Anonym (Kringlan86) skrev 2022-08-12 04:48:37 följande:
Men gud vad hemskt! Beklagar verkligen. Fan vad orättvist. Sån mardröm att ens behöva vara med om ett enda missfall. Än mer om flera. Hoppas verkligen nästa vill stanna. Håller tummarna för er. Jag har lyssnat en del på en bok på Nextory som jag kan rekommendera om du behöver lite handhållning emellanåt (Missfall - med rätt att sörja). Lite skönt med en bok som så att säga förstår. Ge inte upp!
Jag förstår verkligen vad du menar med att man inte direkt kommer njuta järnet av kommande graviditet. Kommer ju vara konstant oro och man kommer inte våga vara glad förrän man sitter där 9 månader senare med ett barn. Och då börjar ju den riktiga oron säger dem. Jag har sånt jäkla problem med sömn sen hela livet typ och sov så grymt dåligt när jag var gravid. Vissa nätter inte alls. Ibland blir jag rädd att det var därför jag fick missfall. Vet att det är tramsigt och säkert någon form av självplågeri att tänka så men du har kanske tänkt ngt liknande? Hursomhelst, den rädslan kommer säkert få mig att sova riktigt gott nästa gång? not so much! Hade varit bekvämt om man kunde stänga av sig själv ibland. On! Off!
Jag har nyss haft mens så att nästa vända/BIM lär bli slutet på augusti. Just nu har jag influensa och jag har hört om personer som får skippad eller försenad ÄL efter influensa. Vet såklart inte om det stämmer eller kommer vara så för mig men det känns som en evighet när mensen kommit redan som det är så det vore ju bara sjukt taskigt ifall den blir sen eller hoppas över och man skall vänta till nästa gång men livet rinner ju på som du ju vet och vad skall man göra?
När har du BIM?
Har du någon underliggande risk för missfall? Hoppas det är ok att jag frågar. Kanske konstig fråga men jag själv kämpar ju en del med PCOS som skall vara en riskfaktor, samt diabetes på mammas sida vilket jag tror gett mig min egen insulinresistens och en livslång kamp med vikten. Det var därför jag gick till en läkare och fick progesteron utskrivet. Känns som min enda trygghet vid nästa graviditet även om det såklart inte är ngn garanti ändå. Känns bara som att det kan vara skönt att utesluta det. Har förstått att det inte är helt ovanligt nämligen. Särskilt om man har en massa progesteronhämmande faktorer. Typ viktigaste hormonet för att fostret skall kunna klara av att gå från gulkropp till moderkaka. Kanske, kanske, kanske kan det hjälpa nästa lilla krabat att stanna kvar i mig tänker jag Även fastän jag vet att det finns tusen andra saker som kan gå fel.
Må väl!
Tack för omtanken, jag försöker se positivt och hoppas så att det ska gå väl. Om man får tre missfall på raken så får man göra en utredning. Så tänker att vi testar en gång till och blir de missfall igen så får vi göra en utredning. Vad jag vet så har vi inga underliggande sjukdomar eller sjukdomar som påverkar det i släkten. Men det är ju omöjligt att veta.
Precis, oron kommer alltid finnas där men kan nog försöka lindra den genom att sysselsätta sig typ. Förstår att du är rädd att det var sömnen som gjorde att du fick missfall, jag har också funderat i massa banor och varför det blivit så för mig. Har jag gjort något fel? Men det är vanligt att tänka så har jag läst mig till.
Jag har faktiskt läst mig till om progesteron, att det finns läkemedel som man kan ta för att undvika missfall. Men är det receptfritt och är det dumt att ta om man inte snackat med läkare innan?
Håller tummarna att det blir din tur nästa gång! Försök att sysselsätta dig till nästa BIM så kanske tiden går lite fortare iaf. Men jag håller med dig ibland blir man stressad över tiden. Alla andra blir gravida utom en själv. Väntar bara på att alla andras gravidmagar ska dyka upp :( Jag har nästa BIM den 25/8 :)