Inlägg från: villvaraanonymtack |Visa alla inlägg
  • villvaraanonymtack

Vill lämna "ekorrhjulet"

Är så trött på hur samhället har utvecklat sig, att man måste jobba 40 timmar i veckan för att ha råd med hyra till lägenhet, betala av massa skulder osv. Är så trött på jobba 100 % för ha råd med hyran till lägenhet, mat m.m, fakturor osv. På vardagarna jobbar man 7-16, oftast övertid till kl 17, kommer hem, är helt slut, äter mat, kollar på tv sen går och lägger sig. Repeat hela veckan. Tills helgen kommer, då ligger man efter med allt i hushållet till veckan så det måste städas, handlas, laga matlådor m.m. Så man har ju egentligen bara 1 dag till 1,5 dag på sig att göra något man mår bra av, sen in i "ekorrhjulet" igen. Tanken på att leva såhär tills man går i pension gör en deprimerad. 

Drömmer om att leva i nåt slags community som går utanför samhällsnormen. Vore skönt bo i något varmt land året runt, tillsammans med likasinnande människor, där man istället för att gå till ett jobb spenderar dagarna med att odla sin egna mat, bygga egna hus m.m. och försöka vara så självförsörjande som möjligt. Men samtidigt har jag en barnlängtan och skulle gärna vilja skaffa barn i framtiden och hur skulle det funka leva så med barn, de behöver ju ändå gå i skolan osv.

Är det någon här som lämnat det där ekorrhjulet? Vad gör ni? Hur kom ni dit? 

• Svar på tråden Vill lämna "ekorrhjulet"
  • villvaraanonymtack
    hammarhajen skrev 2022-01-03 06:55:27 följande:

Nja. Samhället har nog inte "utvecklat sig"  till att vi jobbar mer. Förr i tiden hade människor längre arbetsveckor än 40 h och kortare semestrar. En massa skulder som du skriver om är väl inte heller något som samhället tvingar på en? Bostadslån måste förstås många ha, eftersom det inte finns hyresrätt åt alla. Men andra lån väljer man själv om man skaffar sig. Att bli självförsörjande på landet innebär också en massa jobb, men av annan karaktär. Tror inte man kommer undan med färre timmar, speciellt inte om man ser matlagning och att pyssla hemma som jobbiga måsten (som det verkar som på din TS).

En frisk person utan familj kan absolut göra saker efter jobbet om man jobbar 7-16. Inte varje dag kanske, men gå och träna ibland, träffa vänner ibland, gå ut och äta eller gå på någon föreställning eller bio. 

Det låter som om du kanske behöver lite hjälp med att bena ut vad du vill jobba med egentligen och med att förstå vad du vill ägna din fritid åt. Och en liten spark därbak att göra mer än bara glo på TV. Väldigt få mår bra av att bara jobba, åka hem och titta på TV och så ingenting mer, så du är inte konstig som känner som du gör! Att bli självförsörjande på landet kanske verkligen är din grej, men då behöver du komma ihåg att det förmodligen är mer slit än att vara anställd på ett traditionellt jobb och att det krävs att man gillar att hålla igång fysiskt (laga småsaker på gården istället för att titta på TV osv)

Hoppas du kommer på vad du vill göra!

Det är sant, samhället har ju blivit bättre på så sätt. Jag tänkte typ att det förr kunde räcka med en lön medan den andra var hemma och tog hand om hushållet. Det är jättebra det har blivit mer jämställt i samhället, men tänker det kanske gått lite åt fel håll, nu känns det som man förväntas att om man är partners måste båda jobba heltid för ha råd med allt som man förväntas ha, samt att båda är trötta när man kommer hem från jobbet. Är man ensamstående blir det ännu svårare att ha råd, bara vanliga hyresrätter är jättedyra nu för tiden, en 30 kvm lägenhet utan balkong kan kosta ca 8-9000 i hyra nu för tiden och inte lätt hitta lägenheter. 

Att du skriver en frisk personal utan familj som jobbar 7-16 kan göra saker efter jobbet, ja jag kanske inte är helt frisk då, kanske har nån depression eller så är jag lat, vad vet jag, men mitt yrke är psykiskt riktigt krävande (jobbar inom vården) så jag känner mig mentalt utmattad när jag kommer hem från jobbet så orkar inte så mycket.
Svar på tråden Vill lämna "ekorrhjulet"