Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
"Jag var fattig först". "Jag har störst hus och högst elräkning så jag är fattigare än dig". "Jag bor utan el och vatten på sommarhalvåret så jag är faktiskt fattigast". Nej, nix, dit tänker jag inte gå.
Däremot älskar jag att Cervenka har börjat skriva om fattigdom lika mycket som jag avskyr artiklarna om spabaden och överklass som handlar lågpris. Hur är det möjligt att publicera sånt?
Jo, för att FATTIGDOMEN HAR INGEN RÖST, hela den här tråden är ett sorgligt bevis, eftersom alla som skrivit hittills tycks mig vara människor som det inte gått någon nöd på.
Ingen av de erfarenheter av fattigdom som jag själv har delat har jag hittills fått någon respons på.
Jag hade förstås hoppats på att få helt andra svar, från människor som har erfarenhet av fattigdom. Sedan ville jag inte utesluta folk med fördomar om fattigdom eller ett mindset som går ut på att fattigdom är att jag personligen har fått en hög elräkning.
Tråden ser ut som den gör nu. Jag hoppas fortfarande på den.
Inte ett ord om de problem som ca 30 % av arbetarklassen tampas med. Att inte kunna ha ett öre över till nödvändig tandvård, att inte kunna köpa nya kläder och skor och vara varm över vintern, att inte ha råd att åka kollektivt, vara fast i trångboddhet för att din inkomst inte räcker till att kunna byta upp dig, för att ditt efternamn är fel och att du väljs bort i urvalsprocesser och aldrig får komma på intervju. Att du inte har råd att skilja dig, inte har hälsan i behåll för att klara försörjningen, inte får hjälp i vården eller av socialförsäkringarna när du verkligen behöver dem.
Cervenka är en av de viktigaste rösterna och eldsjälarna i Sverige.
Att berätta om sin fattigdom på detta forum är som att slänga blodiga köttstycken till hyenorna och något jag aldrig skulle befatta mig med. Det finns ingen empati att hämta när fattigdomen i dessa grupper inte ens tolereras som begrepp med ekonomiska termer och fattigdomsjämförelser, utan genast relativiseras och ska toppas av någon välbemedlas anektok från sitt tillfälliga besök i studentfattigdomens förlovade land och sin duktighet i att kunna ÖVERleva 2 månader på 2000 kr inklusive allt, med föräldrarna inom bekvämt räckhåll...
Hopplöst!