Inlägg från: jeanette02 |Visa alla inlägg
  • jeanette02

Förälder helt slut av skolstartens krav

Man kan ju lära barnen också att ta ansvar för sitt. Ha koll på idrott, frukt osv. Har tre barn som har idrott 3 ggr i veckan. Har varit så sedan deras åk 1 ca. Frukt el nåt mellanmål varje dag. Nu har de två äldre lite koll som tur är. Men man vänjer sig. Skriv ut schemat skriv upp saker i kalender/mobilpåminnelse. . Du kommer komma in i det. 
    Däremot utflyktsfika har varit ganska sällsynt. Max 1-2 ggr per termin och barn. Oftast till typ friluftsdagar osv. 

• jeanette02
    Glinda från Oz skrev 2022-08-18 08:49:34 följande:
    Frukten är säkert frivillig men hur kul att det att barnet får stå och se på när de andra äter. 
    Ja jag känner att mina barn får alltid med något frukt el dylikt för deras egen skull. Även om skolan ska "vara avgiftsfri" Så de har något att äta. Ibland bjuder de vänner. Ibland ett rejält packe moröttspinnar, liksom det går ju åt. Finns alltid någon som är hungrig.
    Vissa kör så hårt med detta avgiftsfria tänket, men tänk på ungarna lite känner jag.
    Lite morötter, äpplen osv efter säsong har de flesta råd med i Sverige skulle jag säga. Om man vill. 
  • jeanette02
    LFF skrev 2022-08-18 10:23:27 följande:
    I mina barns klasser får de som har med sig frukt endast ha med sig så att det räcker till dem själva. De får INTE bjuda kompisarna på frukt då det skapar avundsjuka och osämja mellan barnen. Detta informerar man om varje termin och sen ett par gånger under terminen också. 
    Ja så kan det säkert vara. Enda regeln vi har är ta aldrig med något som kan innehålla nöt. 
    Det finns väl större problem som skapar osämja och avvudsjuka. Det finns ju alltid. 
    Bara det faktum att några har med mat/frukt och andra struntar i det till barn som uppenbart är hungriga är ju ett problem i sig självt isåfall. 

Tycker det är ett problem om mitt barns 2 bästa vänner och nån mer vän hon hänger med på f.m rasten är jättehungriga och kan då dottern bjuda de på några morotspinnar så är det bra. Man lär sig att dela med sig lite. Det är sunt. 
Svar på tråden Förälder helt slut av skolstartens krav