Inlägg från: Räkan77 |Visa alla inlägg
  • Räkan77

Vad ska ni med småbarn göra på valborg?

När barnen var små var det här en kväll de ofta var vakna senare än vanligt. Vi gick ner till brasan och tog med vagn så de små kunde somna i den när de blev trötta, blev oftast på vägen hem. Det är ju massor av spännande grejer för barn vid ett firande, så de flesta orkar vars uppe senare än vanligt. Sen tar man en slappardag dagen efter. 

• Räkan77

Där vi brukar vara så är det massor av barn i alla åldrar från bebis till tonåringar. Många har med sig vagn även till barn som börjat växa ur den, så att de kan vila när de blir trötta.

Under sommaren har vi ofta varit ute lite senare med barnen, kanske på en grillfest, restaurang på semestern eller ett sent kvällsbad en varm kväll. Jag skulle känna mig väldigt instängd med att behöva vara hemma kl 19 med barnen varje kväll. För barn som inte har stora sömnsvårigheter tror jag att det kan vara bra att träna på lite flexibilitet även när det gäller nattning. 

• Räkan77
    Anonym (Lis) skrev 2022-04-26 20:57:26 följande:

Ja är det för en längre semesterperiod kommer man in i det och blir inte olika varje dag.

Men att det ska förväntas att barn ska stanna uppe för att det är valborgs, och sen nästa helg pga kalas, osv är en annan sak.

Förväntas och förväntas. Våra barn stannade mer än gärna uppe länge på helgerna redan från att de var små. Så vi fick ju aktivt natta dem även på helger. Våra barn var efter sena kvällar ofta lite griniga dagen efter, men det ordnade upp sig till dagen efter som senast. Ibland sov de en stund mitt på dagen. Så för vår familj passade det bra att vid vissa tillfällen vara uppe senare, blev ju inte varje helg. 
Svar på tråden Vad ska ni med småbarn göra på valborg?