Inlägg från: Glinda från Oz |Visa alla inlägg
  • Glinda från Oz

Förälder helt slut av skolstartens krav

Räkan77 skrev 2022-08-17 22:23:22 följande:

Kräver skolan att barnen ska ha med sig frukt varje dag? Inte ok för skolan ska vara avgiftsfri. Inte heller fika varje vecka är ok.

Men i övrigt så är det mycket att hålla reda på, Skaffa en stor papperskalender som hänger så den syns på morgonen och fyll i allt där.

Frukten är säkert frivillig men hur kul att det att barnet får stå och se på när de andra äter. 
  • Glinda från Oz
    LFF skrev 2022-08-18 10:23:27 följande:
    I mina barns klasser får de som har med sig frukt endast ha med sig så att det räcker till dem själva. De får INTE bjuda kompisarna på frukt då det skapar avundsjuka och osämja mellan barnen. Detta informerar man om varje termin och sen ett par gånger under terminen också. 
    Gud, vad hemskt. Hade jag varit förälder i den klassen hade jag sagt till på skarpen. De som blir avundsjuka behöver lära sig om privilegium. De som inte har med kan vara barn till missbrukare, psykiskt sjuka mm det är inte ett dugg orättvist att de blir bjudna på frukt. 
  • Glinda från Oz
    LaFontaine skrev 2022-08-18 10:37:02 följande:
    Jag tror att du missförstår. Vi hade nämligen samma problem under våra utflykter i förskolan, där vissa barn fick med sig en massa olika saker, där de sen valde ut något/några barn som de ville bjuda. Samma barn varje gång. Det var inte baserat på dålig inkomst, utan baserat på vem man var kompis med (och vem man inte ville vara kompis med). Istället för "du får inte vara med och leka", blev det "du får inte smaka". Det blev helt enkelt bara dålig stämning.

Strax efter beslöts att barnen bara fick ta med frukt till sig själva. 
    Med följden att de som har det dåligt hemma blir utan. Ska sådana regler gälla får läraren ta med frukt till alla som inte har så ingen blir utan. 
  • Glinda från Oz
    LFF skrev 2022-08-18 10:48:28 följande:
    På utflykter tar lärarna med extra ifall någon glömt eller missat. Nu pratar vi om den extra frukten som en del barn har med sig för att äta på förmiddagen för att de inte ätit lunch. 

Man har även påpekat det olämpliga i att ha med riskakor i detta syfte eftersom riskakor inte innehåller något vettigt alls och hjälper inte barnen för fem öre när det kommer till energinivå etc. 
    Glinda från Oz skrev 2022-08-18 10:27:46 följande:
    Gud, vad hemskt. Hade jag varit förälder i den klassen hade jag sagt till på skarpen. De som blir avundsjuka behöver lära sig om privilegium. De som inte har med kan vara barn till missbrukare, psykiskt sjuka mm det är inte ett dugg orättvist att de blir bjudna på frukt. 
    Inte ett dugg hemskt utan helt rätt eftersom det gäller extrafrukten som en del barn har med sig för att de inte ätit ordentligt och därmed inte orkar hela vägen fram till lunch. Den är med för att BARNET ska få extra energi innan det är dags för lunch. Inte för att bjuda kompisarna på. På utflykter byts det grejer och bjuds hej vilt och då har personalen med extra också ifall någon glömt bort att de ska ha frukt/matsäck med sig.

Jag har inte skrivit något om riskakor. 

Varför tror du att barn till psykiskt sjuka och missbrukare är i mindre behov av mellanmål? Det är snarare tvärtom eftersom risken är stor att de inte fått frukost. 

• Glinda från Oz
    LaFontaine skrev 2022-08-18 10:41:40 följande:
    Absolut ska de det! Men det ska inte vara andra (små) barns ansvar. Det blir sällan rätt. 
    Det är föräldrarna som packar med extra ifall någon inte har. Min dotter har fått lära sig att bjuda, hon har vetat i flera år att alla inte har lika stor tur med närvarande föräldrar mm (Hon är 6 år) Det är aldrig för tidigt att lära barn empati. Istället för att bekräfta de avundsjuka barnens känslor kan man lära dem att de vuxna inte måste berätta varför vissa blir utan att det kan vara känsligt och att de ska vara glada över att de har och slipper förlita sig på andra. Men visst fixar läraren till de som inte har är det också okej. 
Svar på tråden Förälder helt slut av skolstartens krav