• LejonSa

Sömn. Tips?

Hej. Har en 7 åring. 

har goda nattningsrutiner. Mörkt och svalt rum. Inga problem att somna in. vi borstar tänder. Pratar lite. Läser bok. Sedan sätter jag på ljudbok så somnar han inom 10 min runt 19.30-20 själv. 

men. Vaknar i bästa fall kl 06 men ofta kl 04.45-05. Och resultatet som vi ser nu är trött redan vid 9-10. Tappar ork. Koncentration. Blir överaktiv i skolan. O megatrött på em när vi hämtar. Har korta dagar. Går bara till 13.40 när skolan slutar då jag under en period jobbar mindre och har möjlighet att ha honom hemma tidigare Då. Han orkar med mellis. Lite läsläx. Därefter bara trött. Äter middag. Duschar. Och sen kvällsrutinen. Ingen överaktivitet hemma eller liknande. nästan tvärtom. 

skolan försöker peka mot npf. Ej omöjligt och vi drar i trådar för detta. 

men jag undrar. Någon som har tips på hur vi kan Få honom att somna om? Förlänga sömnen iaf en timme till? vi ser stor skillnad de dagar han sovit till 7 t ex. 

• Svar på tråden Sömn. Tips?
  • Spucks

Hur är det i rummet när han vaknar? Fortfarande mörkt och svalt? Och vad gör han då? Går han upp direkt, eller ligger han kvar och försöka somna om?
    Började det nyligen, eller har det varit s
    åhär länge?

• Tow2Mater

Kan han vara upp en timme till, till 20.30 - 21?

När jag var liten visades t ex barnprogrammet John Blund på TV lite efter 20, det var normalt for barn att vara uppe och se sånt. Att lägga sig vid 19.30 verkar ju extremt tidigt.

Kan han ta en 20 min tupplur när han kommer hem kanske.

• Blåbil

Låt honom vara uppe lite längre. Min dotter som går i tvåan lägger sig runt halv nio och somnar vid nio ibland senare. Hon brukar vakna vid sju. Hon har lagt sig 20:30 sedan fem års ålder tror jag. Barn är så klart olika men halv åtta är väldigt tidigt för en sjuåring. 

• LejonSa

Tack. 

vi har testat att låta honom somna senare men vaknar ändå senast 06. Förutom på helger har vi märkt. då kan han sova till 7-7.30. O han säger oftast att han vill sova runt 19.30 tiden   Han är så trött då.

han ligger O försöker somna om När han vaknar vid 5. Antingen i sitt rum el hos oss.  han rum är fortf mörkt o svalt. Har mörkläggningsgardiner. 

Svar på tråden Sömn. Tips?