• Swedman

Välja Elcykel

Det finns en uppsjö med elcykel producenter och märken/modeller. Finns det nån selector nånstans på nätet där man petar in parametrarna såsom körsträcka per laddning, tum på däck, tuta, dam- eller herr och får ett förslag på modell/märke?

Har ni nån favorit som elcykel? Finns det nån som laddar batteriet när  man trampar?

• Svar på tråden Välja Elcykel
  • Swedman
    Lönnsirap skrev 2022-08-03 13:09:39 följande:

Det finns ju en uppsjö av elcyklar och speciella affärer som bara säljer dem. Sen finns det ju lite specialcyklar som kan ta packning, barn osv.

Bosch som gör batterier/motor har en lista på sin hemsida, vilka cyklar som använder deras motor.... vilket är ett tips. Gissar att du också kan hitta cyklar genom "bäst i test" och andra komponent-tillverkare.

Precis som när man köper "vanlig cykel" så behöver man ju få lite koll på vad man vill ha. Exempelvis så vill man ha plats för 2 batterier, eller en billig cykel. Eller en som tar mycket last, eller en som funkar i skogen.

De flesta tillverkare har väl en elcykel idag?

Det är väl så att man måste bestämma sig för ett märke som har många modller och sen detaljstudera varje modell. 
  • Swedman
    BuoBä skrev 2022-08-03 16:08:27 följande:

För att öka chansen till att det finns reservdelar och service i framtiden är det bra att välja ett etablerat märke med en etablerad återförsäljare. I övrigt får du läsa på om olika features och lista upp vad du vill ha.
    Jag har köpt elcykel nyligen och jag ville ha mittmotor, fotbroms och inkapslade växlar. Där kunde jag stryka en hel del modeller.

Ok. Intressant specifikation. Bra att tänka på. Tänkte ha den på vintern också så jag tänkte byta däck och ha mer dubbat.
  • Swedman

Jag googlade och hittade EN cykel med självladdning och som en sade ovan, det går åt energi att ladda batteriet.

Svar på tråden Välja Elcykel