Tolerans och mångfald
Många tycker det är fint med tolerans och mångfald.
Men vart går gränsen till att den mångfald man tolererar även inkluderar intolerans och då blir motsägelsefull?
Men vart går gränsen till att den mångfald man tolererar även inkluderar intolerans och då blir motsägelsefull?
Det var inte många som var intresserade att diskutera ämnet...
Är det för jobbigt?
Tolerans är bra. Det är inte samma sak som att man ska tolerera allt i samhället.
Det var inte många som var intresserade att diskutera ämnet...
Är det för jobbigt?
Tolerans är bra. Det är inte samma sak som att man ska tolerera allt i samhället.
Det är en väldigt intressant fråga. Särskilt när det gäller politik. I en demokrati ska man ju vara tolerant mot andra åsikter. Samtidigt - vad gör man mot dem som vill avskaffa demokratin. Man kan väl bara bygga in lite skydd, några smarta begränsningar som kan förhindra att det används för att avskaffa demokratin?
Och förstås gentemot religiösa fanatiker. De tänker ensidigt. Det är självklart för de att andra ska ansluta sig till deras sida, för de ser det som den enda vägen. De är förstås inte så tvärtom.
Egentligen ett bra ämne, tar man bästa värdegrunden mig själv.
Ju mer jag lär mig desto farligare blir jag, tar vi ex skatteverket, efter ett tag lär man sig hur mycket fungerar, man lär sig hur man ska slippa undan.
Kan ta ex sälja en bostad, har sålt några nu igenom livet, man kan detta med kvitton, även privat inköp och vad man kan uppskatta jag hade som eget lager, detta reducera reavinsten, samtidigt som jag nu gått igenom detta med granskning några gånger vet man att det är kopior som gäller, men om det är mina kvitton eller inte, det förtäljer inte historien, personen som granskar är ingen byggnads ingenjör, kan varken mängd eller annan beräkning, man utgår efter att det är byggmaterial.
Tar man sedan uthyrning, skattefritt, man blir sambo, men man ändrar inte adress, man hyr ut,enligt bostadsrättslagen, förening kan inte hindra uthyrning av bostadsrätt, vid just prov sambo. ja ni förstår, ändrade konton.
Kan fortsätta en bra bit hur man lurar systemet, jag är en vanlig svenne. många av mina vänner lånar kunskap av mig o gör liknande.
Om jag kortar ner allt, det hjälper inte med rehabilitering, utbildning osv för att en vanlig svensk ska följa allt. det hjälper inte ens en vanlig politiker att bli ärlig, se , Mona Sahlin osv.
Gå in och tro upplysning ska hjälpa är en dröm, eller det är förhoppning likt Jesus återkomst.
Socialtjänsten kliva in redan i skoltiden osv , det hjälper inte heller, när du väl kan detta använder man sig av detta, varför: ja det är så enkelt.
Likande när polisen mötte mig med obesiktad bil, såg dom vände efter, jag visste jag var nära hem, gav järnet, han in, 30 sek efter knacka dom på dörren, jag öppna inte, fanns inga bevis på det var jag som körde.
Kan ta upp 100 olika ärenden som vanlig svensk, som både jag o ex Carola häggkvist gjort för att slippa undan, hon kunde parkera mitt i en rondell, jag varför inte, det gav samma böter som att felparkera någon annanstans. bara det att hon störde ingen annan eller parkera hos någon annan.
Som ni förstå, lösning är inte utbildning/upplysning för ett tryggare Sverige. Det hjälper inte ens politiker/kändisar själva att bli hederliga, inte ens en vanlig svensk.
Nu kan man vara intolerant mot olika saker men för mig vad gäller att mäta min intolerans har jag bara ett litet område och det är antalet invandrarelever i en skolklass. Jag avhåller mig för att spekulera i varför, då hamnar jag i rasistiska och självhatiska resonemang.
Blir det hälften eller fler invandrarelever i en skolklass fungerar det inte längre att undervisa, det blir för mycket stök och bråk. Så min tolerans går dit.
Så Sverige behöver något slags system för att placera om elever så att det inte blir för "invandrigt" i klassrummen. Görs inte detta kommer invandring fortsätta vara en belastning istället för en tillgång i Sverige.