amandakollb skrev 2022-01-05 21:05:10 följande:
Alltså stort tack för dina svar, lugnar väldigt mycket! Hon är jätteduktig motorisk och har känts som hon legat lite före när jag jämfört med andra bebisar i samma månad. Så hon kanske lägger fokus där som du säger!
Vi tror inte alls det är något problem med hörsel utan hon verkar höra bra! Men vore skönt att kolla upp det ändå kanske så vi kan utesluta det, får kolla med BVC nästa vecka. Annars får vi bara vänta kanske.. vet du om det finns något man kan göra som föräldrar för att stimulera dem att jollra?
Då är det säkert samma som med min yngsta, de fokuserar på en sak. Min äldsta dotter var som sagt väldigt tidig med talet men sen motoriskt, började gå vid 16,5 månad medens yngste gick vid 11 månader.
Om ni upplever hon hör bra så gör hon säkert det :) men ta upp det med BVC om du känner dig orolig.
Jag har inte gjort något speciellt, men att läsa böcker och prata mycket med sina barn stimulerar ju deras tal och utökar deras ordförråd mycket så det skulle jag rekommendera. Mina barn har gillat böcker med mycket bilder på vardagliga saker, ex mina hundra första ord och liknande böcker. Där märker man även hur deras förståelse är, om de kan peka ut föremål osv. Man ser även deras utveckling i ordförrådet på ett bra sätt :)