Inlägg från: Anonym (Olivia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Olivia)

Orolig för restaurang, hur funkar det

Anonym (Oerfaren) skrev 2022-08-04 09:16:29 följande:
    Lite så tänkte jag också, förutom att jag känner mig obekväm, men det kanske inte hjälper ändå. Du kan tycka att jag är småaktig men jag har verkligen svårt att betala, och ett restaurangbesök är inte vad jag är superintresserad av att behöva prioritera i min ekonomi, skulle jag då ha tackat nej för att gardera mig för jag vill inte riskera att bli lämnad med notan?
    Ja, jag tror ju att han betalar och inte smiter men tänk om!! Vad servitrisen anser om mig bryr jag mig inte.
    Tack ska försöka göra det!

Det man kan göra är att svara typ: Tack vad trevligt, men tyvärr är det lite tight nu så jag har inte riktigt råd. 
    Då hade han behövt vara tydlig med om han tänkte bjuda eller inte. 

Att du misstänker killen för att kunna tänkas smita från notan är kanske ett tecken på att han inte är Guds bästa barn. Är du säker på att du vill gå ut med honom? 

• Anonym (Olivia)
    Anonym (Oerfaren) skrev 2022-08-04 08:41:22 följande:

Jag är visserlige dålig på detta, men jag tror bara inte på att det skulle vara obrukligt att en beställer för hela sällskapet. Särskilt inte som den ska bjuda. Köper inte det. 

Det vet jag väl att båda är gäster på restaurangen, men jag är ändå hans gäst eftersom han kom med inbjudan.

Att var och en beställer själv är bland annat för att personalen ska veta vem som ska äta vad. Bra personal kommer ihåg vem som ville ha vad och serverar rätt person utan att behöva fråga. 

Om du vill att din dejt beställer åt dig så be honom uttryckligen om det när ni sitter och väljer rätter, annars kan det uppstå en socialt lite konstig situation vid beställningen eftersom det bryter mot hur man brukar göra. 

Svar på tråden Orolig för restaurang, hur funkar det