hur få barn att äta bra?
Läs på om arfid o selektiv ätstörning och se om det stämmer in på barnet.
Läs på om arfid o selektiv ätstörning och se om det stämmer in på barnet.
Nu har jag läst hela tråden och tycker att mycket tyder på arfid/selektiv ätstörning. Det är något helt annat än att bara vara kräsen!
Föräldrarna gör ant så gott de kan. Att svälta sitt barn är inget alternativ! Jag har barn m arfid och tom dietisten har sagt "ge hen glass. Bara hen får i sig tillräckligt för att kunna växa". Det är inte optimalt och som förälder serverar jag hellre glass till middag än riskerar tillväxtsrubbningar eller försenad hjärnutveckling pga barnet inte kan äta vettig mat!
Ta upp detta försiktigt m föräldrarna. Genom att skaffa sig kunskap kan ni hjälpa barnet bättre! Sök hjälp av skolhälsovården. Försök få hjälp av dietist, barnpsykolog, logoped. Det är en kamp att hamna rätt, men ge inte upp! Mitt barn har specialkost i skolan. Skolan är skyldig att servera barnen mat de kan äta. Är nutellamackorna det nyttigaste , så strid för att barnet ska få det till skollunch! Att gå en hel skoldag utan mat kommer påverka skolresultat, ork o relationer! Det finns bra grupper på fb för föräldrar m selektivt ätande barn. Gå m där och få stöd, råd och tips. Barnet förtjänar att få hjälp o respekt! <3