Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Rätt till sjukvård som antivaxxer?

Självklart, varför skulle de inte få det? Vi nekar inte folk vård pga deras personliga val, inte ens mördare nekas vård. 

• Anonym (S)
    Anonym (Suck) skrev 2022-02-10 15:46:48 följande:

Intressant. Hur lever, bor, äter, transporterar dig och tränar du själv? 

Håller med, hur ska man definiera "rätta in sig i ledet"? Vad ska ingå, och vem ska bestämma det? Ska en utredning göras först, vad ska man i så fall ta hänsyn till?

Känns inte som ett väl förankrat förslag.
  • Anonym (S)
    Anonym (Suck) skrev 2022-02-10 17:28:00 följande:

Tackar som frågar. Jag är vaccinerad, tränar regelbundet både kondition och styrka, röker inte, dricker inte, tar inga droger, har cykelhjälm. kör bil men håller alltid hastigheten. Äter hälsosamt men inte lågkalori.

Men... ibland rider jag en häst på turridning. Det är något jag älskar och som gör mig lycklig men det är också en av världens mest riskabla sporter. Borde jag då då skylla mig själv om jag ramlar av? Jag utövar också landsvägscykel ibland. Hälsosamt men samtidigt såklart en risk. 

Jag tror ditt tankesätt är omöjligt att göra i verkligheten: om du har en krock mellan ett rattfyllo och en bil med ett par där föraren är nykter men kör hem en överberusad passagerare, men rattfyllot skadas svårast. Ska man då först utreda vem av de två med alkohol i blodet som var föraren? Eller ska man ge vård först och ställa frågorna sen? 

Om en erfaren klättrare med full säkerhet ramlar. Ska vi avvakta vården till vi vet om det var otur eller klantighet eller risktagande?

Ska motionslöpning vara okej men ultralöpning räknas som sämre eftersom de tar ut sig mer än vad som alltid är hälsosamt?

Jag tror helt enkelt inte att det är praktiskt möjligt.

Eller om den som var nykter körde på den som körde full, ska ingen av dom få vård då? 
Svar på tråden Rätt till sjukvård som antivaxxer?