Inlägg från: Anonym (Mia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mia)

Vem ska betala fakturan?

iamwonderful skrev 2022-10-17 19:47:04 följande:
    för inte så länge sedan fanns det "utmaningar" som cirkulerade på youtube. Farliga sådana, barn utförde dessa, till och med vuxna utförde dessa. Tänker du att kognitiv förmåga kommer per automatik för att man har en viss ålder?

Om vuxna kan göra dumma saker, kan inte barn göra det? Ställer du samma krav på barn som vuxna?
    Det finns fortfarande farliga utmaningar på YouTube. Naturligtvis gör barn mer idiotiska saker än vuxna.
    Vuxna gör något dumt-dom betalar själva, barn gör något dumt-deras föräldrar betalar. 
    Mitt barn lärde sig cykla väldigt sent och cyklade dåligt först. Jag skrek stanna, barnet stannade inte och körde på en parkerad bil. Jag betalade skadan. Jag begärde inte att tex sjukvården ska betala för att mitt barn har autism, eller transportstyrelsen för det var en olycka, eller kommunen för dom byggde vägen. 
  • Anonym (Mia)
    iamwonderful skrev 2022-10-17 20:23:13 följande:
    Var det under din uppsikt? Var det under tiden du kunde ha förhindrat det?

Hade du kunnat förhindra det om barnet varit i skolan och fick cykla?
    Ja det var under min uppsikt, jag skrek stopp, men barnet stannade inte.
    Han blev skärrad efter olyckan så jag utredde aldrig om han försökte stanna men inte kunde, eller om han struntade i vad jag skrek. Hur som helst var han försiktigare och lydigare efter detta. 

Jag hade inte heller kunnat förhindra det om det skett i skolan, och det hade ingen lärare kunnat heller. Oavsett om det hänt på fritiden eller i skolan så är det mitt ansvar och jag betalar. Mitt barn gjorde fel och han är mitt ansvar. 

Även om man inte kan lasta barnet, det är en olycka osv, så är det förälderns ansvar att betala om barnet gör något tokigt. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Korvspad) skrev 2022-10-18 18:11:31 följande:
    Vilka fakta då?? Ungens kön eller ålder spelar ingen roll. Ett barn i åk 1-6 borde fatta att man inte drar i larmet. Att föräldrarna är nyskilda spelar ingen som helst roll. Att det gjordes för en challenge spelar inte heller någon roll, vi visste redan tidigt att det var med flit.

Nej, jag tar inte med mig något annat än att den här tråden är ytterligare ett bevis på att vissa inte borde vara skolchefer.
    Håller med, och jag hoppas TS får en workshop i likhet inför lagen snart. 
  • Anonym (Mia)
    iamwonderful skrev 2022-10-18 19:41:38 följande:

Vad innebär tillsynsansvaret och vilket tillsynsansvar har förskolan och skolan?

Det finns inga bestämmelser i skollagstiftningen som reglerar tillsynsansvaret för barn och elever. Enligt föräldrabalken har barnets vårdnadshavare ett tillsynsansvar. Vårdnadshavare ska se till att de själva eller någon annan har uppsikt över barnet och göra vad som behövs för att barnet inte ska skada någon annan. I ansvaret ingår också att bevaka att barnet får en tillfredsställande försörjning och utbildning. Men vårdnadshavarnas ansvar för tillsynen anses gå över till huvudmannen när barnet eller eleven är i förskolan, skolan eller fritidshemmet. Huvudmannen är kommunen om det är en kommunal skola och skolans styrelse eller motsvarande om det är en fristående skola. Staten är huvudman för specialskolan och sameskolan.

Tillsynsansvaret innebär alltså att bevaka att barnet får en tillfredsställande försörjning och utbildning samt att se till att barnet

får sina behov tillgodosedda

inte skadas

inte skadar något eller någon annan.

Kravet på tillsyn varierar beroende på barnets ålder, mognad och övriga omständigheter. Det innebär i de flesta fall att ansvaret för tillsynen är större när det gäller barn som går i förskolan och skolans lägre årskurser.

Tillsynsansvaret behöver planeras noggrant och det är viktigt att huvudmannen är tydlig med hur tillsynsansvaret för barnen och eleverna ser ut, ser till att all personal får kompetensutveckling samt har fungerande rutiner.

Ja, och fortfarande gäller likhet inför lagen. Det spelar ingen roll om det är en tjej eller en kille, om barnet är 8 eller 10 år, om föräldrarna är skilda eller inte. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (.) skrev 2022-10-18 23:41:35 följande:
    Var skriver Skolverket om vem som blir ersättningsskyldig för skador som elever orsakar under skoltid? Texten som TS klistrade in nämner inget om det.

Nej men skadeståndslagen gäller då och föräldrarnas ansvar.

https://lawline.se/answers/foraldrars-skadestandsansvar-2

Svar på tråden Vem ska betala fakturan?