Inlägg från: Längtarefternästa |Visa alla inlägg
  • Längtarefternästa

BIM sept -22

Jojjans skrev 2022-09-04 20:12:09 följande:

Spännande att få förkovra sig så mycket om allt som rör kroppen! Är du läkare? Inom vilket område? 

jag har i stort sett inte känt någonting, mer än den vanliga molvärken dagarna efter äl. Nu går jag som på nålar och väntar på det som borde komma. Jag har vid nästan varje graviditet känt av nån slags ilande hugg på äl+6 eller 7, och därefter har mina symptom dragit igång. Har antagit att det är implantationen jag känt även om det inte helt finns belägg för att man ens kan känna den. 

jag mår nog ändå ok. Var beredd på att kunna få missfall. Missfallen har varit flera, och två gånger väldigt sena. Men det barn jag har gör att vardagen ändå rullar på och hoppet om att det kan gå består. 

Nej, jag gick några år på läkarprogrammet och har auskulterat lite, dock mest inom operation. Men sen bytte jag utbildning och blev civilingenjör istället. Men jag jobbar med medicinsk teknik så jag försöker hålla mig lite uppdaterad. Och jag minns såklart en del från min utbildning. Dock händer det alltid så mycket inom medicin (jag minns att vi inom vissa ämnen nästan läste fler vetenskapliga artiklar än renodlad kurslitteratur i form av böcker, just för att det är så viktigt att hänga med på allt nya framsteg och upptäckter som görs) så det jag minns kan ju vara föråldrat. 

Något jag definitivt lärde mig var att alla vetenskapliga studier görs på en viss populationsnivå och det finns alltid variation på individnivå, så bara för att det ännu inte finns några vetenskapliga studier som konstaterat att man kan känna implantationen så betyder det ju inte att det är omöjligt. Oavsett häftigt att få symptom så tidigt. Med mitt första barn kände jag absolut inget förrän slutet på vecka 6. Du får berätta om "hugget" dyker upp i början på veckan. 

Jag kan inte tänka mig hur tufft det måste ha känts - och fortfarande känns. Det låter dock som att du är väldigt stark och jag är imponerad av din inställning. Jag tror absolut att hoppet i sig kan göra underverk. Så fantastiskt att du känner att du kan dela med dig av det du gått igenom (även om du absolut inte behöver dela något mer). Jag har inte gått igenom något missfall men jag hade en oerhört traumatisk förlossning, och jag vet hur svårt jag har haft det att prata om den.

Hur gammalt är ert barn? Vår dotter blir 1 år nu i september. 
  • Längtarefternästa
    Sjuttonmånader skrev 2022-09-05 08:55:22 följande:

Hjälp igen.. 

Då var det dax att skriva av sig lite igen.

Förra månaden hade jag en konstig blödning, alltså som en vanlig mens men den kom på dag 18 i cykeln (annars regelbunden cykel på typ exakt 26 dgr). Det var andra månaden jag testade med äl tester och fick inte utslag på de dagar jag testade (12 och 14). Månaden innan fick jag cb-smiley på dag 13 och mens efter dag 26.

Nu är jag på cykeldag 19 och har äl-testat var/varannan dag sedan dag 8 (efter den där "konstiga" mensen) utan resultat. 
    Nu har jag även skaffat natural cycles men går nog inte att analysera tempen än även om jag såklart gör det ändå xD 

Har tempat i snart en vecka (i munnen) så jag har ingen aning om hur min temp brukar ligga där. Men fram tills igår har den legat på 36,3 ganska stadigt, började gå lite uppåt igår (36,5) och idag gick den ner till 36,15.. Har säkert ingen som helst betydelse, men igår fick jag även massa flytningar, verkligen som kletiga äl-flytningar! Detta har jag inte haft alls på flera månader men håller i sig idag. MEN inget positivt äl-test idag heller. Livmodertappen låg dessutom jättelångt ner igår, typ så man kände den direkt när man stoppade in fingrarna men idag verkar den ha dragit sig upp igen.

Jag har även haft molvärk till och från i nästan två veckor. Och jag minns att jag trodde att jag kanske hade äl precis efter att den där konstiga mensen tog slut pga hugg, dragande o stickningar nere i magen. Det är snart två veckor sedan. Men för övrigt inga direkta gravsymptom så jag tror inte det är det.. 

Men vad är det som spökar? Försöker kroppen ägglossa utan resultat? Eller är det på gång?
    Som sagt.. inget positivt äl-resultat idag (eller på resten av månaden) och tempen har jag ju ingen koll på än. Men annorlunda flytningar sedan igår..

Jävlar vad långt det blev, hoppas nån orkar läsa xD Hjärta

Jag brukar ha äl-flytningar från 4 dagar innan äl och som sen övergår i vita och krämiga flytningar på äl-dagen. När jag äl-testar behöver jag ta flera tester om dagen för annars kan jag missa stegringen. Vanligtvis brukar jag ha nästintill blanka äl-tester under dagen för att sedan få ett positivt äl-test på kvällen. (Den här månaden var dock helt annorlunda, då äl inte bara var drygt 1 dygn sen utan jag kunde även se stegring från drygt två dygn innan testet blev positivt.) Då du skriver att du ganska nyligen börjat testa med äl-stickor kan det ju vara att du är som jag och att du måste testa oftare. Har du möjlighet så kan det vara bra att ta fler tester om dagen under en längre period, bara för att se om du ser något mönster. (Samt att se till att inte dricka något från ca 2 timmar innan du testar.) Har du tempat vid samma tid och efter lika många timmars sömn? Att tempen går ner kan ju vara ett tecken men jag ser tydliga skillnader när jag tempar mer än +/- 30 min från när jag brukar tempa och ännu större skillnader om jag sovit lite fler eller lite färre timmar än jag brukar. Sen går min temp alltid ner när vädret slår om, så jag har börjat sova med täcke nu för att inte få felaktigt låg temp. Brukar du notera några andra symptom (ex. ont i magen, uppblåst mage, ömma bröst) nära äl?
  • Längtarefternästa
    ametisten91 skrev 2022-09-05 09:57:49 följande:
    Jag tycker dina inlägg är väldigt intressanta, och lärorika Glad
    Tack, vad fint sagt. :) 
  • Längtarefternästa
    Sjuttonmånader skrev 2022-09-05 10:26:32 följande:
    Åh okej, cb ska ju kunna se 1-2 dygn innan? 
    Jag kanske får testa att köpa hem lite billigare stickor och börja testa oftare, tack för tipset! 

Jag försöker tempa samma tid men eftersom jag har barn som vaknar vid lite olika tider (ibland även på natten) så är det faktiskt svårt, så det kan nog absolut vara någon halvtimme hit eller dit och att jag gått upp vid 3 och sedan tempat vid 6. Det är nog svårare än jag trodde med tempandet :-P

Nej jag brukar inte ha några andra symptom, det enda jag tror mig känna är det där huggandet och dragandet då jag tidigare har trott att jag har äl, men jag vet inte om det berott på det. Den känslan hade jag som sagt för typ 2 veckor sedan men det var nog kanske nåt annat då.. 

Vill bara inbilla mig att det är ägget som fäster nu och det är därför tempen gått ner, och att flytningarna blir slemmiga pga det xD men med högsta sannolikhet så är det ju inte det utan snarare äl på gång. 

orKarINteVÄnTaLänGRe!! Ett år har gått och det täääääär ju på en! Förbannade plus att inte dyka upp nån jävla gång :'(
    Ja, ett positivt äl-test betyder att äl inträffar inom 24-48 timmar efter positivt test (på vissa äl-tester står det till och med inom 12-48 h) men detta betyder ju att äl kan ske kort inpå ett positivt test, då "inom" även innefattar alla timmar upp till och med 24 h. Vissa har ägglossning samma dag som LH-ökningen och vissa så sent som två dagar efter LH-ökningen. Intervallet som tillverkarna av testerna skriver om i instruktionerna är stort just för att det skiljer sig mycket från person till person. Vissa får bara positivt äl-test under en kort period, medan andra kan få positivt test under flera dagar (ibland så länge som 3-4 dagar). Det är dock alltid första testet man ska utgå ifrån, så egentligen "ska" (behöver) man inte fortsätta testa, men det kan ju vara intressant att se hur det brukar se ut för en själv. Jag kan som sagt ha negativa tester upp till några timmar innan ett positivt och sedan ha negativt test bara några timmar senare igen. (En cykel fick jag negativt test på förmiddagen cd15, positivt test sent på kvällen cd15 och negativt sen på förmiddagen cd16.) Ägget är sen befruktningsbart mellan 12-24 timmar efter ägglossning. Så det kan vara väldigt olika från person till person när det faktiskt är som mest optimalt att försöka få till ett samlag. Som tur är kan friska spermier överleva i upp till 5 dagar i en gynnsam miljö (även om det oftast är så att många dör direkt efter ejakulationen och att de flesta har dött efter 1-2 dagar, men även där finns det stora variationer). 

Jag förstår precis hur du känner med tempandet. Jag har själv också barn och har svårt att få till det ungefär samma tid och efter ungefär lika många timmar sömn. Jag tror dock det allra bästa är att åtminstone försöka tempa direkt när man har vaknat (innan man ens öppnat munnen - jag har läst studier som kommit fram till att de som sover med munnen öppen brukar få lägre temperatur), oavsett tid, förutsatt att man har sovit minst 3-4 timmar i streck. Jag har hört att vissa använder "omvandlare" (som ex. denna: www.whenmybaby.com/basalbodytemperature.php) om de har tempat vid annan tid än de brukar, men jag kan inte uttala mig om det är så man borde göra eller om sådana omvandlare är trovärdiga. Så jag brukar bara notera om jag har tempat vid annan tid och då inte dra för stora slutsatser av dessa individuella mätningar. 
  • Längtarefternästa
    ametisten91 skrev 2022-09-05 10:55:12 följande:

Förhoppningsvis! Men har gått på dagarna de skriver är ok på testen... Men de utgår ju alla från BIM och min cykel kan variera lite i längd. Har gjort två RFSU testa tidigt och imorse CB Early detection. Och så vet jag såklart att vissa inte plussar förens efter BIM, jag är så himla nyfiken av mig bara så den här väntan är inge kul xD

Men vad spännande att vi har BIM samtidigt Skrattande Jag har ju absolut ett hopp kvar så, jag hejar på oss båda Glad

Alla personer och graviditeter är såklart olika, vilket är varför det kan vara svårt att utgå ifrån vad tillverkarna av testerna säger. Ibland tycker jag att det känns som att vi blir utnyttjade; vi vill så gärna se ett plus att vi köper alla tester som säger att de kan visa något tidigt men sen visar det kanske ändå sig att implantationen skedde sent och att hCG-nivåerna inte var tillräckligt höga för att kunna mätas i urinen förrän flera dagar efter det. Jag vet att de allra flesta brukar ha implantation mellan äl+8 och äl+9, men implantation äl+12 är fortfarande inom snittet, och för vissa kan inte hCG mätas i urinen förrän 4 dagar efter implantation. Jag vet vissa som testat positivt med "testa tidigt" (som säger sig detektera hCG från 10mlU/ml hCG) exakt samtidigt som de fick pluss på "vanliga" tester (som ofta säger sig detektera hCG från 25 mlU/ml hCG). 
  • Längtarefternästa
    ametisten91 skrev 2022-09-05 11:46:03 följande:
    Ja alltså man förstår att det är en enorm industri det här med graviditetstest, så vi kan absolut räkna med att vi blir väldigt utnyttjade Tungan ute Du ger mig hopp, tack Hjärta
    Skönt att jag kan ge lite hopp när jag själv känner att jag får så mycket hopp härifrån. Tror du att du kommer fortsätta testa eller tänkte du vänta någon dag? Jag har BIM 3 dagar efter dig, alltså på söndag (för visst skrev du att du hade BIM på torsdag?), men jag tror jag kommer börja testa på torsdag. Dock var ju min ägglossning drygt ett dygn sen, så jag borde egentligen vänta någon dag till, kanske till fredag eller lördag, men jag har så svårt att hålla mig.
  • Längtarefternästa
    ametisten91 skrev 2022-09-05 13:47:50 följande:

Nu har jag inga fler "tidiga test" kvar utan har bara vanliga stickor från RFSU och ett digitalt CB som jag tänkte spara till den dagen det blir två sträck på något annat test. Så vet inte om det är lönt att testa mer nu innan BIM, som mycket riktigt är på torsdag. Men, när jag vaknar upp och är kissnödig imorgon bitti tar kanske nyfikenheten över ändå, stor risk för det Tungan ute

Nu är det ovissheten som är det värsta. Får jag mensen så kan jag börja fokusera på näsa ÄL. Detta är ju vårt första försök så jag förstår att det ska till mycket tur för att lyckas på första försöket. Men hjärnan skriker "TÄNK OM?!". 

Håller tummarna stenhårt för dig på torsdag då, om du tar första testet då! 

Tack! Jag håller självklart tummarna för dig också! Nu börjar dock kroppen bete sig lite konstigt (eller om det bara är i mitt huvud), jag trodde precis att jag kände lite mensvärk. Men jag brukar få lite kramp och ont i magen 2 dagar innan mensen ska komma och nu är det ju 6 dagar innan BIM (om jag inte bör flytta BIM en dag, då är det ju 7 dagar kvar). Är också bara äl+6, så det känns lite skumt. Men visst känns allt som ett symptom när man bara går och väntar....
  • Längtarefternästa
    Jojjans skrev 2022-09-05 16:48:01 följande:

ok nu kommer en uppdatering från mig här på äl+6. Jag är gravid. 

den långa versionen lyder: jag har ofta känt implantationem (har 3 aborter, 4 missfall och en full graviditet bakom mig) och väntade mig den idag. Men redan igår på kvällen så kände jag ett kort ilande hugg i magen som varade i kanske 15 sekunder. Jag avfärdade det med att det var för tidigt. men idag har jag haft molvärk. Inte mycket och inte länge men tillräckligt länge för att jag skulle känna att det är NÅT. 

så nu skriver jag ut det, helt kaxigt trots risken att jinxa nåt: jag tror jag är gravid. Tiden får utvisa om jag har rätt. 

och jag som var så bestämd med att testa först på lördag börjar direkt fundera på om jag kan smygtesta tidigare Skrattande

Wow! Vilken underbar känsla! 
  • Längtarefternästa
    Cocachins skrev 2022-09-06 10:29:36 följande:
    Hej, jag har en fråga till detta gäng vi har BIM ungefär samtidigt? Vilken dag har ni tänk ta forts testet på (om ni tänkt testa) och vad kör ni för test? Skriv gärna också om ni fått något grav symtom.

@Barbrastreisand
    @Jojjans 
    @A13xandra13
    @ettanvandarnamn123
    @klara1997

Jag funderar på att testa på lördag, eller kan jag se innan det tror ni? Har vanliga såna där billiga teststickor. Har inga grav symtom, eventuellt lite stickningar i tittarna och nån känning i form av molvärk ibland men ytterst lite och troligen inbillning hehe.. 
    Jag har egentligen BIM 11/9 men då äl var lite drygt ett dygn sen så är jag bara på äl+7. Jag ska försöka hålla mig till lördag och tänkte då testa med ett "vanligt" (25 mlU/ml hCG). Med mitt första barn testade jag positivt BIM-3, vilket då var äl+10 (då hade jag äl på måndagen, BIM på söndagen och testade positivt på torsdagen), och då var strecket väldigt tydligt, så jag skulle egentligen vilja testa på torsdag eller fredag. Men jag försöker att hålla mig till lördag. 
  • Längtarefternästa
    Jojjans skrev 2022-09-06 21:51:20 följande:
    är inte Treo och Ipren big no no även när man försöker bli gravid? Eller har jag kanske fått det om bakfoten? jag vågar knappt ta Alvedon eller dricka alkohol när vi försöker iofs så har nog blivit oerhört nojig efter allt som hänt haha
    Ja, alla så kallade NSAID (non-steroidal anti-inflammatory drug, eller icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel på svenska) ska undvikas då det påvisats visst samband mellan dessa och minskad fertilitet (förmodligen påverkad ägglossning). I gruppen NSAID ingår bland annat acetylsalicylsyra (exempelvis Aspirin, Treo och Bamyl), Diklofenak (exempelvis Voltaren) och Ibuprofen (Ipren och Ibumetin). (Det finns även fler verksamma ämnen (och läkemedel)). Dock ingår inte paracetamol (det aktiva ämnet i exempelvis Alvedon och Panodil) i gruppen NSAID, så det ska vara ok att ta. På Janusmed (en sida med evidensbaserat kunskaps- och beslutsstöd för läkemedelsanvändning som mödravårdcentraler ofta använder när de ska ge råd om läkemedel under graviditet) står det även att Paracetamol kan användas under graviditet. Då alkohol är fosterskadande ska det självklart undvikas under en graviditet och då det ibland kan ta veckor innan en graviditet upptäcks är det flera som  rekommenderar att alkohol undviks när man försöker bli gravid. Gällande alkohol och minskad fertilitet har jag endast sett studier som har kunnat visa något samband mellan medelhög-hög alkoholkonsumtion och minskad fertilitet (detta gäller inte bara den som försöker bli gravid utan även partnern). Alla får såklart göra det som känns bäst för en själv (jag känner mig bekväm med att ta Paracetamol och kan ta ett par glas mellan mens och ägglossning men jag dricker inget från det att jag får ett positivt äl-test fram till att mensen kommer). Då stress kan påverka fertilitet skulle jag dock försöka undvika allt som bidrar till ökad stress, vilket jag vet att många känner när de druckit alkohol eller tagit ett läkemedel, speciellt då de blir oroliga att det skulle kunna påverka fertiliteten.
Svar på tråden BIM sept -22