Inlägg från: Anonym (cc) |Visa alla inlägg
  • Anonym (cc)

Någon som nyligen genomgått ett missfall och vill följas åt?

Anonym (Kringlan86) skrev 2022-09-18 23:54:15 följande:

TS: av allt jag läser så skall man sluta med koffein, gärna tillskott av D-vitamin, sova gott, absolut inte stressa och nikotin och alkohol är big no no. Inte läst ngt om E-vitamin dock. Jag själv kör ju en hel arsenal av grejjer men det är mest för min PCOS. Ät en god varierad kost (sluta vegetariana tydligen), undvik allt ful socker tror jag också med tanke på att det kan vara hormonstörande även för ?normalviktiga?. 

Längtar: Tråkigt att höra. Beklagar verkligen! det är en så jobbig period att vänta på första mensen. Jag slutade blöda inom 2 veckor och 4 veckor efter igångsättandet kom ÄL. Jag hade det på känn och fick det bekräftat med UL av en duktig gynekolog. Hoppas det går snabbt för
    dig. 

Även zink och magnesium ska vara bra att ta, zink förbättrar äggkvaliteten. Bästa är ju såklart att försöka få i sig allt via kosten mne jag tar tillskott på det mesta nu, efter två missfall på raken vågar man inte chansa :/. 
  • Anonym (cc)
    Anonym (Kringlan86) skrev 2022-09-24 05:25:54 följande:

Ledsen: Beklagar! Hjärtadet är en sån hemsk känsla. Man har så mycket knäppa tankar när man går genom det här och känner sig så jävla maktlös. Det finnns så mkt i denna världen man kan påverka och så otroligt lite man kan göra i det här fallet. Jah minns att jag kände liknande saker som du beskriver. Skall jag aldrig få bli mamma osv. Jag känner så fortfarande. Det är en sån stark rädsla. Känner mig också rädd för att behöva gå genom det igen. 

Jag har typ bestämt mig för att missfallet berodde på progesteronbrist. Det kanske inte var så men jag har bestämt mig för det ändå. Så jag gick till läkare och fick hjälp så nästa gång jag blir gravid tänker jag inte lämna det åt slumpen så jag fick progesteron utskrivet. Det hjälper mig mentalt även om jag inser att det kan finnas tusen andra risker. Men då har jag tagit bort en risk iaf som är vanlig i tidiga veckor. Det man inser efter ett tag är att det inte är någon idé att vara rädd, man får bara pröva igen. Men det hjälper inte dig nu såklart. Jag förstår dig och det är hemskt det du går genom. Jag kände mig lite hjälpt av en bok jag lyssnade på. Missfall - med rätt att sörja. Jag tror att den fick mig att känna mig förstådd och inte så ensam. Framförallt adresserar den många av rädslorna. Inte på ett sätt som att den försöker få dig att inte vara rädd utan mer som att det är okej att vara rädd. Folk runtomkring är inte så hjälpsamma alltid. De säger massa osmakliga saker såsom: men tur att det var tidigt, nu vet du ju att du kan bli gravid och det är såååå vanligt. Folk försöker liksom trösta i framtiden på något sätt men man är ju ledsen nu. Jag vill inte höra att du kommer bli mamma, nästa gång går det bra osv. Det hjälper fan föga! Den där boken sa andra saker i en tid när jag behövde känna mig förstådd. Hoppas den kan hjälpa dig lite också.

Själv sitter jag och väntar på en ÄL som inte verkar komma den här månaden. Känns som riktig skit! Om en enda sak hade fungerat i den här skiten hade det ju varit tacksamt. Suck! 

hur fick du en läkare att skriva ut progesterone? Gick du privat? Utredde dom dina problem?
  • Anonym (cc)
    Anonym (MA september) skrev 2022-09-27 15:08:03 följande:

I söndags fick jag min första glad gubbe på ägglossningstest, vi har legat nästan varje dag efter att blödning slutat. Men igår blev jag dunder förkyld och har tvingats ta paracetamol för att ens kunnat äta då jag har så ont i halsen. Detta ger mig så mycket ånger för att det känns som att vi gjort vårt bästa för att maximera chanserna att bli gravida nu direkt på första ägglossning, men då jag blivit sjuk och behövt ta läkemedel känns det som att det inte finns någon chans alls att bli gravid denna cykel.
    Finns det någon som kan ge mig hopp eller ett definitivt svar på att ge upp hoppet om att kunna plussa denna cykel?

Det sägs att man lättare blir gravid om man är sjuk för då är immunförsvaret sämre. Vissa som har svårt att bli gravida har för bra immunförsvar så embryot stöts ut.  Jag blev gravid när jag var dundersjuk i influensa. 
  • Anonym (cc)
    Anonym (Kringlan86) skrev 2022-10-06 07:20:12 följande:

Oh! Måste berätta! Gick ut å käkade med karln häromdagen. Inget fancy, bara en lite halvtrött tapasrestaurang i ett höstgrått stockholm. Självklart inget vin till maten? man skulle ju kunna vara gravid? men förmodligen inte! Livet på en pinne, not!

Som att inte detta vore uppmuntrande nog så har två glada bästisar hittat till bordet bredvid oss. Ni vet sånna där som pratar högt och skrattar åt allt för livet är ju underbart. De är nämligen nygravida BÅDA TVÅ. Och den ena bästisen kör sin reveal of precnancy för den andra bästisen. Jag och min sambo är inte bara ofrivilligt barnlösa där på restaurangen utan vi är också således ofrivilligt en del av hela deras sockersöta konversation i 1000 decibel om allt underbart som nu skall ske och hur deras små mirakel skall leka tillsammans och bli bästisar de med. De pratar om små föttter, små kläder, barnvagnar, barnrum och mammaledighet. 

Själv funderar undertecknad på att gå in i köket och låna tre grillspett och köra in ett i vardera öra och det tredje i hjärtat. Sedan börjar de prata om missfall. Men de är inte ett dugg oroliga, sånt händer ju såklart men ändå typ aldrig. De pratade om det som att det vore värsta skrönan. Sjöjungfruar, enhörningar, troll, en politikers löfte, tomtar på loftet och missfall. Helt otroligt att någon har varit med om ett s.k missfall  

Jag var rätt taggad på att räcka upp handen, be om ordet i mitt deltagande i denna ofrivilliga sockersöta dialog och skrika. Vet ni! It?s real! It?s very fucking real!

Sedan inser jag? jag blir inte gladare av att de också är ledsna. Jag får bara dela min sorg med min sambo som ser lätt stressad ut vid det här laget. Han säger flera gånger att han älskar mig och att jag är SÅ fin. 

Till slut beställer jag ett glas vin iaf. När vi går därifrån låtsas vi att vi inte har hört dem. Vi säger ingenting om det. Vi går bara hem och väntar på vår tur. Jag skall iaf aldrig skrika på en restauran? det blir lärdomen. 

Fy vad jobbigt. Jag tål inte heller att höra om andra som är gravida och lyckliga just nu även fast jag själv är just gravid. Kan inte njuta av det alls då jag förväntar mig att få missfall efter att ha fått två på raken. 

Mitt barn pratade glatt igår kväll att hennes pappa ska ha barn med sin nya och hon var så glad. Fy fan vad jag grät efter det. Är så rädd att jag fått upp hoppet denna gång och så blir det inget nu heller. Det är nästan lättare att ha mens trots att jag vill bli gravid, då behöver jag inte känna den här stressen. 

När har du Bim? När ska du börja testa?
  • Anonym (cc)
    82lindis skrev 2022-10-13 09:35:54 följande:

Men vad skumt! Jag fick tydligen ägglossning på nionde dagen den här gången efter första blödningsdagen på tidiga missfallet.
    Började få som kraftigt hugg åt sidorna och hade tydliga ägglossningsflytningar. Kunde dra långa trådar mellan fingrarna.
    Började testa och hade som starkast test på åttonde och nionde dagen efter det dalade det och nu synd det inget längre.

Har aldrig varit med om så snabb ägglossning nångång?! 

Kroppen kan bli jättekonstig efter missfall, så var det för mig fast min kom senare istället för tidigare. Har läst om personer som precis som du fått den tidigare. Bara att köra på om man nu vill det :)
  • Anonym (cc)
    Anonym (MA september) skrev 2022-10-16 11:07:48 följande:

Hjälp! Vet inte om jag ska skratta eller gråta.
    25 september fick jag min första ägglossning efter ma:t. Vi hade sex innan, under och efter ägglossning, jag tog gravtest men negativa, och 8 oktober kom det som jag tror var mens (inge mycket men lite bruna flytningar i några dagar). Idag bestämde jag mig för att börja test med ägglossningstest. fick direkt en glad gubbe. Och av någon konstig anledning gjorde jag även ett graviditetstest som visade positivt!! Vad händer!!!!? Kan jag vara gravid? Senast det visade positivt på gravtest var 21 september och det vara mycket svagare än det testet jag tagit nu. Vågar jag tro jag är gravid?

Ja det är klart :). Men du testade negativt på gravtestet efter Ma:t? Om du gjorde det så är du ju gravid :)
  • Anonym (cc)
    Anonym (MA september) skrev 2022-10-16 15:12:43 följande:

Men pratade med 1177 de tycket jag skulle ringa till gyn imorgon. Hon trodde eventuellt att jag fått ett mycket tidigt missfall denna cykel och det är därför jag fått "blödningen" och att det är rest hcg som finns kvar.
    Så hoppet och lyckan har försvunnit och ersatts av förtvivlan! 

Nej vad tråkigt. Men blödningen var lite bruna flytningar? Så ett missfall som inte riktigt vill komma igång trodde dom? Hoppas du får bra svar idag och att 1177 har fel!
  • Anonym (cc)
    Anonym (MA september) skrev 2022-10-17 12:24:19 följande:

Hon på gyn kunde inte svara på vad blödningen var, men då jag fått negativt på gravtestet jag tog dagen innan blödningen så tycket hon det var osannolikt att det varit ett missfall. Hur som helst kunde hon inte ge mig några konkreta svar på om jag är gravid eller inte och ultraljud får jag först göra om en månad. Så det är bra att vänta och se, antingen kommer symtom eller så slutar det vara positivt på gravtest. Känner mig inte överhuvudtaget glad eller hoppfull

Men såg hon inget på själva undersökningen? Eller är du jättetidigt gravid? Annars kan dom ju se någonting.
  • Anonym (cc)
    Anonym (MA september) skrev 2022-10-17 12:46:18 följande:
    Jag vet inte hur långt gången jag är, mitt MA bekräftades 6 september. Fick inte komma på någon fysisk undersökning utan pratade bara via telefon. Får inte komma ultraljud fören mitten av november 
    Men vad konstigt! Man ska ju alltid få komma in på undersökning vid misstänkt missfall/MA. Så har det varit för mig, dom var tom tvungna att göra två olika undersökningar vid olika tillfällen för att bekräfta. 

Jag kommer få komma in på undersökning om två veckor pga min oro, tidigare än så skulle dom inte kunna se så mycket ändå. 
  • Anonym (cc)
    Anonym (MA september) skrev 2022-10-18 19:33:30 följande:

Pratade med gyn/mödravården idag igen, för att försöka höra om jag kunde få komma och ta prover och se om hcg nivån ser ut att öka eller sjuka. Fick tråkigt nog ett väldigt dålig bemötande! Kännde mig missförstånd, dum förklarad, nedvärderade och som att jag tog upp hennes tid. Väldigt tråkigt känsla! Känner inte riktigt att jag vill vända mig till dem något mer, inför eventuella framtida problem eller graviditeter. Började gråta efteråt och kände helt ärligt att jag kanske ska skita i att bli med barn då jag uppenbarligen inte förstår hur saker och ting fungerar eller vad som är nödvändigt att undersöka eller vara orolig för.

Tyvärr delar jag din erfarenhet att kvinnovården. Det bemötandet du fick är tyvärr inte alls ovanligt, jag ska dit om ca 1.5 vecka och jag bävar redan nu för deras bemötande brukar vara så nonchalant. När jag fick missfall ryckte barnmorskan mest på axlarna, sa inget speciellt medans jag grät. Det är samma barnmorska jag ska träffa näst nästa vecka...
    Jag har även bokat in ett privat ultraljud och det råder jag dig till! Det är värt pengarna!
  • Anonym (cc)
    Anonym (Ajn) skrev 2022-10-21 00:53:04 följande:

Hej på er, jag sitter och väntar på första mensen efter ma, hoppas den kommer snart så vi kan försöka igen!

Ni som valde att vänta en mens eller fick er första mens endå, kom eran som vanligt eller var den sen? Tacksam för svar!

Den blev sen och pågick lite längre. 
  • Anonym (cc)
    Anonym (Börjaompånykula) skrev 2022-11-01 05:45:54 följande:

Heja er andra! :)

Jag är på ÄL+7 idag. Lite molande värk i magen och lite ömma bröst.
    Måtte det sätta sig denna gång! Börjar tröttna på detta känner jag... Blir vi inte gravida denna gång funderar jag på att söka hjälp (i alla fall typ missfallsutredning så att man inte får det igen). Mitt positiva tänkande tryter emellanåt. 

Någon annan av er som sökt hjälp?

Jag ska få hjälp eftersom jag fått flera missfall på raken. Vid två av missfallen visste jag inte om att jag var gravid, var jättesjuk ena gången och tog medicin som man Inte ska ta om man är gravid. Andra gången samma sak fast då var jag på möhippa som varade i tre dagar och alkoholen flödade..Hade testat mig innan så jag blev väldigt förvånad när det senare visade sig att jag var gravid. Nu tredje gången gjorde jag allt rätt men det gick inte ändå :/.

Känns skönt att få hjälp för det kan vara något så enkelt som att jag behöver medicin för att behålla. Har inga problem att bli gravid hittills. 

det kommer nog ta en månad innan jag får tid men jag kan uppdatera då hur det går :). jag är rädd att jag kommer bli gravid innan dess så jag vill ha hjälp så fort som möjligt så det inte blir missfall igen. 
  • Anonym (cc)
    Um Hamza skrev 2022-11-01 12:06:25 följande:
    Var inte rädd! Du kan ha haft otur bara. Jag hade två missfall, v 8 och ma v 13, men är nu gravid i v 37. Jag läste att evitamin är till hjälp, så jag köpte gravidvitaminer och folsyra och åt innan, och sen höll det. Det är så svårt att veta vad som är vad, jag är lite äldre och dessutom överviktig.. Snart är det din tur :) 
    Tack för peppen! Jag kan inte ens tänka mig något annat än att jag kommer få barn, ett liv utan barn vore inte värt mycket för mig. 

Jag tar e-vitamin, folsyra, B6, B12, Omega3, D-vitamin, Zink, magnesium och någon allaround tablett. Vitaminer har jag ganska bra koll på :). Att ta dom ger mig en känsla av kontroll tror jag. Ska även börja ta bisolvon nu snart igen. 

Tar gärna emot alla tips!

Jag är dock rädd att bli gravid igen innan jag fått hjälp. Med det sagt så kommer vi köra på ändå, ingen tid att förlora.
Svar på tråden Någon som nyligen genomgått ett missfall och vill följas åt?