• sextiotalist

Jo jag skiter i dina barn!

När jag läser sådant så funderar jag på varför man, som vuxen, väljer att dela sitt hem med personer som man inte gillar. 
    Jag har endast haft ett vuxenansvar för sambons barn. Det fungerade (och fungerar) utmärkt. 
    Men jag hade aldrig valt att flytta ihop med sambon om jag inte hade tyckt om hans barn. För det är en större påfrestning att leva med andras barn än sina egna. Tycker man inte om dom, så är det nästan kört.
    Som förälder så anser jag också att man har ett stort ansvar (faktiskt det största ansvaret) att, om man tar in en ny person så nära som man blir när man är sambos, så ska man även se till att förutsättningarna är de bästa. Den nya vuxna ska ha en bra relation med barnen och barnen ska känna att det fungerar. 
    Och inte att förglömma, man ska, som vuxna, kunna våga att prata om de problem som kommer. 

• sextiotalist
    Anonym (...) skrev 2022-06-16 23:56:22 följande:

Och som väntat blir FLmobben helt galna över att det finns vuxna som inte vill hjälpa till att curla sönder deras ungar.

Det är nog väldigt få som tycker att man ska hjälpa till med att curla sönder barnen.
    Men det är ju en ytterlighet, precis som din inställning är en ytterlighet. För de allra flesta räcker det med att man ha en bra relation och att man trivs med varandra
    I min värld behöver man inte älska varandra och den nya ska vara en extraförälder. 
    Personligen skulle jag ha det väldigt svårt att leva med en man som dansade efter barnens pipa (oavsett ålder) och när barnen är vuxna, inte kunna ha en vuxen relation med sina barn
  • sextiotalist
    Anonym (styvförälder) skrev 2022-06-17 09:51:09 följande:
    Men snälla du jag lever själv i en bonusfamilj.

Du blir kär i en person som har barn, du tycker att du får ta hand om söndercurlade barn som partnern har.
    Ingen annan bestämmer vem du ska flytta i hop med men där ju du och din partner som får komma överens om du ska ta hand om partnerns söndercurlade barn eller ej.

Tycker du att det är andras fel att du din partner lämpar över barnen på dig?
    Är det inte din partner.

Tycker du att det är FL mobbens fel att din partner har söndercurlade barn som du får ta hand om? 

Om du INTE vill ta hand om partnerns barn så får du ta med partnern.
    Det är ju hans barn inte FL mobbens barn.

Ingen annan än din partner är den som lämpar över barnen på dig.
    Tycker du inte att det är din partners "fel" att det är så? eller tycker du att partnern inte är skyldig utan att det istället är än en mobb på nätet?
    Precis som jag. Och mina erfarenheter är att det är mycket svårare att leva så. Och det är skillnad när partners barn går igenom trotsåldrar och pubertet mot när ens egen gör det. Så det är ett måste att det finns någon bra grund att stå på, för att man ska ta sig igenom det. 
  • sextiotalist
    Anonym (M) skrev 2022-06-17 10:05:53 följande:

Anonym (Signe) skrev 2022-06-17 08:22:10 följande:
    Exakt, det är det som är så speciellt med FL. Om man läser på Flashback tex så har folk en mer pragmatisk syn på bonusbarn. Man kanske inte älskar dom alla gånger men dom är ens partners barn och man respekterar dom. Men hela navet i familjen ska inte snurra runt bonusbarnen. Här på FL så framstår det som barnmisshandel om kvinnan i familjen inte älskar och omhuldar bonusbarnen som sina egna 
    Trams. Det är ingen i tråden som har skrivit att kvinnan ska älska och omhulda barnen som sina egna, eller att de ska vara centrum och navet och bugas för och bestämma allt.
    Det har det faktiskt blivit mer balans på. Men det är ändå, som du skriver, en tendens att bonusbarnens välbefinnande och förväntningar på ens förälder, är viktigare än t.ex de andra barnen och övriga familjens mående och välbefinnande
  • sextiotalist
    Anonym (Pinki) skrev 2022-06-17 10:18:26 följande:

Sen har ju faktiskt inte alla barn två närvarande föräldrar. Ganska tråkigt för det barnet att behöva känna sig ignorerat och bortvalt pga någon ny persons egoism. 

Och då får man fundera än mer på om man ska gå in i en sådan relation. 
  • sextiotalist
    Anonym (M) skrev 2022-06-20 11:20:22 följande:
    Så du hjälpte aldrig någonting din partner med något som han var han, och han hjälpte aldrig dig? Så är naturligtvis helt OK att ha i ett förhållande, men för många är det nog önskvärt att man hjälps åt och samarbetar med det mesta i ett förhållande. Ger och tar.
    Det är en väsentlig skillnad med att hjälpa till mot att ge partnern ett föräldraansvar. 
    Men jag misstänker att Ess inte var så mycket hemma när barnen var där, så hela ansvaret föll helt på pappans sida. 
    Matlagning, logistiken etc
  • sextiotalist
    Anonym (...) skrev 2022-06-21 08:02:03 följande:
    Kommunikation? Eller så känner bonusmamman sig tvingad till att acceptera att föräldrarna dumpat hela ansvaret för deras barn på henne eftersom hon ändå är hemma med en nyfödd. Särskilt när folk blir så rabiata om hon inte gör det. 
    Fast alla accepterar det inte. Jag gjorde det inte och hade min sambo bakom mig till 100 %
    Har man sin sambo/man/fru bakom sig, så är förutsättningarna betydligt bättre
  • sextiotalist
    Anonym (M) skrev 2022-06-21 11:03:33 följande:
    Fixa ett par portioner extra när man ändå gör mat kan man väl ändå kalla för att hjälpa till lite. Men hennes man gjorde kanske aldrig någonsin ett handtag extra som egentligen inte var hans ansvar för hennes skull heller. 
    Men varför ska kvinnan sköta den biten, kan inte män laga mat.
    Jag tror faktiskt att det skulle vara väldigt nyttigt för många män att ta hela huvudansvaret när deras barn är hos dom.
  • sextiotalist
    Anonym (M) skrev 2022-06-21 13:45:28 följande:
    Den som är hemma när den andre av någon anledning är borta, oavsett kön.
    Och jag förutsätter att föräldern till barnen ser till att vara hemma och inte sticker iväg på det ena efter det andra
  • sextiotalist
    Anonym (M) skrev 2022-06-21 13:55:12 följande:
    Det var inte sån situation jag kommenterade
    Fast nu verkar det inte vara så ovanligt, i de  fall där det inte fungerat, att just männen har levt sitt liv som vanligt, och den nya kvinnan får axla ansvaret (för tro det eller ej, men många har ett vuxenansvar) vare sig hon vill eller inte. 
    När det fungerar och alla är nöjda, de personerna är inte de som startar trådar.
    Sedan finns det fall, oavsett om det är män eller kvinnor, som inte klarar av att leva med andras barn, även där föräldern tar sitt ansvar. 
    Och då spelar det ingen roll vad vi skriver.
    Men där tycker jag att båda vuxna gör fel
    Det är väldigt dumt att flytta ihop med en person om man inte trivs med alla som ska bo under samma tak
    Det är väldigt dum att ta in person en relation, som inte trivs med ens hemmavarande barn
Svar på tråden Jo jag skiter i dina barn!