39 och planera barn
Räknas 35 som äldre?Vi har försökt några månader utan resultat så nu börjar jag bli nojig över åldern.
min sambo är 42?.
kul att se om/när ni andra plussar!
då kan jag känna med hopp! Just nu känner jag inget hopp alls..
Jaha? där kom mensen
jag ooooorkar inte med besvikelsen. Hur kan det bli såhär. Jag försöker intala mig att det är normalt att det tar tid men man har en inre röst som ändå säger att ?nu gick det nog!!?
så mycket hopp!
lägger mig med en klump i magen ikväll. bättre lycka denna månad då!
lycka till till er andra också! Känner med er. Vet hur ni alla går och känner efter och hoppas just nu.
Anonym 35: Jag menade att jag relaterar till besvikelsen... tror du läste "ingen" när jag skrev "igen" . Jag känner också så varje månad när jag får mens, att varför tar det sig inte... Vi gör allt för att få till det på rätt dagar, men det tycks ändå inte funka nu. Nu har jag BIM om 11 dagar och jag känner mig redan väldigt "ogravid". Är bara säker på att det inte blivit nåt nu heller.
Jaha oj! jag läste nog för fort!
alltså jag är så ledsen för denna månad är jag iväg just när jag har ägglossning. Åker imorgon bitti och har ägglossning på onsdag. Kommer hem fredag. Ska försöka ligga ikväll men det är lite väl tidigt
Jag har inte varit iväg hemifrån på 4 år alltså! Och just nu när vi försöker så lyckas jag åka just vid ägglossning.
har svårt att känna att jag kan njuta av att åka iväg när vi försöker bli gravida.
ja, idag är jag pessimistisk.. inte likt mig men jag vill SÅÅÅ gärna bli gravid. Det är det enda jag tänker på typ.
har börjat ta rosenrot, folsyra och zink nu. Hoppas det ska ge friska starka ägg!
Ge inte upp hoppet än! symptomen brukar inte komma redan.
Brukar du ha några symptom innan mens i vanliga fall?
skriver Du upp var månad olika symptom mm? Så du kan jämföra?
Jag har BIM någonstans mellan idag och lördag beroende på vilken app jag vill lita på. Skulle jag gå enbart på känsla är det BIM imorgon.
Är det försök till era första barn eller har ni barn sedan innan?
hur går det för er alla
Vad skönt att höra!
Kom mensen som den skulle dagen därpå?
nu när vi börjat försöka är min mens helt opålitlig. Ibland är min cykel 25 dagar och sen nästa gång 29. Innan alltid 26-27 dagar.
hade ägglossning i tisdags. Känner mig spänd inför att se om mensen kommer kring jul eller ej.
hoppas inte! Vilken fin julklapp det skulle bli
Hej! 40-åring här som försöker få en sladdis! 🙂 Fick tidigt missfall denna månaden men kommer försöka igen efter nästa mens. Har för mig att man ska avvakta någon månad efter ett mf, visst stämmer det?
Välkommen!
beklagar ert missfall! Så tufft.
Jag har 2 vänner som fick missfall men som blev gravida sen på första ägglossningen efter missfallet (de hade alltså mens och sen försökte de). en annan kompis fick missfall och blev sen gravid innan första mensen kom, alltså på första ägglossningen efter missfallet och deras dotter är idag 2.5 år.
Lite svårt att veta nu också när ägglossning är kanske.
Jag ska ha mens om 7 dagar. Har hemsk pms precis som vanligt. Tyvärr!
När jag blev gravid med min dotter kände jag ingen pms alls utan var bara glad hela tiden! Så jag letar ju hela tiden efter tecken på att PMS uteblir.
Så det verkar inte ha tagit sig denna gång heller trots mycket sex kring ägglossning..
Här händer inget.
har alltid haft menscykel på 26-28 dagar. Nu plötsligt var den bara 20 dagar.
känner att min ägglossning är svag. Har bara lite lite mens varje månad.
vet inte om man borde söka hjälp och se så att allt står rätt till. Någon av er som gjort det? Kontaktar man Gyn?
Anonym35:
jag hade så en sommar att tre cykler var runt 20 dagar. Då kontaktade jag gynekologimottagningen, alltså inte mvc, och fick komma eftersom det var flera cykler som varit så, allt såg bra ut och ingen förklaring hittades, sen blev cyklerna normala igen, blev gravid året efter, oplanerat, (37 år då)
på vilket sätt känner du att mensen är svag?
hur länge har ni försökt?
Jag brukar blöda kraftigt i 3 dagar sen lite i 2-3 dagar till.
med kraftigt menar jag att jag snabbt blöder genom super tamponger.
men nu blöder jag bara lite lite i 2-3 dagar. Kan ha vanlig tampong en av dagarna och de andra mini tampong.
jag har fått tid hos gynekolog i slutet av februari.
Vi har nog försökt runt 7-8 månader nu.
vad gjorde de för undersökning då när du fick komma dit?
blev mensen normal sen?
hade du fortfarande ägglossningsflytningar osv under den perioden?
Hur länge har ni försökt?
jag hade ägglossning igår/idag och vi hade sex i förrgår.
sambon somna både igår och idag pga extremt stressigt på jobb och närmre 12 timmars arbetsdagar. Överväger just nu om jag ska väcka honom och förföra honom för att ge det en sista chans denna cykel.
Hade egentligen inte tänkt försöka denna månad då det blir samma bf som det var för min dotter MEN eftersom vi försökt så länge är Jag inte sugen på att hoppa över det heller.
Vi fortsätter försöka.
nu börjar det kännas tufft.
förra månaden var min cykel bara 20 dagar!
blir galen på det här. Verkar som min kropp flippat ut helt.
bim om 4 dagar. Vågar man hoppas?
Nu är jag på dag 25 i cykeln. Mår väldigt illa men jag är hemma sjuk med feber och förkylning så det kan vara det. Enligt min app ska jag ha mens imorgon men jag har inga symptom alls på att mensen skulle vara på gång.
brukar ha ömma bröst och lite mellanblödningar dagarna innan mens men inte nu.
3 de månaden med rosenrot så kanske det har hjälpt min cykel.
Tänkte ta ett test imorgon om mensen inte kommer.
Men min mens som varit så konstig kanske plötsligt bestämmer sig att komma på dag 30.
jag har fått tid hos Gyn i slutet på februari för cellprov så då ska jag fråga ang att cykeln bara var 20 dagar. Om det är något jag bör kolla upp?
Använder du ägglossningsstickor eller hur håller du koll på ägglossningen nu om menscykeln ändrar längd?
jag plussa idag och jag FLIPPAR UT. Jag blev inte glad utan fick panik och börja gråta. alltså? vi hade precis bestämt oss för att vänta till sommarn. vi har 3 barn som är födda i okt-nov. Det är SÅÅ hektiskt runt jul med alla kalas osv (han har två barn sedan innan, vi har 1 gemensamt). nu ska vi alltså få ett fjärde barn i november! Hur är det ens möjligt. vi som försökt i 8-9 månader! Så blir vi gravida på just den månad vi inte ens försökte. Vi hade skyddat sex alla gånger utom EN som jag trodde var EFTER ägglossning!!!! Hur kan det bli såhär.
men. Efter att ha försökt så länge så vet jag att man inte kan planera sånt här och att jag BORDE vara glad Över detta. Jag har inte ens berättat det för min sambo än. Jag vill hinna smälta det själv så att jag kan berätta det som en överraskning, som något kul. Inte gråtandes och med panik.
vi som dessutom varit dumma och bokat en resa till Thailand med min familj i november! Vi bokade för 2 veckor sen. tänkte att jag kan ju vara gravid då, det är inte hela världen. Men nu kommer vi inte kunna åka. Skulle åka hela familjen med syskon med sambos och barn.
Jag tänker nog inte klart nu. Jag känner mig så otacksam! vi har kämpat och haft oss och så blir jag ledsen istället för glad?
usch? jävla skit.
Jag måste bara dela med mig! Är helt i chock men jag är gravid!
Tyvärr blev det ett missfall har varit hos läkaren idag men hon var milt sagt konstig, hon började prata om att jag kanske aldrig varit gravid. Sen såg hon mina test och ändrade sig för att sen gå tillbaka igen. Har lämnat blodprov Och då sa hon att efter det vet vi. privat.
Hade pratat med landstinget också som ringde upp efteråt som blev milt sagt irriterad på svaret jag fått. Och sa att det finns inte en möjlighet att testen är felaktiga när dom är positiva så länge jag inte tar hormon i sprutform så hon skrev in det som ett missfall direkt. Och sa att blodprovet säger ingenting för det går ner fort vid ett tidigt missfall för de allra flesta. så hon sa att jag ska tänka positivt är det noll är kroppen redo för en ny ägglossning snart
Nej gud vad tråkigt att höra! Jag beklagar!
håller tummarna att det tar sig fort för er nu !
Hej igen! Nu har vi landat lite och är förväntansfulla inför hösten. Dock har jag drabbats av extremt gravidillamående så jag är sängliggandes hela dagen. mår illa exakt hela dygnet så nu har jag kex bredvid sängen som jag TVINGAR i mig när jag vaknar på natten av illamåendet.
mediciner mot illamående är SLUT. kan ni förstå?
det är alltså slut hos leverantörer och restnoterad och går inte att få tag på.
Men jag kämpar på.
hoppas ni plussar snart. kämpa på
vet hur tufft det är att försöka månad efter månad men till slut så händer det.
ska tillägga att jag tog folsyra, zink, d-vitamin. multivitaminer och rosenrot sedan 3 månader tillbaks.
har läst att just d-vitamin kan hjälpa.
kommer ju aldrig veta om vitaminerna hjälpte mig men det skada iallafall inte
kram
åh jag är ledsen 🙁 nya tag nästa månad!
Får jag fråga en sak som du/ni andra kanske tycker är oväsentlig. Det handlar om alkohol när man försöker bli gravid. Jag har läst att man ska avstå helt eller vara måttlig. Jag har inga problem med att avstå MEN ska i helgen på familjekalas för en som fyller jämnt. Tänkte avstå helt men det kommer väcka frågetecken då jag vanligtvis tar ett glas till maten. Det är ju ingen stor sak kanske man tycker (att folk kan undra) men för mig väckte det stress och ångest. Så frågan är vad ni tror. Om jag tar ett glas till maten (inte mer) kan det då påverka möjlugheten att bli gravid? En viktig info är kanske också att ÄL test fortfarande visar hög (inte maximal) så ingen ÄL har skett ännu.
jag tänker att stress, oro och totalt fokus på barnaskapandet kanske är lika försvårande omständigheter som att ta ett glas vin och leva på lite som vanligt?
Vad tror ni? Och snälla inga dömande kommentarer. Vill resonera med andra i samma sits om hur ni tänker?
Kan säga som så. Jag har inte druckit i stort sätt sen 2018. Under dessa år har jag tagit 1-2 glas vid sammanlagt 5 tillfällen.
2 av dessa tillfälle har varit samma månad jag blivit gravid!
Vi försökte länge denna gång innan det tog sig. Så för min del så gjorde det ingen skillnad alls. Iallafall inte till det negativa.
Men om du inte vill dricka så kanske du kan köra så du har en ursäkt? Eller säga att du går på antibiotika (tex urinvägsinfektion) om någon skulle ställa för mycket frågor.
Du kan ju även hälla upp ett glas och smutta lite och ta med det när du ska gå på toa eller dylikt och hålla ut lite. tror Inte folk tittar så noga hur mycket du har i glaset och om du dricker det eller ej.
Gör det som känns bäst för dig
Jag har alltså druckit efter ägglossning precis innan jag fått veta att jag var gravid!
visste inte att man inte skulle det.
Min förra graviditet fråga jag barnmorskan just för jag ?råkat dricka? och hon sa att det är ingen fara för barnet får näring från gulkroppen och inte genom mig första veckorna.