Inlägg från: Anonym (japp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (japp)

Åka på semester med vuxet barn?

Både jag och min särbo har barn som håller på att bli vuxna - 18-20 år. Det är vår höjdpunkt på året när vi åker var för sig med våra respektive barn. Jag åker med mitt barn och han med sina. Min resa är med krånglig att planera, så vi planerar vår sommar utifrån den resan till och med. 

Om vi därutöver har råd och möjlighet så åker vi på en resa bara vi två.

Snart kommer barnen inte alls vilja resa med sin förälder längre...bäst att passa på när de vill umgås! 

Däremot åker vi inte som par tillsammans med barnen på semester. Vi träffades när barnen var ganska stora, så det känns bättre att lägga tid på sina egna barn och på oss som par. Alla barnen har så olika intressen, så det är omöjligt att få till en resa som alla har glädje av.

• Anonym (japp)

Tänker lite på det där med upplevelser som par. Det är förstås viktigt. Men jag skulle säga att när vi planerar och lagar mat tillsammans ibland på helgen (vi brukar låta det ta tid, göra något långkok och flera rätter) ger precis lika mycket som att åka på resa. 

Eller när vi promenerar i skogen. Eller åker på utflykt och tittar på olika saker i vårt närområde. Eller läser samma bok och pratar om den.

Många har inte råd med en massa resor hela tiden, tänk lite vidare på vad en upplevelse är egentligen och vad som skapar närhet i en relation. Det finns jättemycket som är gratis eller billigt.

När vi väl gör våra egna resor, brukar vi hyra en stuga några dagar helt enkelt. Billigt och härligt! Vi har åkt utomlands också och det ger ärligt talat inte ett dugg mer för oss som par.

Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?