född i mars fick en hel del kortärmade bodys i strl 62-68. De passade sommaren han var 1 år och 3 månader. När han började dagis sen på hösten 17 månader gammal hade han 68-74. Behövde inte märka ett enda plagg för ingen annan hade den storleken.

Har vänner vars barn bytt både overall och skostorlek under en vinter. Mina har ibland kunnat ha saker 2 år i rad även som ganska små. Är väl ingen slump att vännernas barn nu har längden för basket och mina passar bättre för att utforska små grottor :)

• Kvinna1989
    cosinus skrev 2021-12-14 08:54:12 följande:

Det där är ju extremt olika. Mina har varit rätt små och samtliga har nog kunnat ha 56 i 3 månader iaf.

Den ena som är född i mars fick en hel del kortärmade bodys i strl 62-68. De passade sommaren han var 1 år och 3 månader. När han började dagis sen på hösten 17 månader gammal hade han 68-74. Behövde inte märka ett enda plagg för ingen annan hade den storleken.

Har vänner vars barn bytt både overall och skostorlek under en vinter. Mina har ibland kunnat ha saker 2 år i rad även som ganska små. Är väl ingen slump att vännernas barn nu har längden för basket och mina passar bättre för att utforska små grottor :)

Ja de är nog det trots allt. Är mest som sagt förvånad då både nära, bekanta och på nätet många säger att "storlek 50/56 kan man nästa skippa helt eller max 2 plagg eftersom dom blir små direkt" . Hon blir 3 månader om 4 dagar och det är ju nu dom börjar passa egentligen, bodyna är till och med fortfarande lösa. Man lär sig alltid något nytt :)
Svar på tråden När bytte ni till nästa klädstorlek?