Inlägg från: Mimosa86 |Visa alla inlägg
  • Mimosa86

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Mrs Moneybags skrev 2022-02-25 13:10:17 följande:
    Det som oroar mig är att han sedan kommer försöka med andra länder, exempelvis de baltiska staterna. Det verkar inte finnas någon vilja att ingripa eller hjälpa till rent konkret från Nato eller Europa i övrigt, de låter honom hållas.

Så tragiskt. 
    Vilja och vilja, Putin har ju understryker att om någon blandar sig i kommer det vidtas åtgärder som saknar motstycke. Dvs han hotar med kärnvapenattack.

Ska man då ingripa mot en man som är från vettet galen? Som förmodligen hellre ser världen brinna än att tappa ansikte?
  • Mimosa86
    Eir skrev 2022-02-25 18:27:49 följande:

Min fundering är vad Kina har för roll i det här gällande invasionen av Ukraina. Är Kina en regissör i bakgrunden. Finns det fler motiv på längre sikt? Är det ett sätt att utmana EU och USA (Nato) om den ekonomiska makten i framtiden? Har EU och USA några ekonomiska muskler egentligen?

Varför har Kina, Ryssland och Iran militärövningar tillsammans?

www.svd.se/iran-ovar-till-havs-med-ryssland-och-kina

Jag skulle säga att väst är helt chanslösa om Ryssland krokar arm med Kina.. 
  • Mimosa86
    skolios skrev 2022-03-02 17:53:14 följande:
    Det märks att Ukrainas president har varit komiker. Så här mycket humor under en krigstragedi har jag aldrig hört talas om förut.

Humor.. vad är det för humor i detta?

Många av de ryska soldaterna är värnpliktiga. Vissa fick information om att det var träning. Helt plötsligt ska de inta ett fredligt brödraland och döda befolkningen helt sonika. Galenskap. Jag tror få, speciellt unga, ryssar stödjer detta. Och jag har svårt se att någon mamma finner sig i att ha ena barn ska riskera sitt liv pga av en galen maktmänniska. Har svårt att se att någon mamma, Rysk som Ukrainsk finner acceptans i att det just nu sitter livrädda barn och gråter med dödsångest. 

Att bjuda in kvinnor att hämta hem sina söner (soldater) är väl rätt logiskt eftersom man då underminerar ett bakhåll än om män gör det. smart tänkt. Men risk finns väl då att galenpellen har ihjäl dem alla.

Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa