Inlägg från: FuckGoggleAskMe |Visa alla inlägg
  • FuckGoggleAskMe

Förälder helt slut av skolstartens krav

Ja det där är bara början, det blir värre. 

Vi bor utomlands, så packade lunchlåda, mellanmålslåda och vattenflaska varje morgon. Gymnastikpåse varje måndag morgon, som skulle hem varje fredag eftermiddag. De hade gymnastik 2ggr i veckan, med samma kläder.

Sedan får man hålla reda på alla läxor och hjälpa med uppgifterna.
    Ibland ska de ta med utklädningsgrejor eller andra föremål, utflyktsväska, tofflor, foton, bilder, leksaker osv. Klä sig i rött för att det är jul, ha udda strumpor osv. Man får hålla reda på studiedagar, sportdagar, trafiklektionsdagar, museumdagar, utklädningsdagar, musikuppvisning, föräldramöten, julshow, kalasinbjudningar, skoldisco. Det tar aldrig slut, så vänj dig.   

• FuckGoggleAskMe
    patthh skrev 2022-09-07 15:20:58 följande:

Jag har jobbat i förskoleklass.
    Barnen säger 98% av gångerna att
    *mamma/pappa har glömt att packa frukt
    *mamma/pappa har glömt gympa kläder/handduk
    Osv

Jag frågar då barnen om det är mamma/pappa som sitter och äter frukt nu?
    Eller
    Är det mamma/pappa som har gympa?

Barnen vet måndag-fredag dom har koll men föräldrar låter dom inte ha koll.

Så sätt upp ett schema och låt dom rita 
    Måndag- fredag ska frukt ner i väskan 
    Rita då väska med frukt
    Sen tex onsdagar då ska gympa kläder med kläder handduk skor rena underkläder och strumpor i väskan.

Många av dessa bilder hittar ni även på datorn klipp och klistra.
    Våga ge barnen ansvar dom kommer växa enormt istället förvatt få det serverat.

Det där med ritat schema är bra, jag använde det för att visa veckans rutiner för min 4åring. Två dagar i veckan var han på ett fritids, tre dagar på ett annat (han gick i skolan, vi bor utomlands). På lördagar brukade han vara hos sin pappa, annars hos mig. 

Schemat hängde på ytterdörren och vi tog en snabbtitt på det varje morgon. Vad han skulle ha med till skolan var enkelt, så det fanns vi inte med. Gymnastikkläder på måndag morgon och lunch och frukt varje dag. 

Kul idé att rita själv men i den åldern fixade han inte det, alla dagar skulle sett ut som spaghetti. 

Svar på tråden Förälder helt slut av skolstartens krav