• Anonym (Eve)

Skydda ett barn, akut hjälp

Nu bor jag inte i Sverige så juridiken är jag inte helt hundra på. Men jag har erfarenhet av sociala myndigheter och liknande situationer och kan logiken. 

1. Om inte schemat är avtalat utan det bara är avtalat att ni ska komma överens om tider för umgänge var gång för sig så kan han i princip aldrig hämta barnen om ni inte kommer överens. Det skulle troligen bara leda till nytta förhandlingar för tydligare överenskommelser. 

2. Ditt första ansvar är att skydda ditt barn. Ditt andra ansvar att följa avtal. Är du orolig för att barnet ska fara illa hos pappan så ska du inte överlämna barnet. 

3. Följden av att du inte överlämnar barnet till pappan blir i första hand nya förhandlingar. I andra hand långa processer i tingsrätt. Du riskerar alltså inga omedelbara konsekvenser (som jag ser det) utan det är modellen för umgänge som processas 

4. Även om det är självklart, se till att få skriftlig av soc att du inte ska överlämna barnet om du är orolig. Du kan till exempel skicka ett sms eller mejl i stilen "Vad ska jag göra om han försöker hämta barnet men jag är orolig att hon far illa?" alternativt "Har jag förstått rätt att jag inte får lämna över henne trots avtal om jag är orolig att hon far illa?". Det är kanske ingen stor grej men kan underlätta enormt att ha det här ena svaret svart på vitt att peka på i olika led av processen framöver. 

Lycka till! 

Svar på tråden Skydda ett barn, akut hjälp