villvaraanonymtack skrev 2022-01-03 21:09:27 följande:
Det är sant, samhället har ju blivit bättre på så sätt. Jag tänkte typ att det förr kunde räcka med en lön medan den andra var hemma och tog hand om hushållet. Det är jättebra det har blivit mer jämställt i samhället, men tänker det kanske gått lite åt fel håll, nu känns det som man förväntas att om man är partners måste båda jobba heltid för ha råd med allt som man förväntas ha, samt att båda är trötta när man kommer hem från jobbet. Är man ensamstående blir det ännu svårare att ha råd, bara vanliga hyresrätter är jättedyra nu för tiden, en 30 kvm lägenhet utan balkong kan kosta ca 8-9000 i hyra nu för tiden och inte lätt hitta lägenheter.
Att du skriver en frisk personal utan familj som jobbar 7-16 kan göra saker efter jobbet, ja jag kanske inte är helt frisk då, kanske har nån depression eller så är jag lat, vad vet jag, men mitt yrke är psykiskt riktigt krävande (jobbar inom vården) så jag känner mig mentalt utmattad när jag kommer hem från jobbet så orkar inte så mycket.
Nja. Det går absolut att leva på en lön även idag, om man lever som man gjorde förr. På hemmafrutiden var det vanligt att bo hela familjen i en tvåa, eller i mindre hus om man bodde i hus. Kläder lappades, lagades och ärvdes och man hade färre uppsättningar. Bil var det långtifrån alla som hade och man körde inte lika långa sträckor. Man la betydligt mindre pengar på resor, prylar och upplevelser och lagade mat från grunden. Semester var ofta cykelresa med tält. Barnen fick roa sig med biblioteksböcker och lekar utomhus istället för med spelkonsoler och lekland, de vuxna lyssnade på radio på kvällen istället för att betala streamingtjänster. De flesta av oss vill inte leva på 50-talsstandard, men vill man så kan man såklart göra det
Håller med om att många nog skulle må bättre av att ha lite lägre förväntningar på sin levnadsstandard och vara med öppna för att arbeta deltid, i synnerhet när de har yngre barn.
Jag kan såklart inte veta om du är deprimerad, lat eller om något annat är fel, men något stämmer nog inte helt om man BARA orkar jobba och titta på TV och när inte ens lediga dagar kan kännas meningsfulla och roliga. Kanske är det jobbet som är fel (eller fel för dig) och då kanske du skulle må bättre av att byta.
Det är också lätt att hamna i dåliga vanor som suger energi. Det har nog de flesta av oss upplevt någon gång! Men om man jobbar för att bryta dem och t.ex. går iväg och träffar vänner eller kör ett träningspass fast man tror att man inte orkar, så brukar det ge energi när man väl är iväg. Jättejobbigt såklart att göra saker fast det tar emot, men det brukar hjälpa. Om det däremot inte känns roligt alls eller som att tröttheten finns där även när man är mitt i något som borde vara roligt, då är det nog en bra idé att söka hjälp på vårdcentralen. Man kan känna sig trött och initiativlös av allt från järnbrist till depression och om inte annat är det väl alltid bra att utesluta att något är fel.
Hoppas verkligen det känns lite bättre för dig snart!
Och att du hittar din väg i livet, oavsett om det blir på lantgården eller i ekorrhjulet