Inlägg från: Anonym (Livslevande äkta fattiglapp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Livslevande äkta fattiglapp)

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Fröken Allvar skrev 2022-10-03 12:47:37 följande:
    Eftersom det var längesedan jag hade min mest ekonomiskt utsatta situation  tänker jag inte gå så lågt som att säga att jag var fattig innan elpriserna.

"Jag var fattig först". "Jag har störst hus och högst elräkning så jag är fattigare än dig". "Jag bor utan el och vatten på sommarhalvåret så jag är faktiskt fattigast". Nej, nix, dit tänker jag inte gå.

Däremot älskar jag att Cervenka har börjat skriva om fattigdom lika mycket som jag avskyr artiklarna om spabaden och överklass som handlar lågpris. Hur är det möjligt att publicera sånt?

Jo, för att FATTIGDOMEN HAR INGEN RÖST, hela den här tråden är ett sorgligt bevis, eftersom alla som skrivit hittills tycks mig vara människor som det inte gått någon nöd på.

Ingen av de erfarenheter av fattigdom som jag själv har delat har jag hittills fått någon respons på. 

Jag hade förstås hoppats på att få helt andra svar, från människor som har erfarenhet av fattigdom. Sedan ville jag inte utesluta folk med fördomar om fattigdom eller ett mindset som går ut på att fattigdom är att jag personligen har fått en hög elräkning. 

Tråden ser ut som den gör nu. Jag hoppas fortfarande på den.
    Ditt inlägg berör och sticker ut här på detta välbemedlade forum. På attityden går att utläsa att de inte ens tror på att den existerar eftersom det endast är upplevs fattigdom som skrivs om i media. Hela valkampanjen och medias rapportering handlade bara om boräntor och villaägares el och bilförsörjning och hårdare bestraffning.
    Inte ett ord om de problem som ca 30 % av arbetarklassen tampas med. Att inte kunna ha ett öre över till nödvändig tandvård, att inte kunna köpa nya kläder och skor och vara varm över vintern, att inte ha råd att åka kollektivt, vara fast i trångboddhet för att din inkomst inte räcker till att kunna byta upp dig, för att ditt efternamn är fel och att du väljs bort i urvalsprocesser och aldrig får komma på intervju. Att du inte har råd att skilja dig, inte har hälsan i behåll för att klara försörjningen, inte får hjälp i vården eller av socialförsäkringarna när du verkligen behöver dem.

Cervenka är en av de viktigaste rösterna och eldsjälarna i Sverige.

Att berätta om sin fattigdom på detta forum är som att slänga blodiga köttstycken till hyenorna och något jag aldrig skulle befatta mig med. Det finns ingen empati att hämta när fattigdomen i dessa grupper inte ens tolereras som begrepp med ekonomiska termer och fattigdomsjämförelser, utan genast relativiseras  och ska toppas av någon välbemedlas anektok från sitt tillfälliga besök i studentfattigdomens förlovade land och sin duktighet i att kunna ÖVERleva 2 månader på 2000 kr inklusive allt, med föräldrarna inom bekvämt räckhåll...
    Hopplöst!
    Linnie skrev 2022-10-11 19:35:36 följande:
    Mycket bra debattartikel. Självfallet bör försörjningsstöd höjas i samma takt som övriga bidrag (a-kassa, föräldraledighet, pensioner mm.), kan inte förstå varför det inte gör det.

Kan lägga till att riksnormen efter att hyra och el är betald, år 2002 låg på ca 3750.- för att idag ligga på 4250.-, en höjning med 500.- alltså, på 20 år.
    Det är bland de sjukaste med Sverige. Att socialförsäkringarna inte följer övriga index och prisuppgångar som barnbidrag, löner osv.

Samt att tänderna inte räknas till övriga kroppen och kan försätta människor i total fattigdom om de går sönder. Hörde idag på radion att vi ramlat ner från plats 10 till 20 och nu ligger långt efter de allra flesta OECDländer och räknas som ett av de länder med allra största klyftor och sämsta på socialförsäkringar i Europa.
    Vågar inte tänka på hur det ser ut om 4 år efter borgerligt styre....
    Fröken Allvar skrev 2022-10-11 21:24:26 följande:
    Tror du syftar på detta

www.svt.se/nyheter/inrikes/oxfam-klyftorna-har-okat-markant-i-sverige

V och även SD är för en tandvårdsreform, men har läst att akut tandvård är Folktandvården skyldig att ge. Vet inte vad det innebär dock, tandsköterskor och tandläkare får gärna dementera eller verifiera. 
    Precis!

Har aldrig hört det om Folktandvården utom möjligen till invandrare och att de med socialbidrag kan få absolut nödvändig tandvård betald i mån av kris. Men för vanligt folk finns inget annat alternativ än att hosta upp, belåna sig eller gå tandlös.
    Anonym ((R)ealist) skrev 2022-10-12 09:49:43 följande:

Oxfam-rapporten kan läsas med naiv-ögon om man är PK, men det är ju en självklar konsekvens. Ökar man på befolkningen med 10% som är analfabeter och utan tillgångar ser det så ut. Men dessa 10% har fått sin levnadsstandard höjd oerhört mycket jämfört med hur de hade det tidigare. Från ruckel utan el och vatten till nybyggd lägenhet med varmvatten, el, kök, badrum, kabel-tv etc.

Eller faktaresistens om man är höger. Du verkar som andra med den politiska inriktningen skylla allt på invandrare och totalt ignorera fattigdomen bland svenskar och andra infödda och hur den ojämlika fördelningspolitiken har slagit mot vissa grupper.
    Anonym ((R)ealist) skrev 2022-10-13 10:15:20 följande:
    Det jag påpekade var att man av Oxfam-rapporten kan dra förhastade slutsatser om att så många svenskar har fått det sämre. Men i själva verket har majoriteten av dem fått det bättre!

Däremot finns det, som du påpekar, de som inte alls får det hjälp de behöver. Jag blir ledsen och arg då jag ser hur gamla och sjuka skuffas undan allt mer och mer.

Men faktaresistenta vänstern vägrar väl inse att lägger man gigantiska belopp på en grupp så blir det mindre till andra.

(För den delen är jag inte höger, utan besviken fd vänster, numera uppgiven.)
    Resonemanget att alla fått det bättre hjälper ju inte den grupp som fått det rejält mycket sämre. Ska vi vända bort huvudet från alla som svälter, är sjuka, inte kan gå till till tandläkaren, köpa vinterkläder, mediciner, som inte kan få bostad för att deras inkomster räknas som för låga, för att ALLA fått det bättre? Vad är det för METAPOLITIK och faktaförträngning.

Politiken ska väl lägga resurser där de behövs för att samhället ska bli bra för alla, inte bara för några få procent eller i välfyllda plånböcker där pengarna inte gör nån skillnad och hamnar på bankkonton som förräntar sig.? Att du är vänster har jag mycket svårt att tro på. Finns inget som tyder på det i dina typiska Hans Roslingresonemang. Handling är vad som krävs och rättvis fördelningspolitik.

Anonym (Högerliberal) skrev 2022-10-13 12:46:05 följande:
    Sorry men jag måste be dig utveckla:
    -"Bra för alla"- Vad innebär det?
    -"Rättvisa": enligt vem? Rättvisa utgår alltid från individen, din rättvisa är någon annans orättvisa.
    Bra för alla är såna basala saker som rösträtt, schyssta arbetsvillkor, en lön man kan leva på, en bostad, jämlik vård, dvs att alla individer ska få likvärdig kvalitet.
    Fungerande samhällsservice, möjligheter till individuell utveckling, välmående, kunna utbilda sig, ägna sig åt personliga intressen, ha en miljö som är hälsosam,
    kunna påverka sin livssituation, ha likvärdiga rättigheter mm mm. Tror du förstår konceptet. Självklart går detta inte att applicera på detaljnivå och allas intressen gagnar inte samhället i stort där det bör finnas vissa begränsningar naturligtvis.

Rättvisa ska inte vara upp till individen att avgöra utan bör styras utifrån demokratiska regler och lagar naturligtvis. Välmående och ekonomiskt trygga människor blir tex inte i lika hög grad våldsamma, något för samhället politiker att beakta. Osund konkurrens, orättvisor, klasskillnader, nyliberalism och rasism tex skapar kriminalitet, rädslor och misstänksamhet. Alltså något samhället i stort borde bekämpa.
    Anonym (Högerliberal) skrev 2022-10-15 01:57:52 följande:
    Saken är den, fattiga behöver rika, rika behöver inte fattiga.
    Det finns annars redan partier för medellösa, V, S och MP för alla en politik som antingen är för bidragstagare eller de som är tillräckligt välbeställda för att vara vänster.
    Sedan avslöjar du dig när du tror att att alla småhusägare är förmögna. I stora delar av Sverige finns inte lägenhet som alternativ. Ta Småland utanför tätorterna, där sitter änkor och väljer mellan att frysa eller äta. De har inga skulder men inte heller särskilt höga inkomster och de måste välja?
    Jo rika behöver fattiga för att kunna utöva sin makt och för att deras liv och samhällsfunktioner ska fungera. Hur tror du att de skulle kunna leva sina bekväma lyxliv utan fattiga arbetare och slavar?

De skulle knappast heller blivit så rika utan att ha fattiggjort någon annan. Sånt är livet och mänskligheten..och historien dessvärre.

I detta valet var det stor andel moderater, tidigare högerliberala och välbeställda i Stockholm som röstade socialdemokratiskt. En ny trend där rika röstade vänster kunde skönjas 2022 förutom på landsbygden.

www.svd.se/a/LlAJXq/valet-2022-ostermalm-blir-rodare-storstadsliberal-trend
    Anonym (Bra) skrev 2022-10-17 23:43:43 följande:

Sverige är ett av de länder i världen med minst lönespridning och enorma transfereringar från hårt arbetande människor till människor som inte arbetar, eller arbetar alldeles för lite.

Jag hoppas innerligt att klyftorna ökar, och att den svenska välfärdsmodellen fortsätter att sakta förlora legitimitet och slutligen dö.

Kan man inte jobba får familjen ta hand på en i första hand, i andra hand frivilliga. Är vansinnigt att vilt främmande människor ska tvingas att göra det.

Då får vi hålla tummarna att du är en av de som drabbas riktigt hårt av dina egna önskningar och att det då inte finns några anhöriga som kan eller har lust att sörja för digSkål
    Anonym (Loth) skrev 2022-10-26 22:58:22 följande:
    Inte alls
    Om man sköter sin hälsa kommer man inga mediciner och behöver inte gå till läkaren annat än i undantagsfall. Dessutom får man mer energi och därmed bättre möjligheter för högre inkomst.

Den personliga ekonomin är ett resultat av den livsstil man har.
    Såna här åsikter och inställningar är av sådan art att jag tappat tron på allt vad människor heter. Lika orealistiskt och naivt som att tro på tomten eller att Jesus kunde gå på vattnet. Men var och en blir hög på sin galna tro. Hört talas om gener och arv?
    Fröken Allvar skrev 2022-11-06 09:39:03 följande:

"Den tråden handlar inte om fattigdom som går i arv utan om en kvinna som vill "trolla bort" pengar från sina konton så att hon kan få bidrag för sitt boende".

Om det du säger stämmer och barnets födelsedagspengar är en förevändning för att få råd om hur man utnyttjar systemet är det naturligtvis förkastligt. Jag hade en bekant som sa att hon var fattig men åt alla måltider ute och plötsligt sade upp sitt jobb. I efterhand har jag kopplat ihop det med arv. Hon ville ansöka om försörjningsstöd och sa till mig som kände till en annan ekonomisk situation hon hade (inte arvet) att "pengarna var fixade" . Helt förkastligt beteende. 

"Ingen är förutbestämd att bli fattig" . 

Jag håller med. Det är svårt att få tråden att handla om när man är fattig. Ingen av er som skriver är intresserade av att man kan vara fattig och hur livet ser ut då. Ni är mycket intresserade av att beskriva andra saker kopplade till ämnet. 

Vad gäller boendet läste du nog fel. Jag har sagt till flera att de kan ställa sig i bostadskö i kranskommun istället för att klaga över hög andrahandshyra. Nu är jag så gammal att få jag känner bor i andrahand, men när jag kände de som klagade förstod jag efterhand att pengar fanns, de satt på fondkonto som skulle vara till boende längre fram. Hyresrätt i kranskommun var därför ointressant. 

Du har ett tålamod av guld som orkat vara kvar och svara så seriöst intresserat i den branta uppförsbacken bland svaghetsförnekarna.

Gruppen du vänder dig till "de som är fattiga på riktigt" och inte bara relativt,  finns inte här på FL eller så har de blivit totalt överkörda tidigare och slutat svara..
    Oempatin som råder i högerextremismens anda är skrämmande och man kan ju föreställa sig vad som väntar.

Men "riktigt" fattiga människor finns det många av i vårt avlånga land. Som är fattiga in i djupaste märgen. Få som hamnat där har svårt att ta sig ur eftersom alla vägar till kapitalförstärkning är stängda.
    Det har visat sig i utvecklingsländer via projekt som stödjer dessa grupper att det enda som fungerat är att låna ut en större summa pengar så att de kan komma ikapp och tex starta egna företag och inkomstkällor. Komma tillbaks till en livsmening och något att förvalta. Något som kan vara svårt vid fall av svår sjukdom exempelvis.

Längre tids fattigdom impregnerar. Sätter sig i gången, i utstrålningen, i den omoderna urtvättade garderoben, klädstilen, på tänderna, håret. Sånt leder till social utstötthet och att fattiga drar sig undan livet och det sociala. Skammen blir för stor att ta sig förbi.

Att hamna på gatan är idag inte svårt. Fattighusen må vara borta men civilsamhällets ständigt växande organisationer, stödverksamheter som Stadsmissionen och kyrkor är bevis nog. Det räcker ofta med en skilsmässa, längre tids sjukdom, en låg pension och ett par stora utgifter med tänderna tex vilket jag sett många fall av eftersom det är vanliga med åldern.

Jaja vem orkar bry sig...katastroferna i världen trängs om vår uppmärksamhet. Andra mående är väl det sista man orkar intressera sig för.
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns