Anonym (Börjaompånykula) skrev 2023-08-22 17:42:53 följande:
Oj, vart ska jag börja. Fick tillslut 3+ i vecka 6+0. Fortfarande gravid i vecka 6+5. Men var på tidigt ultraljud igår och läkaren sa att jag borde vara i vecka 5+1, bara en liten hinnsäck. Så bakåtflyttad. Antagligen missed ab eller så har jag räknat fel med dagarna (att ägget fäste senare), då stämde iaf de digitala testen. Ska tillbaka på VUL om två veckor för att se om det växt. Denna väntan och oron!
Börjar ställa in mig på att det är kört.
Sen gick jag in och kollade i journalen och vi har fått tillbaka missfallsutredningens prover. Kromosproverna var bra. Men har enligt anteckningen lite förhöjda TPO-antikroppar. Vår vanliga läkare var inte där så under tiden skrev en annan läkaren att det är tveksamt om man gör något åt detta, att ordinarie läkare får ta ställning. Jag har inte hört något än. Ska kontakta dem imorgon. Kanske är detta svaret på missfallen?
Är i alla fall så trött på allt. Orkar snart inte med ett missfall till. Varför kan det bara inte gå? Känns som man får kämpa för att få rätt hjälp i vården tyvärr, mitt i all oro.
Går det bra för dig ledsen?
Vilken jobbig situation , beklagar verkligen att du ska behöva gå igenom det här och vänta på svar och inte veta.. hoppas såklart på att det är något där som växt till sig till ultraljudet!
Aldrig hört talas om TPO antikroppar.. har hört talas om folk här från familjeliv som alla haft upprepade missfall och åkt till Grekland för att få nån slags immunförsvars behandling. Som jag förstår det är deras immunförsvar för starka eller nått sånt och attackerar alla sina graviditeter. Läste mycket i den tråden efter mina 2 missfall och såg framför mig hur jag också åkte till Grekland. Menar inte att du ska göra det men kanske kolla upp den tråden? Finns om inte annat oerhört mycket erfarenhet av skarpa kvinnor som blivit experter på alla möjliga orsaker till missfall som kanske vet nått om TPO antikroppar! Tror tråden heter typ nått med ?vi som åkt till Aten för missfallsutredning?.
Med det sagt är det så jävla trist att dessa kvinnor och du ska behöva känna att man behöver göra så mycket själv. Läsa på och bli typ vetenskapsman innan nån lyssnar på en. Men det bra är ju att när jag läst på i olika trådar så verkar det ju faktiskt som att dom flesta med upprepade missfall faktiskt lyckas få ett barn tillslut! Med olika behandlingar. Men mycket tjat och kämpande kan behövas innan dess :(
För mig går det bra, tack att du frågar. Är i vecka 19 nu och känner små rörelser varje dag! Har haft lite sammandragningar redan, det var inte kul, ringde 1177 men dom sa att det är vanligt från mitten av graviditeten.. så mina var väl bara lite tidiga då. Det är alltså inte smärtsamma sammandragningar utan bara som att typ hela nedre delen av buken blir hård och det känns obehagligt. Livmodern som tränar för förlossningen. Känns jobbigt att den gör det redan och är ju överkönslig för minsta lilla avvikelse men försöker hålla mig lugn! Rutinultraljud om 2,5 veckor!