• Mantrasina

Datorer på universitet

Ja, du kan klara dig utan egen dator/laptop för studier. Däremot kommer du då behöva tillbringa mycket tid i skolans datorsal (om den har sådan - annars blir det för svårt skulle jag tro). 

Beroende lite på vilket område och vilken nivå du har planerat att studera inom/på kan det bli väldigt besvärligt utan. Jag läser en utbildning på avancerad nivå inom vård/omvårdnad, och utbildningen är 100% egenstudier och distans. Det innebär väldigt mycket möten/seminarier över zoom och motsvarande, samtidigt som det i huvudsak är inlämningsuppgifter i större eller mindre omfattning beroende på kursen. Det vill säga, jag förväntas producera åtminstone 20 sidor akademisk text per termin, och utöver kurslitteraturen som fortfarande till största del är i fysisk form tillkommer all vetenskaplig litteratur som ska hittas och läsas via olika databaser etc, liksom många styrdokument etc som endast går att få tillgång till digitalt. 

Hade jag inte haft en dator själv, så hade jag varit fast vid datorer på offentliga bibliotek etc, och det hade inte fungerat i längden vare sig rent praktiskt men inte heller med hur jag fungerar när jag studerar. Däremot tycker jag att du ska prova. Sök utbildning, påbörja, och känn efter. Fungerar det inte utan egen dator så får du ordna det då. Låt inte det hindra dig från att studera!

• Mantrasina

Sex år är lång tid för en laptop! Särskilt om den följer med och används på alla möjliga ställen. 

Mina billiga laptops har hållit 4-6 år vardera, och jag fortsätter på samma prisklass som förr. Med skillnaden att jag nu kör på chromebook för det motsvara mina behov bra. 

Svar på tråden Datorer på universitet