Inlägg från: Anonym (Tips från coachen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tips från coachen)

Konstant överhettad av värmen nu

Du kan tunna ur håret istället för att raka. Det finns ju särskilda saxar för det, brukar användas längre ut mot topparna men det finns ju inget som hindrar att de används längst in mot hårbotten istället.

Köp ett solparaply, dvs ett med solskydd inbyggt. De är tänkta för bebisar och småbarn men vem bryr sig, de ser ändå ut som vanliga.

Lägg INTE isklampar direkt mot huden, du riskerar köldskador! Lägg i ett örngott eller något annat tunt tyg och ha inte för länge mot kroppen.

Var inte ute mitt på dagen (10-15) om du kan undvika, håll dig i skuggan om du måste. Använd solfjäder att fläkta dig med, ha gärna en sprayflaska med vatten att spraya kroppen med.

Använd ljusa kläder, de absorberar mindre värme än mörka. Använd också solhatt.

Bada och duscha mycket, det svalkar bra.

Använd solkräm med spf 50, det skyddar också en hel del mot värmen har jag upptäckt.

Köp rejäla fläktar eller AC att ha inomhus.

Anonym (Varm) skrev 2022-08-15 07:32:48 följande:

Har kollat tidigare och alla värden är bra. Jag tror håret är en stor bov hos mig, när jag är varm och sticker in fingrarna i hårbottnen är det HETT. Alltså på riktigt.

klippa upp det nedtill går ju. (Även om det ser ut som skräp när det växer ut) men klippa upp det vid hårbotten känns som jag snarare skulle behöva typ få bort 30% av håret...j

Ja då får det väl vara så! Gå till en frisör och be hen tunna ur håret. Om du har sådana problem lär det finnas att ta av, utan att det knappt kommer att märkas heller.
    Anonym (Varm) skrev 2022-08-15 08:22:57 följande:
    Skulle pnska att det fanns en frisör som kunde tunna ur i hårbottnen. De jag pratat med tunnar ur i längderna. eller tänker du att de ska rycka bort hårstrån?

Ärlig fråga alltså eftersom detta att tunna ur kommer upp så ofta, men det är ju sällan nan väl tunnar ur genom att HELA hårstrån försvinner?
    Som jag skrev långt tidigare så finns det särskilda urtunningssaxar. De går att använda exakt var som helst på håret, vid topparna, en bit upp, mitten, hårbotten. Om du har ordentligt burrigt hår blir det svårt men hyfsat "normalt" hår ska det fungera på, även med lite självlock.
    Anonym (Varm) skrev 2022-08-15 08:54:57 följande:
    Får fråga nästa gång jag är hos min frisör. Har ett sånt hår som de suckar över eftersom det är brutalt tjockt.

Min oro eller det jag befarar är ju att man tunnar ur det och sen växer det snabbt ut och blir 1-2 cm långt och ser anskrämligt ut och är tjockt ändå i botten och att man då inte kan typ göra något åt att få bort det med flätor eller så som nån föreslog. Ska testa inbakade flätor nu och kyla huvudet och se om det hjälper.
    Då låter det som att urtunning inte kommer att fungera för dig. Har du funderat på sådana där jättetunna flätor över hela håret? RIhanna har väl haft så ett tag förut t ex, kan bli rätt snyggt.
    Anonym (Varm) skrev 2022-08-15 09:04:09 följande:
    Ja, jag har faktiskt funderat på det - men backat eftersom jag inte velat bli beskylld för kulturell appropriering. Men jag inser ju att några inbakade flätor borde kunna ge lite samma effekt med mer luft in och möjlighet att kyla hårbottnen lite mer.

Har ändå testat att ha kalla kepsar och så men det når inte in i hårbottnen. Måste duscha och ha genomblött hår längst in för att det ska kyla nu och det är inte alltid så lätt att uppeätthålla dagtid (och ses också som socialt extremt konstigt att låna nåns badrum och komma ut genomblöt i håret).
    Jag skulle inte oroa mig för anklagelser iaf, inte gällande miniflätor. Dreads har ju kommit upp i media på sistone men det är en väldigt specifik sak också. Hoppas inbakade funkar :)
    Cheeses skrev 2022-08-15 21:43:33 följande:

Vafasiken, skulle aldrig använda solkräm. Solar med måtta istället för solar med kemikalier. 

Dvs max en kvart om dagen och aldrig mitt på dagen, ca kl. 10-15?

Solkräm, så som jag använder den iaf, är inte till för att sola (det gör jag aldrig) utan för att skydda mot strålning och värme när jag måste vara ute ett längre tag.
Svar på tråden Konstant överhettad av värmen nu