Inlägg från: Anonym (Nino) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nino)

Vill lämna "ekorrhjulet"

Det går att leva med mindre jobb men då får man sätta sig ner och fundera på vad som är viktigt för en i livet och helt strunta i vad alla andra har, vad alla andra gör eller hur alla andra lever. Jag jobbar inte heltid men har tid över för fritidsintressen istället. Det jag däremot inte har är bil. Och jag bor väldigt billigt (hyresrätt) nära både fritidsintressen, city och mitt jobb så jag kan ta mig i princip vart jag vill genom promenader eller cykel (och får sjukt mycket vardagsmotion så jag behöver inte lägga pengar på ett gymkort). Jag har inte heller några lån. Trots att jag jobbar deltid så kan jag ändå lägga undan pengar till pensionen och en buffert ifall jag skulle råka bli sjukriven. 
    Kan också tillägga att jag har ett jobb som jag trivs med och ibland, korta perioder, kan jag gå in och jobba mer, nästan upp till heltid, men då gör jag det av egen fri vilja och inte för att jag måste för att pengarna inte räcker till. 

Jag tror många kör fast i ekorrhjulet just för att dom "bara gör" som alla andra gör eller vad som förväntas av en. Att man ska bo på ett visst sätt, ta bostadslån, att man måste ha bil, att man måste resa, att man måste ha de senaste tekniska prylarna, byta ut inredningen en gång i halvåret, att man alltid måste köpa nya kläder, lägga pengar på prenumerationstjänster. Det finns en massa saker och vanor som man lägger till och plötsligt så måste man jobba heltid (eller mer) med dubbla inkomster bara för att hålla allt flytande. 

Man måste liksom separera sig lite från samhällets förväntningar på vad som anses vara en lyckad tillvaro. Det är helt okej att jobba för att resa, eller bo fint, eller för att kunna ha en eller två bilar. Men det är också helt okej att inte göra det. You do you och allt det där. 

Svar på tråden Vill lämna "ekorrhjulet"