Huvudet växer sakta/litet huvud - måste det vara något fel?
Jag förstår att google kan så frön och skapa oro men dra inga förhastade slutsatser. Alla barn är olika. Min erfarenhet säger att både bvc och andra barnläkare är väldigt fokuserade på att visa tillväxtkurvan ungefär som om den skulle säga allt om hur barnet utvecklas i normal takt eller inte. Om jag vore du nu så skulle jag inte oroa mig såvida inte huvudet slutar växa. Det är viktigt att hålla koll på barnets mått absolut, men som förälder så ser du också hur ditt barn mår och utvecklas. Känner du att något inte står rätt till så fråga på nästa besök eller ring och boka en tidigare tid. Tänk såhär; Hur mår barnet annars? Funkar magen? Äter som en brukar? Hur är energinivån och humöret? Ger en svarsleende, gör en ljud, härmar en ansiktsuttryck? Griper barnet efter leksaker? Rullar en runt, har en börjat krypa eller försöker en lära sig? Ja, frågorna kan göras många men framförallt, förrutom huvudomfånget, har bvc sagt något eller frågat något som får dig att tro att dom misstänker att något inte står rätt till? Eller har du läst något i journalen som du analyserar själv? Varför jag säger såhär är för att du ska tänka själv, är min oro befogad? Om barnet mår bra och beter sig i övrigt som barn i nära ålder gör, så tänker jag att mitt råd till dig är att inte grubbla så mycket på huvudomfångets mått utan istället vara uppmärksam på allt barnet kan och håller på att lära sig. Med all välmening; Du känner ditt barn bäst.