Inlägg från: Anonym (Hörsel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hörsel)

Min 10-månaders dotter jollrar inte

Jag har inte orkat läsa igenom alla svar, men min dotter var lika dan.

BVC och varnmottagningen reagerade inte och jag tänkte att hon fokuserade på motoriken då hon hade svårt för en del saker motoriskt (en annan historia). Vid 1,5 tjatade jag till mig en remiss till öron. Vid 2 kollade de hörseln och konstaterade att hon hade kraftigt nedsatt hörsel pga vätska. Vid 3,5 fick hon rör och det var först då hon började prata (hon är en solklar lex sara/maria-anmälan egentligen).

Så att kolla hörseln är ett -enligt mig- solklart måste. Sen är barn olika och det behöver inte betyda att hon har problem, hon kanske bara inte jollrar!

Jag kan tillägga att vid 6 års ålder är min dotter ikapp sina kompisar, men är för utomstående fortfarande lite svår att förstå, hon har fortfarande lite nedsatt hörsel och så kommer det nog förbli...

Det löser sig!

• Anonym (Hörsel)

Ledsen att jag inte svarat på din fråga, den känns inte helt relevant längre. Vad skönt att hörseln är bra, men jobbigt att inte få en orsak som går att lösa. Om hon hör, så sjung och gör ramsor. Det brukar vara kul med ramsor med rörelser (tänk imse vimse spindel) eller där barnet killas, hissas upp, hoppar i knät. Tänk också som någon sagt att låt barnet se dig. Vänd om möjligt vagnen mot dig och prata med barnet om allt ni ser och gör när ni är ute och går.
    Tack (tecken som stöd) kan hjälpa men kanske lite längre fram (fråga BVC). Bablarna är ju utvecklade för att underlätta språkutvecklingen.
    Önskar dig lycka till, jag tror inte du behöver oroa dig, det kommer!

• Anonym (Hörsel)

Vad skönt att det löst sig!

Svar på tråden Min 10-månaders dotter jollrar inte