silbart skrev 2022-01-03 23:44:23 följande:
Det pågår just nu en ny grönavåg. Det är ju 50 år sen sist så det ligger i tiden. Framförallt yngre människor som flyttar ut på landsbygden för att bli i det närmsta självförsörjande man kan komma. Det handlar om vilka värden man har och vilka krav man har. Man kanske inte måste ha fullblodspizzan utan det är kanske tom godare med en pizza gjord av egenmalet mjöl gjort på egenodlat. Du pratar egentligen om d finitionen på ett konsumtionssamhälle. Det har bara varit så ett kort tag i vår historia så självklart är det inte då man måste leva.
Ja, absolut en grön våg på gång! Jag förstår precis grejen med att vilja vara självförsörjande. Jag har ju också velat det en gång i tiden. Men eftersom jag lämnat de tankarna ville jag berätta för TS om andra sätt att slippa ekorrhjulet än att stå vid sidan av samhället.
Jag tycker numera att det är bättre att de saker jag köper är av hög kvalitet och håller länge än att jag ska sitta och knåpa ihop något själv. Det finns proffs på att göra skor. Jag köper det de gjort och får skor som jag nu haft i drygt tio år och som kommer att hålla mig torr och varm flera vintrar till. Jag hade aldrig kunnat göra en så bra sko själv utan hade slösat material genom att inte göra bästa möjliga av det.
Det jag har kvar från min grönavågenidealiserande ungdom vad gäller ideal är bland annat vikten av att leva miljövänligt. Och det gör man inte med små ineffektiva jordbruk och hemmagjorda prylar som inte håller.
Jag upplever att det finns två grupper av miljömuppar numera - vi som bor energi- och transporteffektivt i stan och kanske inte ser särskilt miljövänliga ut på ytan men som lågkonsumerar både materiella ting och energi. Och så finns de som vill känna som att de lever i samklang med naturen. De (nu generaliserar jag!) köper ett äldre hus på landet som drar massa energi att värma upp och blir beroende av bilkörning. Jag förstår precis känslan de är ute efter. Men jag tror att det liv jag lever i stan belastar naturen mindre. Och något ekorrhjul känner jag inte av. Men vad man definierar som ekorrhjul är så klart individuellt.
Så det är egentligen två olika önskningar - den ena en mer teoretisk ide om energieffektivt boende/leverne, den andra ett livsstilsideal för att man själv ska må bra (vilket så klart är viktigt!).
Jag vill mest lyfta alternativet för TS att istället för att lämna samhället se dess fördelar, både för individen och för världen som helhet. För det är ett betydligt enklare sätt att slippa ur ekorrhjulet än att flytta till ett community i typ Spanien. Man kan tex fortsätta bo där man har sin släkt och sina vänner. Jag vill lyfta tanken att man kan lämna ekorrhjulet utan att samtidigt lämna samhället och alla dess fördelar. Jag är inte ute efter att övertala TS utan att vrida och vända på resonemangen för att hen ska hitta sin egen lösning. Kanske ett kollektivboende i stan? Då kan man leva både miljövänligt och i grupp. :)