• ananna

IVF 2022

Hej på er alla kämpar! 

Jag hoppar gärna in och följs åt. ????

Kort om min situation: Sambon och jag har försökt i två år, lååångdragen utredning inom regionen visar inget, således oförklarlig infertilitet. Efter ytterligare lång väntan har vi äntligen fått en tid för ett första besök med IVF kliniken i början av februari. Jag hoppas verkligen behandlingen kan dra igång direkt efter det besöket. 

Heja oss!! 

• ananna
    Loppan1994 skrev 2022-01-19 20:21:49 följande:

Ananna- Hej! Ja visst är det långdraget för så korta besök som går så fort... 

Hoppas ni får börja direkt i februari, håller tummarna 

TACK Loppan. Hoppas det går bra för dig nu med när ni justerat medicineringen. 
  • ananna
    Snöoväder skrev 2022-01-19 20:31:14 följande:
    Vet att man känner sig besvärlig, men det är man inte. Vården finns ju för oss och är man inne i en behandling borde man ha rätten till ett extra ul. Du får ta i ordentligt så du får ett till. 

80.000 för ett paket med tre omgångar, denna köpte vi.
    40.000 om vi bara hade köpt en sprut omgång.
    Sen tillkommer nedfrysning 3000 och så kostar det 3000kr/år om man vill fortsätta ha de Fryst.
    Insättning 20.000 eller så räknas det som 1/2 omgång om man sätter in från frysen, om man köpt paket.

Jag skulle räkna på att ett paket med tre omgångar egentligen kostar närmare 100.000. Om man räknar resor, ul, mediciner, nedfrysning, ledig från jobb osv. Om man går igenom alla tre och kanske kör två äp med et och sedan två fet.

Jag är väldigt glad att vi fick första behandlingen via landstinget och att det blev ett barn.
    Men visst är det hemskt att alla inte har den möjligheten på grund av att det kostar en hel del.
    Men oj vilka priser snöoväder! Självklart värt om det resulterar i bebis men som du också är inne på, orättvist eftersom många inte har de ekonomiska förutsättningarna. 

Hur känns det för dig att vara inne i processen igen nu då utifrån din tidigare erfarenhet (om du vill dela med dig)? Upplever du stor skillnad mellan den offentliga vården och privat? 
  • ananna
    Snöoväder skrev 2022-01-19 20:40:45 följande:
    När ska du få mens nästa gång?
    Tror man brukar kunna börja vid nästa mens när man varit där, om det inte är allt för många som ska starta samtidigt
    Jag ska ha mens när som helst nu. Hoppas ju förstås att den inte dyker upp men skulle ju knappast bli förvånad efter så många försök hittills Flört. Jag kommer ha mitt besök runt ÄL i nästa cykel. 
    Men superpositivt om jag får komma igång direkt vid nästa mens, tack för input, känner mig orimligt peppad nu!!! Glad
  • ananna
    Snöoväder skrev 2022-01-19 20:54:54 följande:
    Vi går till samma klinik nu som när landstinget betalade. 
    Första gången blev det barn på första försöket, guldägg! Men inget till frysen.......

Nu blev första omgången inget men 4 i frysen. Men det var jobbigt, det tar mycket att få ett negativt resultat.
    Har gjort ett FET i höstas, blev inget. Sen har min mens varit konstig, inte haft äl och ja. Det har inte känts stabilt att använda de i frysen när min kropp inte vill.
    Därför gör vi en ny omgång med äp nu, för att för mig psykiskt så känns det bättre, än om sprutor och äp känns. Så är det mer värt än att bara sätta in en fryst som inte blir något.

Kan uppleva att vården var bättre när man gick igenom allt första gången, men det kanske var för att det var första gången. Nu tror de att man är van för att man gjort det förut. Sen träffar man många olika. Gör ul närmare hemmet och sånt. Finns de som är så duktiga och bryr sig och de som borde göra något annat...
    Jaa okej, då förstår jag! Glad 

Vilken häftig erfarenhet att lyckas på första försöket. Men jag kan tänka mig att det också bidrar till mer jobbiga känslor när det inte går lika smidigt gången efter. Starkt av dig att fortsätta! Jag hoppas så innerligt att det nästa insättning blir med guldägget för din skull. 

Jag har inte ens gjort mitt första försök, men börjar redan fundera på plan B hos privata utförare om de försök som finansieras av regionen inte skulle ge resultat eller om resan till eventuella syskon blir längre än tänkt. #kontrollfreak Tungan ute
  • ananna
    Loppan1994 skrev 2022-01-22 22:03:48 följande:
    Verkligen! Men det var ju oxå skönt att höra, var lite orolig för att detta nu skulle räknas som ett försök om dom inte växt till sig till på måndag Glad
    Har du tagit din spray nu? Skrattande
    Åh håller med, superbra och lugnande information. 

Jag håller tummarna att det ska gå bra för dig på måndag Loppan!! Glad
  • ananna
    Snöoväder skrev 2022-01-22 22:28:14 följande:
    Ja nu är sprayen tagen, bara att vänta tills på måndag och hoppas att det blir några ägg! 
    Hoppas även att de inte ser någon vätska och att jag ska slippa överstimulering den här gången Skrattande
    Håller tummarna för dig med!! Kom ihåg att uppdatera oss om du orkar och vill. Glad
  • ananna

Hej igen alla! 
    Längesedan jag var aktiv i tråden men har följt er under tiden. Så imponerad av peppen i tråden och eran styrka under behandlingen, snart snart snart måste det vara vår tur! 
    Imorgon är det sprutstart för min del. Försöker hela tiden tänka på "IVF är en behandlingsserie" vilket hjälper mig att förhålla mig till oavsett vad utfallet blir. 
    Heja oss! 

• ananna
    Loppan1994 skrev 2022-02-23 23:33:18 följande:

Ananna- va kul! Håller tummarna för dig att de växer på bra! Vad fick du för start dos? Glad

Tack fina du! Jag har börjat med gonal F 125, dag 3 idag. Tycker mig känna att äggblåsorna jobbar på där inne för har en annorlunda känsla än vad jag brukar ha. 

Funderar på vad jag ska hitta på för ursäkt på jobbet varför jag behöver gå på x antal vårdbesök framöver. Tungan ute Hur har ni gjort? 
  • ananna
    Carina82 skrev 2022-02-25 22:58:34 följande:
    Åh vad skönt att du fick sätta igång och verkar ha klarat dig från Corona <3 Jag tog första sprutan idag, blev oväntat påverkad av situationen: fick typ panik och nån slags blackout, vet inte alls om jag tog den rätt aa (men den stod på 0 när jag tog ut den så kan rent objektivt inte bli hur fel som helst)! Jaja förhoppningsvis blir det här en vana också! Hur har det känts för dig? Jag fick gonal-f, undrar vad skillnaden är mot den du fick hm! Spännande det här :)
    Verkligen intressant varför vissa får ett läkemedel och andra ett annat. Glad Det låter som du har gjort rätt med sprutan Carina82. Har du haft några känningar sedan sprutstart? 
  • ananna
    Snöoväder skrev 2022-02-25 09:02:53 följande:

Vad roligt att det kommit så många fler hit, än om omständigheterna inte är roliga. Men tror det är bra att kunna stötta varandra och hjälpa varandra att hålla hoppet uppe!

Håller helt och hållet med din snöoväder. Jättekul att fler och fler är med i tråden. Det är tack vare er tjejer som jag iallafall håller hoppet uppe och inte känner mig ensammast i världen eftersom flera i min omgivning antingen är gravida eller har barn. 

Håller tummarna för oss alla, snart vår tur Hjärta
  • ananna
    Carina82 skrev 2022-02-26 20:00:39 följande:
    Tack för att du säger så <3 Var panik igår men idag kände jag totala motsatsen; helt supercool. Man får kanske vara glad så länge känslan håller i sig haha! Jag tar också 125, märker inte så mkt än så länge förutom att jag är supertrött. Men det kan ju bero på stressen också förstås :) Såg nån annanstans att du kände av att det händer nåt i äggblåsorna, spännande! Hoppas jag också kommer känna av det snart, lite iaf så man vet att det verkar funka :) 
    Haha, vad grym du är, bra jobbat!  Hoppas ditt supercoola mode håller i sig Flört Jag tog min spruta halvliggandes igår, det var inte en bra idé för det gjorde svinont. Rekommenderas inte Tungan ute

Tycker också jag känner mig extra trött, men det verkar som alla känner av olika. Tänker att det är precis som med mens eller ÄL känningar, vissa har mycket andra inget alls. 

Men jag hoppas att våra ägg växer på så det knakar där inne! 

När har du UL? 
  • ananna
    HannaIsabell skrev 2022-02-26 21:52:14 följande:

Hej alla, 
    Hoppar in som ny här. Tog just min första spruta gonal-f, dos 225, så låter som att jag fått en ganska hög dos efter att ha läst vad ni andra skriver. Kanske pga mitt lite låga amh..
    Jag har ett barn sedan tidigare som blev till på andra försöket så vi var inte helt beredda på att det skulle bli så mycket svårare med ett syskon. 17 försök utan några som helst resultat hann vi med innan vi nu fick påbörja vår första ivf på livio. Efter mycket funderingar så bestämde vi oss för att köpa ett paket med 2 försök. Hur har ni andra gjort som gör ivf privat? Ett försök i taget eller köpt paket?

Du är så välkommen!! Glad och ni andra som är nya i gruppen också.
    Hoppas det gått bra för dig med sprutorna hittills, tror det är jätteindividuellt vilken dos man får. Jag och sambon går via regionen nu, men vad jag förstått verkar det vara väldigt vanligt med paket när man går privat. 
Svar på tråden IVF 2022