Vill lämna "ekorrhjulet"
villvaraanonymtack skrev 2022-01-02 17:26:42 följande:
Är så trött på hur samhället har utvecklat sig, att man måste jobba 40 timmar i veckan för att ha råd med hyra till lägenhet, betala av massa skulder osv. Är så trött på jobba 100 % för ha råd med hyran till lägenhet, mat m.m, fakturor osv. På vardagarna jobbar man 7-16, oftast övertid till kl 17,
Är det någon här som lämnat det där ekorrhjulet? Vad gör ni? Hur kom ni dit?
Envisas du med att tjäna dina pengar genom arbete som anställd så satsa på ett yrke som har mycket "obekväm arbetstid", arbete på helger och möjlighet till mycket övertid. Det är där man gör deg som anställd, den ordinarie arbetstiden kan man lika gärna Vabba, eller kompa ut..
Själv har jag barn varannan vecka, tiden jag har barnen så kompar jag ut så tidigt jag kan om dagarna, 2-3dagar i veckan jobbar jag inte efter lunch.
Men veckan jag är barnledig så tar jag all övertid o konstiga pass som erbjuds, sparar mycket av det som komp för att vara ledig på barnveckorna, men det mesta tar jag ut som lön, försöker pricka in årslönen så att jag slipper statliga skatten....
Så även om jag i genomsnitt enbart jobbar runt 60% varannan vecka så lyckas jag ändå dra in runt 150.000:- extra om året på övertid och ob.
Min belåning på lägenheten är om ungefär 3år nere under 50% så att jag slipper amortera, då hoppas jag även de hysteriska priserna på fritidshus kommit ner på sunda nivåer igen. För då är planen att köpa ett mindre fritidshus en bit utanför stan, sen renovera och bygga till det löpande under ungefär 5år.
När det står klart är barnen mogna att flyga ut, jag planerar då att flytta till huset, sälja lägenheten och lösa lånet på huset med övervärdet på lägenheten.
Jag sitter då skuldfri i mitt lilla nyrenoverade hus en bit utanför stan vid 55års ålder...
Att leva som många gör, att vara helt pank sista dagarna innan lönen kommer och jobba raka veckor 7-16 mån-fre är väl ett ganska garanterat recept för att hamna i nån form av depression efter några år?