• Jojjans

BIM sept -22

Cocachins skrev 2022-09-10 10:01:40 följande:

@jojjans åh jag höll verkligen tummarna för dig när jag loggade in här nu. Tråkigt men det kommer snart ny chans! 

@Längtarefternästa Det här att man kan få pos test utan att vara grav är helt nytt för mig. Hur funkar det? Är det grav som är kemisk och vad innebär det? Eller är det testet som reagerar kemiskt fel på något? 

glömde ju svara på det du skrev till mig, men ja, jag tror inte det tog så hårt, jag sörjde mer tidigare i veckan när jag inte hade några känningar.

det är tungt att det ännu inte tagit sig. Vi har bara försökt i 3 månader (med ett tidigt missfall på försök 2) men det var det fönstret vi hade för att hinna få ett barn innan nästa sommar. Eftersom en graviditet för mig kommer innebära sängläge nästan hela graviditeten så kändes det viktigt. Det har varit en otrolig press och stress och nu när chansen ändå är förbi så känns det kanske ändå lite?.lugnare? Det händer när det händer. 

• Jojjans
    Cocachins skrev 2022-09-10 14:50:05 följande:
    Är samma för mig med sängläget. Varför blir det sängläge för dig? 

jag födde min son 33+3 pga spontan värkstart, och vi förlorade hans lillasyster i 20+1 för ett år sen av samma anledning. Så dom misstänker cervixinsufficiens och jag kommer få cerklage och sjukskrivning i vecka 15 nästa graviditet. vet inte om det kommer funka så kommer knappt våga hosta mellan vecka 15-30, utan bara vara hemma och vila. 

vad gör att du kommer tvingas till sängläge?

• Jojjans
    Cocachins skrev 2022-09-10 21:45:46 följande:
    Jag beklagar Hjärta  usch det låter tufft men man får försöka göra det bästa av situationen och tänka utifrån vad man faktiskt kan göra, man kan göra förvånansvärt mkt ifrån sängen även om det inte är att föredra.. så får man tänka det är värt mödan. Har en kronisk sjukdom som bl.a. ger mig en brutal foglossning när jag är gravid kan inte gå alls. Fick även havandeskapsförgiftning sist. 

även om vi är i helt olika situation så är det verkligen blandade känslor att gå in i en graviditet när
    man vet att man inte kommer kunna gå
    runt och njuta av det som många tycks göra. Jag är både förväntansfull och livrädd för att bli gravid varje månad, men längtan tar ju över det är därför jag är här igen. 

hopps det får gå vägen snart så att vi får komma ut på andra sidan av den jobbiga resan med en levande bebis i famnen Hjärta

• Jojjans
    Längtarefternästa skrev 2022-09-11 10:24:17 följande:

@Jojjans Kan inte tänka mig hur tufft det känns att veta att det kommer bli sängliggande men jag kan sympatisera med att inte få njuta av sin graviditet. Jag hade hyperemesis gravidarum (extremt gravidillamående) från vecka 6 till vecka 30 och kunde inte röra på mig utan att kräkas, foglossningsbesvär från vecka 12 till förlossningen, karpaltunnelsyndrom (så jag tappade känsel och funktion i båda händerna) från vecka 34 till förlossningen, plus lite övriga ?mindre? besvär. Sen slutade det med en fruktansvärd förlossning. Så jag känner precis som du, att jag så gärna vill bli gravid igen men att jag samtidigt är så otroligt rädd, både för graviditeten och förlossningen. Visst var det imorgon du hade BIM? Hur mår du? Har du några känningar? 

å det är verkligen inte lätt då, låter som det var allt annat än härligt. På vilket sett var förlossningen traumatisk?

Man vill bara bli gravid snabbt så man kan få det överstökat. När man blir sådär begränsad av en graviditet så måste man ju också planera om hela livet utifrån det, vilket är ett omöjligt uppdrag när man inte vet när det ska ske. 

• Jojjans
    Längtarefternästa skrev 2022-09-11 10:24:17 följande:

@Jojjans Kan inte tänka mig hur tufft det känns att veta att det kommer bli sängliggande men jag kan sympatisera med att inte få njuta av sin graviditet. Jag hade hyperemesis gravidarum (extremt gravidillamående) från vecka 6 till vecka 30 och kunde inte röra på mig utan att kräkas, foglossningsbesvär från vecka 12 till förlossningen, karpaltunnelsyndrom (så jag tappade känsel och funktion i båda händerna) från vecka 34 till förlossningen, plus lite övriga ?mindre? besvär. Sen slutade det med en fruktansvärd förlossning. Så jag känner precis som du, att jag så gärna vill bli gravid igen men att jag samtidigt är så otroligt rädd, både för graviditeten och förlossningen. Visst var det imorgon du hade BIM? Hur mår du? Har du några känningar? 

glömde ju svara på resten..

japp, bim imorgon, äl+12 idag. Noll känningar och tvärblankt test igår. Delade faktiskt en flaska vin med sambon igår och förlikade mig med att det inte gick den här gången. 

hur känns det för dig? När tar du nästa test?

• Jojjans
    Längtarefternästa skrev 2022-09-11 14:01:05 följande:
    Jag vet inte hur lämpligt det är att jag skriver om min förlossning, tror kanske inte att det är produktivt för andra som ska föda att läsa. Men vill du veta så kan jag absolut dela med mig. 

Skönt att du ändå känner att du har förlikat dig med det. Men ingen mens eller mensvärk än?

Också äl+12 här och jag hade tänkt vänta till på onsdag (om inte mensen har kommit då såklart) innan jag tar ett till. Vill dock inte gå till jobbet efter att ha fått ett negativt test men jag är fortfarande lite sjuk, så jag kanske får jobba hemifrån några dagar till, så då kanske jag passar på att och tar ett test imorgon eller på tisdag. Beror lite på hur jag känner mig. Jag har fortfarande en molande värk som kommer och går, och som inte alls känns som mensvärk längre. Jag tror dock värken har avtagit lite, så jag vet inte om jag ska se det som ett positivt tecken, för hade det varit mensvärk borde jag fått mer värk nu när jag har BIM idag eller imorgon. Vi får se helt enkelt. Blir testet negativt så kommer jag inte testa nästa månad förrän minst två dagar efter BIM. Det är ju så att många befruktade ägg aldrig riktigt implanterar och jag tror inte jag orkar med ytterligare en månad av positiva tester som sen inte blir starkare, efter att ha haft kemiska graviditeter i juli, augusti och nu i september. Men jag försöker att vara hoppfull och inte ta ut något i förskott denna månad förrän mensen kommer. Jag har ju trots allt fått positiva tester torsdag, fredag och lördag (vågade inte testa idag), så det kan ju vara en graviditet som lyckas. 

det måste vara otroligt tärande med falska förhoppningar månad efter månad, förstår att man till sist inte vågar tro på det. Men hoppas du får se ditt test stegra om några dagar Hjärta

du får gärna skicka pm om du vill berätta. 

• Jojjans
    Idapida2022 skrev 2022-09-11 16:31:12 följande:

Nu har jag en viktig fråga, när man använder clearblue ägglossningstest hur vet man när ägglossningen skett. Är det första dagen man har stilla gubbe eller hur långt efter? Börjar klia i testfingrarna och vill veta hur många dagar efter ägglossning jag är på. 

Man kan aldrig veta exakt utan äl kan ske både samma dag, eller 1-2 dagar efter ett positivt test. Det är olika för olika personer. Men för enkelhetens skull kan du ju räkna med att dagen efter positivt äl-test är äl-dagen. 
  • Jojjans
    elin1989 skrev 2022-09-12 01:06:15 följande:
    Gravidtetshormonet hcg börjar inte bildas förrän efter implantationen så det orsakar inga symtom direkt. Sen får man ju symtom efter ÄL oavsett om man är gravid eller inte, när progesteronet går upp. Så det är nog mer att folk är mer medvetna när de håller på och försöker bli gravida  

Som jag förstått det så bildas hcg direkt, och signalerar eventuellt äggets ankomst till livmodern. Men det är först efter en implantation som hcg kommer ut i kvinnans blod och först då kan det ge symptom (och utslag på mätning). Men håller med dig om att symptom på äl+1-7 snarare är vanliga pms-symptom och inte tecken på graviditet eller ej. 

• Jojjans
    Längtarefternästa skrev 2022-09-12 08:13:58 följande:

Åh, här kastas man mellan hopp och förtvivlan. Fick ett svagt plus äl+9 men såg ingen stegring äl+10 eller äl+11 så då tänkte jag direkt att det var ytterligare en kemisk graviditet (precis som i juli och i augusti). Så jag slutade testa. Men då jag idag är på äl+14 och inte fått mens så tog jag ett nytt test idag. Är det en stegring jag ser? Vågar jag hoppas igen? Översta testet är från äl+10 och det understa är från idag äl+14. 

Men å, visst är det en stegring kära du! Håller alla tummar (och tår!) jag har! 
  • Jojjans
    Barbrastreisand skrev 2022-09-12 08:25:23 följande:

Här kom mensen precis som beräknad. Lycka till ni alla som väntar in bim! Hoppas på fler fina plus i denna tråd {#emotions_dlg.flower}

Jobbigt, men skönt att den iallafal kom när den skulle så du kan fokusera på nästa månad nu istället. 

jag gör och väntar på
    mensen även jag, men den har inte kommit än? Är helt säker på att jag inte är gravid men är orolig att min cykel efter förra månadens missfall är helt konstig. Kanske lyclades kroppen aldrig ägglossa när jag trodde.. känner mig helt säker på att jag inte är gravid så tycker den kan komma nu så jag kan blicka framåt!
Svar på tråden BIM sept -22