Inlägg från: Pyret10 |Visa alla inlägg
  • Pyret10

39 och planera barn

Hej på er
    nej det gick inte vägen den här gången för oss så vi får ta nya tag om några veckor igen! Lycka till ni andra 🤗

• Pyret10

Ja då börjas det om att ha koll på när ÄL sker, har köpt clearblue ÄL test denna gång. Hur går det för er andra?

• Pyret10

Hm vad kan det bero på att det blir så? Man kan väl inte ha 3 ägglossningar på en månad? Men kanske du ändå är gravid men för tidigt att testa (om det tog sig runt den 17:e). 

Jag tycker jag känner av att ÄL är på gång, men jag har också blivit extreeemt medveten om varenda liten känning i min kropp sista månaden så försöker rikta fokus bort från kroppen 🙈 man kan ju bli galen för mindre 😅

• Pyret10
    Malu84 skrev 2023-03-30 17:49:00 följande:

Nä precis , kanske kroppen försökt släppa men inte lyckats , iaf inte dom första gångerna , för då var hela kroppen i olag , jag mådde illa yr orolig i kroppen och kände mig konstig , efter den 17e är kroppen iaf lugnare och det är så skönt ! Jag väntar någon vecka till och ser om mens kommer annars får jag väl ta ett nytt test . 

visst blir man knäpp ?! Jag tycker jag känner konstigheter hela tiden ! 

Hoppas det var ÄL 17:e och att det tog sig ✊🏼🤗 
    Jaa helknäpp. Allt är symtom och känner något hela tiden 😅 tecken på ÄL, tecken på att det tagit sig, tecken på gravid (vilket jag ju inte var) 😂
  • Pyret10
    Så hur är statusen nu tjejer? 😄
    Jag fick idag blinkade glad gubbe på ÄL-test (clearblue) så nu är det hög fertilitet och spännande att se när det går över till maximal 😃 så vi vet vad vi gör närmsta dagarna 😆
  • Pyret10
    Hannis1983 skrev 2023-04-02 09:15:55 följande:
    Jag har BIM i morgon, tempen sjönk lite idag men inte alls som den brukar så jag vet inte. Har så svårt att tro att det skulle ta sig två månader i rad så räknar med att mensen kommer imorgon.
    ✊🏼 så spännande 😃
  • Pyret10
    Hannis1983 skrev 2023-04-03 13:23:29 följande:
    Min mens har altid kommit samma dag som FF säger så räknar med idag 😄
    Kom det ngn mens? 😊
  • Pyret10
    Hannis1983 skrev 2023-04-06 15:51:39 följande:

Ja två dagar sent dök den upp 

åh jag är ledsen 🙁  nya tag nästa månad! 

Får jag fråga en sak som du/ni andra kanske tycker är oväsentlig. Det handlar om alkohol när man försöker bli gravid. Jag har läst att man ska avstå helt eller vara måttlig. Jag har inga problem med att avstå MEN ska i helgen på familjekalas för en som fyller jämnt. Tänkte avstå helt men det kommer väcka frågetecken då jag vanligtvis tar ett glas till maten. Det är ju ingen stor sak kanske man tycker (att folk kan undra) men för mig väckte det stress och ångest. Så frågan är vad ni tror. Om jag tar ett glas till maten (inte mer) kan det då påverka möjlugheten att bli gravid? En viktig info är kanske också att ÄL test fortfarande visar hög (inte maximal) så ingen ÄL har skett ännu. 

jag tänker att stress, oro och totalt fokus på barnaskapandet kanske är lika försvårande omständigheter som att ta ett glas vin och leva på lite som vanligt? 

Vad tror ni? Och snälla inga dömande kommentarer. Vill resonera med andra i samma sits om hur ni tänker?

• Pyret10
    1Ellis1 skrev 2023-04-06 17:47:32 följande:
    Jag förstår dilemmat. Jag har levt ett år som gravid trots att jag inte blivit det, det är ganska påfrestande. Jag har avstått och kommit undan med att jag kört bil, så ingen har frågat. Men jag tror inte att ett glas öl eller vin till maten hade påverkat något innan eller vid ägglossning, däremot om du haft ägglossning för flera dagar sen hade det möjligtvis kunnat påverka en tidig graviditet, är vad jag fått höra när jag frågat barnmorska (när jag var gravid oplanerat för 10 år sedan, som blev missfall). Däremot har jag också hört (inte av läkare men av andra) att Sveriges rekommendationer gällande alkohol innan och under graviditet är väldigt strikta jämfört med andra länder, så det beror väl också lite på vem eller var i världen man frågar, vilken info som ges... Jag tycker du ska göra det du känner för. Om du lätt får ångest och tror att du hade fått det av att dricka ett glas så låt bli. Hjälper glaset dig däremot att slappna av för en kväll så tycker jag du ska unna dig det! Samma princip med allt egentligen, har jag tänkt. Godis, chips, koffein osv. Nu ska jag och sambon snart börja ivf behandling så då stramar vi nog till vanorna lite, men innan ivf behandling eller graviditet tycker jag man kan leva nästan som vanligt! Kom ihåg folsyran bara. Skrattande
    Åh tack vad fint du tar dig tid att svara! Det uppskattar jag verkligen! Nej precis ingen ÄL ännu så det får avgöra hur det blir under helgen 😊 Haha ja folsyran tas dagligen! 😁🤗
  • Pyret10
    Anonym (35) skrev 2023-04-06 21:42:25 följande:

Jag har alltså druckit efter ägglossning precis innan jag fått veta att jag var gravid! 

visste inte att man inte skulle det. 

Min förra graviditet fråga jag barnmorskan just för jag ?råkat dricka? och hon sa att det är ingen fara för barnet får näring från gulkroppen och inte genom mig första veckorna. 

Tack! Festen är på samma ställe där vi ska bo så vi ska inte köra men jag har tänkt att smutta på ett glas och så har jag med mig alkoholfritt vin. Med mitt första barn blev jag gravid på en kväll som jag festade. Men nu blir jag så nojig att åldern ska ställa till det och då att alkohol ska göra det ytterligare lite svårare 🙈 men den stressen tror jag är lika illa  som att leva lite som vanligt även om det innebär ett glas vin till maten på en fest 😊
  • Pyret10
    Sola0023 skrev 2023-04-12 22:14:43 följande:

Jag är också 39 och vi försöker bli gravida och har precis gjort en utredning. Den visade att allt ser "normalt" ut förutom att jag fick glad gubbe förra månaden men blodprovet visade att jag trots det inte fått ägglossning. På ultraljudet idag syntes 7 äggblåsor.

Nån som vet något om detta? 

Åh det har jag inte hört om men blir orolig då jag fick glad gubbe i lördags. Trodde att det innebar att man också får ÄL. Vi är nu i den lååånga väntan tills man får veta om det tog sig eller inte ☺️ 
  • Pyret10
    Malu84 skrev 2023-04-14 17:52:51 följande:

Åh jag har haft glad Gubbe precis med ! Får se hur det slutar , nu väntar den långa väntan ! 

Så spännande 🙈☺️
  • Pyret10
    MajaSv skrev 2023-04-14 23:15:45 följande:

Hejsan! 

jag blir 42 i maj & är gravid i 10de veckan :)
    vi har försökt i ca 1,5 år & jag har ätit diverse tillskott som munkpeppar, folsyra, zink mm, även kört med bisolvon & ägglossningstest. 
    vi kände väll lite att vi gett upp, slutade med allt, hade knappt sex, så gick de ca 3 månader & jag blev gravid :) 
    så när man minst anar de händer de Hjärta

Åh grattis till er! 🤗
  • Pyret10
    Anonym (Hoppfull) skrev 2023-04-15 22:32:09 följande:

Oj, länge sen jag skrev här. Ville återkomma med uppdatering. Det tog sig snabbt denna gång, försök 2 gav plus men missfall, första försöket därefter gav plus igen och nu snart in i v 24 ser allt bra ut. 

Är 40. Så det kan gå bra även när man passerat den magiska åldern verkar det som. Håller tummarna nu.

Så roligt! Grattis 🤗
  • Pyret10
    Maggie1 skrev 2023-04-17 19:12:36 följande:

Här kom mensen inatt 😥 Är väl bara att inse att det inte funkar via naturlig väg för mig. Så otroligt frustrerande, så många olika känslor i detta. Känner mig uppgiven och aningen bitter tyvärr! Försöker hålla god min men känns så orättvist.. 

Vill ge en stor kram till alla där ute som kämpar, månad efter månad! ❤️

Jag är ledsen. det måste snart bli er tur! ❤️ 
  • Pyret10

Jag är i chock! Tog just ett test 6 dagar innan Bim och det stod ?Gravid?. 

Känns fel mot er som kämpar! Men jag är samtidigt så glad att det gick vägen för oss den här gången 😭❤️

• Pyret10
    Malu84 skrev 2023-04-17 19:39:11 följande:
    Grattis pyret ! Man kan lida med andra men man gör ändå resan själv också och jag gläds med dig ! 
    Tack 🤗
  • Pyret10
    Maggie1 skrev 2023-04-17 20:21:26 följande:
    Men wow! Kan tänka mig att det är en underbar känsla. Det ger hopp om att det kan gå vägen 🙏❤️ Stort grattis och njut nu! Hur länge hade ni försökt?

Tack 🤗 
    Det här var 4:e försöket, men första gången tror jag vi helt missade ÄL. sen använde vi testlagrets ÄL-stickor/kassett två månader. Nu den 4:e använde vi clearblue med glad gubbe-indikator. Så den här gången lyckades vi pricka det till 100% (uppenbarligen 🙈😅). 

Men vi båda har lite svårt att ta in det ☺️ Att det kommer en bebis om 9 månader 🥰 
    Nu börjar nästa oro, ska det gå vägen 🥺 

• Pyret10
    MammaTillFyraHoppasJag skrev 2023-04-27 16:03:35 följande:

Grattis allihop som har plussat! 🥰 En liten uppdatering från mig: Jag är nu i gravidvecka 16 och alla tester har visat att flickan i magen är frisk, inga kromosom avvikelser. Så nu börjar det verkligen bli verkligt att vi snart får ett fjärde barn, mot alla odds 😍 Jag kommer va 43 år när hon föds. Så jag är ett levande bevis på att det går att bli gravid även när man närmar sig 43, vår lilla tjej i magen kom till på fjärde försöket när jag va nästan 42,5 år. Hoppas min story peppar nån ?gamling? som kämpar 💗

underbart! Grattis ❤️
Svar på tråden 39 och planera barn