Anonym (Intressant) skrev 2022-06-19 14:00:46 följande:
Jag skulle bli väldigt ledsen om min man inte brydde sig mer om mitt barn än nån unge på stan. Då skulle jag inte vara tillsammans med honom längre. På samma sätt tror jag att han skulle välja bort mig om jag inte hade några varma känslor alls för hans barn.
Nu träffades vi när alla barn var 10-12 år och hans barn har en välfungerande mamma, så de har aldrig varit särskilt intresserade av mig. Ett av barnen är intresserat av matlagning, så där har jag gjort en insats och lärt hen endel. Jättekul! Min son däremot har en pappa med psykisk ohälsa som inte kunnat ta så mycket ansvar under hans uppväxt, så för honom är bonuspappan guld värd.
Jag kan för mitt liv inte förstå vuxna människor som inte är intresserade av och villiga att göra positiv skillnad i barns liv när de har möjlighet. Det är inte riktigt friskt ärligt talat. I vissa fall här på FL verkar det som att kvinnor ibland förväxlar barnen med deras mamma och överför negativa känslor för mamman till barnen. Det är inte heller friskt. De är olika personer, hör och häpna och om deras mamma är konstig så har de än större behov av en hjälpsam vuxen i sina liv.
Med det sagt har man ju inte lika starka känslor för bonusbarn som för sina egna. Men självklart behandlar man alla barn utifrån deras behov. Och man stöttar och hjälper så att barnen blir välfungerande vuxna.
När det gäller min sons pappa beror hans psykiska ohälsa på trauman under uppväxten som orsakades av en elak styvmor och mesig far. Det ger alltså men för livet att behöva leva med en vuxen som inte behandlar en väl. Värt att tänka på för alla läser detta (även om det är så självklart att jag inte borde behöva skriva det!)
Så bra skrivet, håller helt med. Sjulkt med de sk vuxna i denna tråd..
Tänker också om man nu ändå ska leva tillsammans så vill man väl kunna hitta en bra tillvaro tillsammans. Oavsett ålder på alla/släktskap el ej.
Fint när man kan vara en förebild för barn som saknar det. Ett snällt ord eller en kram kan räcka långt, man behöver inte gå all-in för det.