Anonym (Why?) skrev 2022-02-12 18:31:23 följande:
Men alltså... varför? Har de uppgett nån anledning till varför de här proverna ska tas? Jag har ärligt talat aldrig någonsin hört talas om att man måste lämna prover för att få sömnmedel utskrivet... såvida man inte redan är i beroendevården förstås, men det är ju en helt annan sak.
Är ganska vanligt att vilja få en klarare bild av patientens hälsotillstånd. Dels för att kolla så något inte är fel, men också för att det kan vara viktig info angående droger/alkohol. Vissa mediciner ska ju verkligen inte kombineras med annat. Man borde faktiskt åtminstone ta blodprover. Sömn på sömntabletter är inte i närheten lika utvilande eller återhämtande som riktig sömn. Sen har du problemet med biverkningar, och utveckling av tolerans. Vore hemskt onödigt att kränga piller på någon som egentligen har ett problem i kroppen, som skulle kunna åtgärdas.
Är det psykiatrin hon tagit kontakt med är det standard på en del ställen att automatiskt ta prover. När jag blev kallad efter remiss skickats av min läkare, då jag ville utredas för autism, togs massor av blodprover, EKG gjordes, och också drogtest inför första mötet.