Inlägg från: Anonym (Vanlig tjänsteman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vanlig tjänsteman)

Hur mycket pengar lägger ni på resor/semestrar per år?

Eftersom vi (till skillnad från många med liknande inkomster) inte rest som vanligt under pandemin blev det två resor i sommar, en vecka i Portugal (4 pers), och en vecka i London för oss två (med vänner). En helg med hotell i Sverige har det också blivit ihop med konsert.

Det gick på 88 500 kr, vilket inte är farligt för vi bodde på femstjärnigt hotell i Portugal och hade hyrbil.

Utöver det har vi hittills lagt 48 000 kr på restauranger, nöjen och entrébiljetter.

mari123 skrev 2022-10-14 03:41:02 följande:

RÄKNAR man verkligen på vad det kostar? Rimligtvis så är semesterpengarna sådana man har råd att spendera och varför kalkylera?

Det hjälper att ha en budget om man vill uppnå ekonomiska mål, oavsett hur stort utrymmet är.

Jag följer upp våra pengar mot ca 40 kategorier och vet ganska exakt hur mycket vi spenderade förra året på bil, p-avgifter, träning, systembolaget, tandvård osv.
    mari123 skrev 2022-10-15 08:49:22 följande:
    Okej men jag tänker att semesterpengar är lite "lyx"? När man betalat tandläkaren och gymmet så blev det pengar över! Semester, i min värld, är en tid för maximal avkoppling och handlar inte om pengar. 
    Men utan budget där man jämkar kostnader för bilar och annat som inte är månadsbaserat utan går på halvår eller helår så är det svårt att veta vad semsterutrymmet är, kanske?
Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på resor/semestrar per år?